• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Hur länge räcker er p 11 i normalt vinterväder d.v.s ca 5-10 minus och 2-4 m/s vindhastighet, och vad har ni för husbil?

Jag förstår att ett exat svar är svårt att ge men ett ungefär tror jag skulle vara intressant för många här på forumet att veta.
Jag själv har en Burstner Ixeo 664 2010 årsmodell och räknar med ungefär 2½-3 dygn efter ovanstående förhållande.

Pilot
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

när vi hade burstner 604 99års ,så gick det ungefär åt som du skrev ,Trumavärme var det i den,,Solifern vi har nu m truma har vi inte använt vintertid än ,men ja upplever att den drar lika, sen beror det på hur varmt man vill ha det och hur många pers, som finns i bilen, matlagning med extra ventilation påverkar oxå,, jag förutsätter att räknar fr uppvärmd bil annars blir det mer..
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Att gasolförrådet tar slut efter några dygn vid camping i norrländsk vinterkyla är ett riktigt bekymmer. Jag gjorde ett lite skämtsamt vinklat inlägg apropå detta; att min gasolflaska räcker i åratal (beroende på att jag kör kylen på el och värmen på diesel). Skrev "I åratal" med en grinande smiley efter, men webansvariga tycks nu ha blivit så strikta att minsta lilla skämtsamhet ogillas och plockas bort.
Det lär väl gå samma väg med detta inlägg, i så fall tack för mig!

aake

Nämnda lilla inlägg är nu åter på plats och jag har fått den förklaringen från web att någon (inte trådskaparen) hade anmält inlägget och man (web?) hade upplevt det som "ironiskt/nedlåtande". Det var verkligen inte min avsikt! Mycket väsen för lite ull.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

I en Bavaria (Pilote) I71 /710cm husbil
Vid runt 10minus, något lägre på natten, endast gasoldrift, då höll en P11 i ca. 3dygn.

Därefter (i 4år) har jag endast "stöd eldat" med gasol! Istället kört/grundat med El alt. mitt elverk.
Elverket bör användas/köras ibland + man spar på gasolen, som vid riktigt kallt väder är värdefull!

Om möjligt, först å´ främst El-stolpe, där efter vid ok förutsättningar, Elverk,
där efter späd på med gasol... Gasolen är logistiskt betydligt mer kvävande gällande mil & hantering.

Men som sagt, enbart gasol i dryga 7m medium segments bil, 3dygn vid -10 på en P11'a.

Mvh. Magnus
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Att gasolförrådet tar slut efter några dygn vid camping i norrländsk vinterkyla är ett riktigt bekymmer. Jag gjorde ett lite skämtsamt vinklat inlägg apropå detta; att min gasolflaska räcker i åratal (beroende på att jag kör kylen på el och värmen på diesel). Skrev "I åratal" med en grinande smiley efter, men webansvariga tycks nu ha blivit så strikta att minsta lilla skämtsamhet ogillas och plockas bort.
Det lär väl gå samma väg med detta inlägg, i så fall tack för mig!

aake

Nämnda lilla inlägg är nu åter på plats och jag har fått den förklaringen från web att någon (inte trådskaparen) hade anmält inlägget och man (web?) hade upplevt det som "ironiskt/nedlåtande". Det var verkligen inte min avsikt! Mycket väsen för lite ull.


:twitcy::spinny::):p:cool::rolleyes::D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Minsta förbrukningen i min första husbil, ett hembygge i slutet av 70-talet på en MB 206D. Den klarade att hålla full värme i minst tre dygn vid sträng vinterkyla (dagtemp runt -15 och nattemp runt -30) med en P6, vilket motsvarar en genomsnittlig effekt på ca 1 kW. Detta berodde säkert främst på att bilen var så liten men även säkert på den isolerade mellanväggen. Till viss del torde det även ha bidragit att vi sov fyra pers (två vuxna och två barn) i detta lilla utrymme.
Men jag vill inte byta tillbaka....

aake
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Att gasolförrådet tar slut efter några dygn vid camping i norrländsk vinterkyla är ett riktigt bekymmer. Jag gjorde ett lite skämtsamt vinklat inlägg apropå detta; att min gasolflaska räcker i åratal (beroende på att jag kör kylen på el och värmen på diesel). Skrev "I åratal" med en grinande smiley efter, men webansvariga tycks nu ha blivit så strikta att minsta lilla skämtsamhet ogillas och plockas bort.
Det lär väl gå samma väg med detta inlägg, i så fall tack för mig!

aake

Nämnda lilla inlägg är nu åter på plats och jag har fått den förklaringen från web att någon (inte trådskaparen) hade anmält inlägget och man (web?) hade upplevt det som "ironiskt/nedlåtande". Det var verkligen inte min avsikt! Mycket väsen för lite ull.

:p:swoon::spinny::yes::wub::wink::wideeyed::twitcy::):(:confused::mad::p:;):D:oops::rolleyes::reindeer-icon::santa-2-icon::singing-icon::msn_highfive::msn_highfive:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Skulle tro att vår värderade Pilot har fått se tillräckligt av smileys nu?

Frågeställningen är inte lätt att besvara. För egen del är jag inte ute så ofta när vintervädret är "stabilt", som det kan vara just denna tid på året (mellan -15 och -20 både dag och natt sista veckan). Dagarna så korta att eventuella fisketurer endast blir över dagen. När dagarna blir längre så brukar skillnaden mellan dag- och nattemperatur öka och fram på vårvintern inte ovanligt med plusgrader på dagen och ner mot -25 på natten i högtrycksväder.

Jag kommer inte ihåg några mätningar av energiåtgång i köldkammare, men däremot diverse tester av hur snabbt och jämnt uppvärmningen sker, exempelvis denna från Bimobil: Kabinenaufbau | bimobil von liebe gmbh - wohnmobile reisemobile pickup caravan camping gebrauchte.

Att storleken har betydelse insåg jag då vårt andra hembygge (en 8½ m husbil byggd på MB 508 i början av 80-talet) slukade en P11 på lite drygt ett dygn när det var riktigt kall och stabil midvinterkyla (runt -30). Detta innebar att bilen då drog runt 5 kW kontinuerligt. Blev lite bättre sedan jag byggt en isolerad mellanvägg, men karossen var otillräckligt isolerad och två dygn räckte aldrig en P11 i riktig vinterkyla.

Den Pillos och den Niesmann jag ägde på 80- och 90-talen var klart mer ekonomiska i uppvärmning, rejält isolerade och med isolerade mellanväggar. Någon mer systematisk mätning av uppvärmningskostnaden gjorde jag dock aldrig, men ett par, tre dygn räckte en P11 även mitt i vintern.

Gasol på flaska är alldeles för dyrt och att tanka LPG låter sig inte göra här hemma i Jämtland, mer än 20 mil (=Sundsvall) till närmaste tankställe. Därför dieselvärme i de senaste bilarna. Gasolflaskorna har ju även den beklagliga tendensen att bli tomma i vargtimmen!

aake
 
Senast ändrad:

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

3-4 dygn med vintertäcke och "isolerade" takluckor. Bilen är en Knaus SunTraveller 700 DG med AL-KO chassi och uppvärmt dubbelgolv (en alkovbil, dvs med mycket volym att värma).
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

3-4 dygn med vintertäcke och "isolerade" takluckor. Bilen är en Knaus SunTraveller 700 DG med AL-KO chassi och uppvärmt dubbelgolv (en alkovbil, dvs med mycket volym att värma).

Det var rejält, tydligen gör dubbelgolvet en hel del också i sámmanhanget.
Jag har införskaffat ett finskt vintertäcke så det blir intersant att kolla om det kommer att göra så mycket mer!

Pilot
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Hej piloten.
Du får nog skaffa dubbla vinter täcken. Om du ska vara ute i -15 - 20 grader.
Men du kan göra som en gjorde i fjol när det var -27 grader i Mora.
Dom satte en pressänning utan på vintertäcket, slog in HB så det såg ut som ett julpaket
från Tomten.
Dä du
/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Min förrförra bil var en alkovbil, en KABE på MB-chassie. Trots det finska täcket klarade den inte mer än maximalt två dygn i riktig norrländsk vinterkyla på en P11 (=ett effektbehov på drygt 2,5 kW), vilket jag tyckte var rätt bra.
Den som klarar sig fyra dygn bör alltså närapå kunna hålla varmt med elpatron på 1 kW.

aake

P.S. Energiinnehållet i gasol och diesel är ungefär detsamma, omkring 12 kWh per kg (motsvarar ca. 10 kWh per liter diesel).
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

Hej piloten.
Du får nog skaffa dubbla vinter täcken. Om du ska vara ute i -15 - 20 grader.
Men du kan göra som en gjorde i fjol när det var -27 grader i Mora.
Dom satte en pressänning utan på vintertäcket, slog in HB så det såg ut som ett julpaket
från Tomten.
Dä du
/Vidhem

Vidhem, jag tror att även du skulle behöva ett vintertäcke fast du har en Nordic, då hade kanske din gasoltub räckt 5 dygn..tänk vad pengar du sparat...men kanske husbilen hade känt sig förnedrad, vad vet jag!:wink::wink:

Piloten...med täcke
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

hej
11 kg gasol -7 till 11 dygn.

Inredning !

Stäng alkov, toalett, använd elektrisk varmvattenberedare(inte kallluft vid förbrenning och tomgång), förarhytten, dubbla garderob, isolering taklucka mm
Förklaring med bilder ?

PS.http://www.folkecenter.dk/mediafiles/folkecenter/energibesparelse/Energiindhold-i-braendsler.pdf

Gasol i Tyskland - billig ;)

Hej, hur varmt/kallt hade du det på vad jag förstår på den lilla boytan under dessa 11 dygn?

Mvh
Pilot
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen i vinterväder

En annan lite intressant vinkling på frågan kanske.
De något större/dyrare bilarna har ju ofta Alde-värme som standard. På många bilar går det att få som tillval.
Om man har två jämförbara bilar, en med Truma och en med Alde, skiljer sig gasolförbrukningen då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen