• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2026
Har försökt konvertera min ställplatsfil som är i Garmins gdb-format (har den även i Garmins gpx-format) till Garmins csv-formatet. I min Mapsource kan man inte spara i csv-formatet som behövs i iPads PoiViewer (+Navigon).
Har försökt använda programmet GpsBabel för konverteringen men när jag via programmet/appen DropBox fick över den i paddan och in i PoiViewer så var det bara en otroligt stort antal rader med siffror.
Tror att GpsBabel gjorde om det till Excel-csv-fil när jag skulle behövt garmins csv-format - tydligen olika.
Någon som har ett tips? Anders?
På förhand tack.
/Boo

Sv: Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Från MapSource
Ställ in lämpligt koordinat-format

SPARA SOM: *.txt

Starta Excel

Öppna *.txt

Gör ev justeringar i kolumner mm

SPARA SOM: Valfritt

Ibland behöver man byta plats på då båda koordinaterna

• Gilla
Reaktioner: Boo
Sv: Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Nu funkar det (nästan..).
Det enda problemet var att jag först inte hittade platserna på kartan. Men genom att zooma ut ordentligt dök de 1400 platserna upp - i Somalia på Afrikas horn!!!
Latitud- och longitudkolumnerna hade tydligen hamnat i fel ordning i Excelarket före import. Nog för att vi husbilsåkare kanske uppfattas som pirater av någon men vi vill absolut inte övernatta i Somalia...
Tack för hjälpen - alltid trix med alla format som skall konverteras. Och importen till PoiViewer skulle ske på ett annat sätt - genom uppkoppling till servern på dropbox.com.
Mvh
Boo

Tillbaka
Toppen