• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Hur länge räcker er p 11 i normalt vinterväder d.v.s ca 5-10 minus och 2-4 m/s vindhastighet, och vad har ni för husbil?

Jag förstår att ett exat svar är svårt att ge men ett ungefär tror jag skulle vara intressant för många här på forumet att veta.
Jag själv har en Burstner Ixeo 664 2010 årsmodell och räknar med ungefär 2½-3 dygn efter ovanstående förhållande.

Pilot
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Förutsättningen för Pilots fråga var vad jag förstår hur länge en P11 räcker utan extern energitillförsel. Bredomobil anger uppenbarligen sin förbrukning med 220V anslutet. Det ger inte mig någon information.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Nej Aake det är inta med el ansluten.:)
Jag kann nu mäte min förbrukning med vikt av förbruk i kilo gasol.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Bredomobil

Eller med elgenerator eller med motorn gående periodvis och 220V via inverter? På något sätt måste du få ström till den elektriska vv-beredaren. Du kan inte få mig att tro att du kan hålla din bil rumsvarm i 7 minusgrader med 500W värme. Då vill jag se en prov i köldkammare.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

aake
När jag stänger av 0.9m toa + 1,4 cockpit + 1,4 alkov av i allt 7,2 meter da är det endast 50%.
Dessutom isolering av stugan/kökket med kuddar, dubbel garderob, isolerad tak lucka, isolerad 50 mm vattentank är varmvattenberedare upphettas genom Truma och 150 mm isolering, gasolutrümme 50 mm isolering m.m.
Jag tror 25-33% av den ursprungliga energin.
;)

PS. Använder ström till kaffe 180 wh, pizza-ugn 250 wh , TV och laptop.
Eventuell tillsats av elvärme til varmvatten-berederen runt 0-200 wh.
Allt fron batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

OK, Bredomobil, men du måste ha en mycket imponerande batteribank för att klara 11 dygn i vinterkyla utan att starta motorn eller tillföra el på annat sätt.
aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

:)
Förr i tiden har jag mätt min gasförbrukning under många dagar, och med de sista isoleringarna etc. och en gas vikt på en dag i uppkörningen på minus 5-7 grader ca. 1 kg gasol/dygn.

gasvikt1.jpg

imagin.jpg

isoleing_varmvand.jpg


tankisolering.jpg


hengslet_bundplade_og_kiler.jpg


madrassystem.jpg


BredoMobil’s Garage
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

För oss räcker en tub 5-7 dagar om vi inte står med el. Dessutom gör vi åt ljus för ca 50 kr/vecka för mysfaktorn men det påverkar ju även gasolförbrilningen lite. Vi har en Adra Matrix 2011
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

För oss räcker en tub 5-7 dagar om vi inte står med el. Dessutom gör vi åt ljus för ca 50 kr/vecka för mysfaktorn men det påverkar ju även gasolförbrilningen lite. Vi har en Adra Matrix 2011

Hej Vänner!
Vad jag förstår så kör ni en hel del på vardagarna och då använder ni motorns värmesystem till stor del och det påverkar förbrukningen en hel del skulle jag tro!

Obs..jag kan ju ha fel förståss!;)

Mvh
Pilot
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Med al sikerhed bredmobil!

Mvh
Pilot:)
jaha du pilot det verkar svårt att få ett reellt svar , för många använder bilarna dagtid att förflytta sig med ,och då blir ju värdena annorlunda, den förbrukning ja hade var stillastående fr , fredag em till söndag em ca 10kg vid - 10 natt o -3-5dagtid, svag vind ,,
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

jaha du pilot det verkar svårt att få ett reellt svar , för många använder bilarna dagtid att förflytta sig med ,och då blir ju värdena annorlunda, den förbrukning ja hade var stillastående fr , fredag em till söndag em ca 10kg vid - 10 natt o -3-5dagtid, svag vind ,,

Precis, jag var lite dålig att precisera mig, det gällde "stillastående" och då ligger nog som det verkar de flesta på ca 2½-3 dygn..jag är nöjd med de svar som många av er har givit och för min del får tråden gärna sluta här!

Mvh
Pilot
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen