• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många DPI vid scanning

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har köpt en scanner för att digitalisera gamla diabilder och filmnegativ.
Har scannat några bilder med 600 DPI vilket gav ett mycket bra resultat på en 32 tum LED TV.
Storleken på filen och tiden för scanning är rimlig.
Frågan är om upplösningen räcker till för ev. framtida visningsalternativ, kanske en 60 tum TV?
Kommer nog inte att skriva ut papperskopior.

IMG_1736.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många DPI vid scanning

Scan fra dia og negativ bør gjøres med høyeste fysiske oppløsning på scanneren. Dette gir mulighet for bearbeiding av bildene senere.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

Du ska absolut köra med maximala upplösningen, skälet är att någon vill säkert se dessa bilder i framtiden på en superhögupplösande skärm och då är det väldigt dumt att spara lite vid skanningstillfället. Tänk på att det finns nog ingen som fotar med en digitalkamera som inte använder maximal upplösning.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur många DPI vid scanning

Vet inte hundra nu, men har för mig att inte DPI påverkar filstorleken
speciellt mycket, ska gå in och kolla exakt.
Vet att jag brukar spara för webben i 300 dpi och där är det ingen skillnad mot
normala 96 dpi i kb.
Men det kan ju vara annat när man scannar!

"Tillägg" Dagens HD format är 1920x1080.
Framtiden är väl 4K som är 3840x2160

Mer behöver du knappast scanna för du kan inte visa mer.
Fler pixlar är inte planerade för TV idag, imorgon är en annan femma...

Ska du skriva ut bilder är det 300 dpi som gäller,
men blanda nu inte ihop pixlar och dpi, det är inte samma sak,
båda 96 och 300 dpi kan sparas i 1920x1080 pixlar och visas lika stora på en skärm, för att förvirra begreppen lite finns även faktorn ppi, återkommer :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

I detta fall vid scanning så är det upplösningen på den avbildade bilden som räknas. Skall du scanna en bild som exempelvis är 24 x 36mm (småbild), som i stort sett är 1 x 1½ tum, blir den scannade bilden 600 x 900 pixlar stor med 600DPI. Inte speciellt hög upplösning alltså. Ställ därför scannern på högsta möjliga, i ditt fall 1200 DPI. Då blir småbildsavbildningen 1200 x 1800 pixlar stor.

Med tanke på hur billiga hårddiskarna är skulle jag aldrig scanna med lägre upplösning än maximalt. Detta som ett slags framtidssäkring eftersom jag inte vet vad jag kan komma att vilja göra med bilden i framtiden. Det är ju inte säkert att originalet finns kvar eller detta kan ha degenererats när jag skulle behöva en scannad kopia med högre upplösning någon gång.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
På bilden som bifogades finns en knapp "Film". Det är kanske den som bör väljas. Ev kan det gömma sig en ännu högre upplösning bakom den. (Det kan dock vara så att "Film" bara avser skanning med negativremsor.)
Räkna med att det tar tid att skanna en bild med bra upplösning. Gissningsvis tar det 4 gånger så lång tid om man ökar från 600 till 1200. Det är 4 gånger så många bildpunkter som skall läsas in. Även processen med dammborttagning tar lite extra tid.
En bild tagen med en hygglig småbildskamera innehåller många mer "bildpunkter" än en vanlig digitalkamera så det är sällan bilden som begränsar hur bra resultatet blir efter skanning.

Samma sak ang upplösning skall man tänka på om man skannar in gamla foton, dvs att man ser till att man får ut en bild ur skannern som helst är minst 2400x3600 pixlar gärna lite mer.

Om du tittar på en diabild via projektor eller pappersbild med förstoringsglas kanske du kan se att det är "farbror Gustav" som står till vänster på bilden. Självklart skall du skanna med sådan kvalite att du ser det även på den digitala bilden om du zoomar in i den. Har du skannat med för låg upplösning blir det bara grovkornigt och du ser inte detaljerna när du zoomar in.

/CG
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

Jag har scannat ett par tusen diabilder och med tanke på att diabilden är tämligen liten var högsta upplösning självklart. Det där med filstorlek är också beroende av filformat, och vid en del format som t.ex. jpg kan kanske bildkvalitet väljas. Där föreslår jag att du testar. Själv har jag i några lägen sänkt bildkvalitet så lågt som 35% och skillnaden mot original har inte ögat uppfattat. Om bilderna är urblekta eller färgförvrängda kan jag rekommendera att ladda hem ett gratis bildbehandlingsprogram som heter GIMP. Det kan nästan mäta sig mot dyra proffsprogram.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

Scannern har även ett proffsläge med ännu högre DPI värde.
Jag ska testa lite.
Dock trodde jag att det fanns ett DPI värde som motsvarar kvaliten på diabilden(t.ex. det ursprunglig ASA/DIN värdet).

IMG_1745.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många DPI vid scanning

Se i spec for scanneren hva som er høyeste fysiske oppløsning. Allt over dette er bortkastet tid da det er programvare som lager interpolerte punkter mellom de fysiske. Denne jobben kan en gjøre senere minst like godt.

Har selv scannet noen tusen bilder på 3600 dpi. På endel bilder er kornene i filmen mulig å se ved kraftig zoom, det er straffen for bruk av billig film med høy asa.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur många DPI vid scanning

Har en Epson Perfection 2400 Photo sedan många år. Efter att ha skannat 1.000 diabilder under senaste veckan har det uppstått ett fel. Den lägger en tunn linje rakt över bilderna. Antar att det är dags att byta.

Dokumentskanner har jag i laserskrivaren och letar nu en som är bra på negativ film. Vill inte ha någon som kräver att man skjuter en slid bild för bild. i 2400-an skjuter man in filmremsan i en hållare och kan sedan ägna sig åt annat en stund.

Tips om hur felet kan rättas till eller ett råd vad gäller nyköp skulle glädja mig mycket.
:)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

Jag har scannat ett hundratal bilder med 1200 DPI, bilderna blir ca 7200*4700 pixlar (3 MB).
När jag visar dom på TV skärmen så tar det en stund att ladda varje bild.
När jag scannar med 800 DPI så laddas bilden snabbt.

Jag funderar därför på att scanna alla diabilderna med 1200 DPI som jag sparar som original och sedan kopierar dessa och sänker kvaliten något.
Det kommer att bli många bilder så jag undrar om det finns något konverteringprogram där man kan välja många bilder (eller en hel folder) för massuppdatering till lägre kvalitet?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur många DPI vid scanning

Jag använder ACSSee för all bildhantering, och där finns den möjlighet du efterlyser. Från företaget finns även bildbehandlingsprogram.

Pålle
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hur många DPI vid scanning

Jag har scannat ett hundratal bilder med 1200 DPI, bilderna blir ca 7200*4700 pixlar (3 MB).
När jag visar dom på TV skärmen så tar det en stund att ladda varje bild.
När jag scannar med 800 DPI så laddas bilden snabbt.

Jag funderar därför på att scanna alla diabilderna med 1200 DPI som jag sparar som original och sedan kopierar dessa och sänker kvaliten något.
Det kommer att bli många bilder så jag undrar om det finns något konverteringprogram där man kan välja många bilder (eller en hel folder) för massuppdatering till lägre kvalitet?

Det går att göra med Photoshop men det finns även billigare alternativ och gratis alternativ tex. Irfanview > IrfanView - Official Homepage - one of the most popular viewers worldwide

https://www.youtube.com/watch?v=4Ox7C7-xfck

https://www.raymond.cc/blog/most-co...otos-for-email-im-blogging-and-web-galleries/

Daniel K
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Jag använder Photoshop Elements och där kan man bearbeta flera filer på en gång, även mappar, men det finns säkert många program som kan göra motsvarande till låg eller ingen kostnad.
Om du skall minska bilden för att titta på TV så har en fullHD-TV upplösningen 1920x1080 bildpunkter med förhållandet 16/9. En diabild har förhållandet 3/2, dvs på en TV får du lite sorgkant til vänster resp höger. Därför kan det vara lämplgt att välja att höjden på bilden skall vara 1080 punkter och att man bevarar proportionerna. Bredden bör då bli ca 1620 punkter istället.

/CG
 
Toppen