• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsventilen!

F

F.d. 50069

Guest
Hej på er alla:spinny:

Jo, så här är det: Förra året så råkade våran säkerhetsventil(för vattnet) vid trumavärmaren lösa ut ett par gånger p.ga dåligt batteri!
Nu till i år så har vi iofs dubblerat batteribanken 2x85A. Fast vi står ju oftast utan 220V så strömmen går ju åt ändå i rätt så snabb takt!
Det kan man ju leva med, men lite tråkigt att vattnet strömmar ur Trumaboilern:(.

Så nu undrar jag om ni har samma problem och i så fall hur har ni löst detta?

Anders som är tacksam för tips och råd!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Säkerhetsventilen!

Hej.
Vad menar du för tvättklämma? Klädnypa?
Ett problem som jag har i våran husbil (Knaus 650LG) är att det är så j---a trångt vid nämda ventil så att man nästan får gå på känseln!

Lite joxigt blir det:eek:

Anders som tycker att det var bättre innan alla nymodigheter!
(som bara krånglar till det)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsventilen!

I vår bil sitter en termomekanisk ventil. Den har alltså ingen elektrisk koppling utan arbetar enbart makaniskt, förmodligen med hjälp av ett bimetallelement?

Vet dock inte vad en sådan kostar annars kanske det kan vara ett alternativ.
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Säkerhetsventilen!

Jag blev också irriterad över problemet då den löste ut om gasen ev tar slut, batteriet hade låg spänning eller om man råkade slå om av misstag och eftersom min värmare sitter lägre än den vanliga vattentanken tömdes allt vatten ut. Den temperaturgivare som ska känna av om yttertemperaturen är lägre än typ 5 grader och endast utlösa om det är kallare verkar fungera si så där.

Jag har därför kopplat en + kabel till en av de mycket tunna kablarna till ventilen som jag kan slå på manuellt via en switch. På det viset kan jag styra när säkerhetsventilen ska vara aktiv och när den inte ska vara det.

Om du vill göra en motsvarande lösning så är det enklast att kolla vilken kabel som är plusförande med en vanlig voltmätare och koppla in en extra kabel på den.

Viktigt dock att komma ihåg att om värmaren slutar att fungera och vattnet inte rinner ut när det blir minusgrader, då förstör man antagligen värmaren helt och hållet. Så det gäller att ha koll på omkopplaren när man själv exprimenterar så här. Jag själv valde därför en lysande knapp så jag blir påmind om det hela tiden.

Har fungerat jättebra under ett års tid nu.

Bästa hälsningar

Hans
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsventilen!

Det där med att på olika sätt koppla förbi säkerhetsventiler som trilskas och inte fungerar som de ska är absolut inget att rekommendera. En vacker dag inträffar läget att du själv inte är med på vagnen och någon annan inte känner till eller förstår den finurliga kopplingen. De är då det är vallat för verkliga trubbel och problem som kan få ödestigra konsekenser.
Byt ut ej fungerande säkerhetsventiler eller sätt in en termostat som Calle föreslår.
Den kostnaden är säkerheten väl värd.
V-backen ;)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsventilen!

Är inte termogivaren en termostat?
Michael jag litar inte riktigt fullt ut på mekaniska prylar, slits, åldras osv utan föredrar el. Kombination kanske vore optimalt dvs el plus mek? I den benämningen och istället för eller naturligtvis.

//Alltså el OCH mek givarna skall vara påverkade (utlösta) för att ventilen skall öppna i stället för att någon av dom (eller) skulle plussa på felfunktion//
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.630
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Säkerhetsventilen!

Det räcker väl att stänga av pumpen. Löser ventilen så töms bara trycket.

Hela varmvattenberedaren töms på vatten för att inte frysa sönder vid minusgrader.

Skulle pumpen dessutom vara tillslagen töms hela vattenförrådet och pumpen kommer att köras sönder.

Har man för vana att alltid ha pumpen frånslagen under färd eller när man lämnar husbilen så slipper man otrevliga överraskningar.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsventilen!

Förslaget att slå av pumpen, som alstrar trycket och som Håkan j föreslår, är långt mycket bättre än att själv mickla med säkerhetsventilen som ju är till för att skydda både utrustning, husbil och oss människor. Säkerhetsventiler har ju till uppgift att öppna om de andra tryck- och temperaturkännarna slutar att fungera.
V-backen ;)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsventilen!

Hur fungerar det när man inte har trycksatta system? Går inte pumpen då enbart via brytare i förbrukare? Irriterande men minns inte hur det var i förra HB utan tryck, i nuvarande vet jag! att vi har knapp för att stänga av/på
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Säkerhetsventilen!

Hej på er igen:yes:

Denna klubb är fantastisk, vilken kunskap och hjälpsamhet det finns ute i byggderna!
I mitt fall så blev det en lösning som Gunnar tipsade om. Som jag sa förut så sitter min säkerhetsventil trångt till så att jag fick känna mig fram nästan!
Jag tog ett par olika järntrådar i olika dim. och kände med fingrarna vilken som passade bäst i spåret på dragskaftet. Sedan tog jag en bit cykeleker(fjädrande) och böjde till i en passande form.
Nu gäller det bara att komma ihåg att ta bort denna fjäder när bilen inte används:wink:
Fast i mitt fall så brukar jag tömma allt vatten ( även trumaboilern) vanemässigt efter varje resa så jag hoppas och tror att jag inte glömmer den:eek:

Tack igen ni som har hjälpt mig med tips
Anders
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsventilen!

Hej!

Det första med husbil hände detta oss flera ggr. På vår bil är säkerhetsventilen ställd på +8 gr. Varför så högt? Frågade på hos Hymer om det inte gick att ändra. Svaret blev nej.
Såg Gunnars lösning o försökte få maken intresserad av att tillverka något liknande men han är försiktig o ville inte ändra en säkerhetsgrej.
I år ville jag inte råka ut för detta igen så jag tog en enkrona som passade precis o klämms fast av ventilen. Det fungerar perfekt men det gäller ju att komma ihåg att man lagt den där.

Hälsningar
Aukja
 
Toppen