• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur "lura" frostskyddet?

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Är nybörjare ska väl först sägas......

Under vår kommande resa kommer första natten tillbringas där temperaturen föruspås bli runt nollan. Frostskyddet löser väl ut vid c:a 3,5 grad. Tills vi stannar för natten kommer det alltså vara lägre temp än 3,5 grader och vi kan ju inte starta gasolvärmen innan vi stannat. Efter det ska vi väl kunna hålla tempen så att frostvakten är nöjd. Bilen är med dubbelgolv och vattentank och frostvakt sitter i det nedre utrymmet.

Tyckte jag läste manualen så noga igår och trodde att temperaturen i BODELEN avgjorde om pumpen skulle frosskyddas. Så efter att för första gången fyllt vatten i husnilen igår, var allt dumpat på backen, trots att jag kört med elradiator hela natten. :swoon:

Så.... -Finns det något sätt att "lura" säkerhetssystemet tills vi får upp tempen i mellangolvet? Hur gör Ni andra när Ni transporterar er?
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hur "lura" frostskyddet?

Hej

En liten fråga, varför kan du inte starta gasolvärmen innan du stannat? Vi brukar alltid starta upp både värme och varmvatten en bra stund innan vi åker hemifrån och det slås sedan inte av förrän vi är hemma igen. Om du inte vill köra med värmen på kan du ställa reglaget på bara varmvatten, det räcker med att varmvattenberedaren är på för att frostvakten skall hålla sig på plats.

/Per
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hur "lura" frostskyddet?

Hej
Du kör väl med värmeväxlaren på under färden.?Då är ju HB:n varm när du stannar.
/Vidhem
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hur "lura" frostskyddet?

Hej!

Tack för ditt svar och tips!
Har jag inte läst någonstans att det kunde bli knas med gasolavgaserna så att de kommer in i bilen om den är igång under färd? Är jag ute och cyklar angående det?:confused:

Återställde frostskyddsventilen som är skruvad i det "nedersta golvet", alltså i förvaringsutrymmet under bodelen nu innan jag ska åter fylla på vatten innan avresa. Hålls denna varm om jag har varmvattenberedaren igång, menar du? Jag förstår inte hur, men jag lyssnar alltid till människor med kunskap, så jag tar till mig det. :)

(Jag var mer inne på linjen att starta en "handvärmarepåse", sätta den närmast skyddet och vira in det hela med handdukar eller nåt som isolering, men det kanske inte behövs då?)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur "lura" frostskyddet?

Vi hade tur att vår bil var utrustad med vattenburen värme och värmeväxlare som tar hand om bilens motorvärme under färd. Den värmen räcker några timmar på vår och höst efter vi har stannat. Senast vi var ute startade Aldepanna vid 3-tiden. (Gävle, Övertorneå och Norrtälje.)
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Hur "lura" frostskyddet?

Sacce! -Världens tack till dig! Den länken var verkligen perfekt! Hittade en annan länk därinne till en bild som absolut hjälper mig! Dagen/helgen/resan räddad! Är nu skyldig dig en pilsner!:msn_beer:

(Tack givetvis till er andra också! Forumet är guld värt för en nybörjare som jag!)
 
Senast ändrad:
Toppen