• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur laga sprucket golv i duschen?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Hur man lagar golvet har jag inte den blekaste om, tyvärr..


När vi köpte våran husbil, berättade försäljaren att vi aldrig ska lämna någonting kvar i duschen som kan falla ner på golvet, det spricker direkt och många råkar ut för det..

Synd att det ska vara så känsligt...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Det är svårt med duschgolv. Men det bästa sättet om man har plastgolv och även det billigaste är att gå till en som folierar (stripar) bilar.

Han kan lägga 3 lager folieplast i duschgolvet. Det blir bättre än nytt och inte lika ömtåligt som tidigare.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

För att golvet inte ska spricka:

skaffa, ordna, snickra till en dränerande trall av trä, plast eller annat material, som kan ta upp belastningen av nerfallande shampooflaskor, eller andra hårda och tunga prylar resp när man står på golvet med skor på

När golvet har spruckit:

låt en golvläggare lägga på en plastmatta med de lämpliga limprodukterna och använd sedan trallen enligt ovan

överkursen är att ta bort det spruckna golvet och lägga dit en helt ny konstruktion, som "experten" råder till - och där har varje sådan expert sina varierande idéer.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Jag reparerar alla sorters plast. Har lagat sånt här tidigare... Så om ni åker förbi Jönköping fr amöver så hojta till. :)
Annars kan det ju fungera att lägga vinyl i fler lager, som någon skrev. Men då bör montören verkligen kunna sin sak, så att det inte annvänds "billig" vinyl som släpper efter ett tag. :)
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Duschgolvet har spruckit i duschgolvet och måste lagas.
Har läst tidigare om lagning men kan inte hitta det.
Har det spruckit runt avloppet+Som vanligt upplyses inget om vilken husbil det gäller och inget står i "visa min profil".
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Husbilen är en Joint, VM 650, 2007:a.
Vi har pratat med en massa folk och ska testa ett medel.
Funkar det kommer jag att lägga ut det här. Det kan ta någon vecka.
Ska bli spännande och hoppas att det fungerar.

Till dess får HB:n stå i garaget. :(
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Vårat handfat hade spruckit nästan runt om och jag tryckte upp vattenlåset underifrån så sprickan gick ihop sen tog jag och penslade på etylacetat och det smälte ihop plasten.
Det syns liten del av sprickan men det är helt.
Vi är hemma om 2 veckor om du vill komma upp och testa.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Vem vill köpa en husbil med lagat duschgolv ? Mitt golv är sprucket runt avloppet, har beställt ett nytt ca 9000 kr med montering Burstner 09. Väntar på besked från försäkringsbolaget, har bodels+ som tillägg.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Vi har också ett sprucket duschgolv. Ser här på tråden att vi inte är ensamma om detta. Vi använder inte duschen så det stör oss inte. Vi har lagt en trätrall på golvet och dessutom en skön matta på denna. Men problemet kommer när bilen ev. skall säljas. Så vi kommer att följa tråden för att få inf. om hur vi skall kunna åtgärda skadan. Skulle vara intressant att få veta hur många som drabbats av sprucket duschgolv. Försäkringsfråga ???
Ce-eN! :rolleyes:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Att golvet i duschen spricker förr eller senare förvånar inte mig alls. På alla de hb jag har sett är golven en del av och sammanhängande med väggar och annat. Dessa består i regel (undantag finns säkert och skulle vara intressantatt höra om) av icke armerade och s k vakuumformade termoplastskivor (som t ex i kyl- och frysskåp.

Sådana konstruktioner är känsliga för såväl ytaktiva rengöringsmedel och mekaniska belastningar - men billiga att utföra! Men på utställningarna ser det ju blankt och rent ut, och - med en skyddande väl utförd trall kan det ju hålla i flera år.

Ett sådant sprucket golv, som lagats av en erfaren och i badrumsfrågor generellt kunnig person, skulle ge mig som ev spekulant ett större förtroende för bilen än ett golv som ännu inte spruckit eller som lagats på något enklare "hemmafixarsätt".

Sådana lär nog bara hålla en kortare tid och bör naturligtvis ges rejäl garanti för!
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

hej
Vi har också råkat för denna obehagliga överraskning att duschgolvet sprack om än i fina små sprickor som troligtvis inte skulle läcka men.....
Så vi kontaktade ansvarig importör ( ett av Sveriges mest sålda märken)och mailade över bilder , hör och häpna över svaret jag fick !!
Du har använt fel typ av shampoo eller duschtvål !!??
Hur kan en ansvarskännade importör/ tillverkare svara så ?? Bilen var då bara 4 år gammal och jag bytte givetvis ut duschkaret med hjälp av en verkstad som jag litar på.
mvh
Bengt :mad:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Men det var komiskt eller rättare sagt tragiskt svar..
Frågade du vilka medel vi skulle använda, tror dom att husbilsfolk tvättar sig i Thinner..

Man kanske borde skicka ut lite mail till husbilstillverkarna och fråga vad man ska tvätta sig med..

:twitcy:
 
F

F.d. 29482

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Har ingen dusch i min bil. Men om jag hade det skulle jag laga med epoxsispackel. Epoxsispackel är två komponents båt epoxy med microglasballonger. Grå till färgen.
Avslutas med gelcote i lämplig färg med lite sand som halkskydd.
 
S

seamaster

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Vi hade en spricka i golvet i duchen. Jag lagade den med en produkt som heter Tear-aid.
Köpte egentligen den till att akutlaga kajaker med . Den har nu suttit i 2 mån och verkar hålla fint . Vi duchar ofta i bilen men det syns inget slitage på lagningen ännu. Vi får se vad som händer med tiden. Det var också enliten spricka i handfatet vid blandaren i badrummet. Den fixade jag med aquaseal blev bomtätt och syns nästan inte alls. Bäst hade det väll varit att ta det underifrån men det finns inga möjligheter att komma åt

//Anki o Tony
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Ang sprucket golv duschrum.
Jag har en 08 Hobby 690 Gelc där duchgolvet sprack i närheten av det bakre avloppet.Jag hadde garanti kvar på bilen men förgående ägare hadde missat fuktkontrollen.Jag fråga om jag kunde få det på garanti om jag bytte själv det fick jag.
Upptäckte när jag plockat ut gamla golvet hur underliggande plyfa hadde dom sågat utan eftertanke inget som tog upp plastgolvet där rent fusk från Hobby sida eller den montören.Golventilen felmonterad dessutom .
Nya golvet var förstärkt under med någon plastmassa samt jag fixade undergolvet riktigt .
Skrev till dom att jag borde få ersättning för jobbet pga rent slarv från Hobby sida ej fått svar på det ännu och det är några månader sedan.
 
F

F.d. 14057

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Hej,

Jag har ett helt nytt Toa/ Dusch golv till Chausson Allegro 69 från (början 2000 talet) om någon vill ha, det står bara och skräpar i garaget så snart slänger jag det
:twitcy:

Mvh
Lars

Uppdatering: reserverar mig :confused:om modellen, kan vara till Allegro 69,,,, Jag får kolla!
Uppdatering: Det är till en Allegro 69;)
 

Bilagor

  • IMAG0186.jpg
    IMAG0186.jpg
    1,9 MB · Visningar: 74
  • IMAG0187.jpg
    IMAG0187.jpg
    2,1 MB · Visningar: 72
  • IMAG0188.jpg
    IMAG0188.jpg
    2 MB · Visningar: 69
Senast redigerad av en moderator:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Vi hade en spricka i golvet i duchen. Jag lagade den med en produkt som heter Tear-aid.
Köpte egentligen den till att akutlaga kajaker med . Den har nu suttit i 2 mån och verkar hålla fint . Vi duchar ofta i bilen men det syns inget slitage på lagningen ännu. Vi får se vad som händer med tiden. Det var också enliten spricka i handfatet vid blandaren i badrummet. Den fixade jag med aquaseal blev bomtätt och syns nästan inte alls. Bäst hade det väll varit att ta det underifrån men det finns inga möjligheter att komma åt

//Anki o Tony


Var det Tear-aid typ A eller B?
 
S

seamaster

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Kan inte komma ihåg vilken som är vilken.:wub: Men jag skulle haft den till att laga en glasfiberkajak med så jag tror att det var A.
 
F

F.d. 14057

Guest
Sv: Hur laga sprucket golv i duschen?

Jag har rätt bra erfarenhet av spruckna dusch och toa golv och oftast beror det på dåligt fördelat underlag (ofta cellplasten under duschgolvet)

Tänk också på att inte gå in på ett sådant golv i minusgrader,,det spricker direkt!

//
Lars
 
Toppen