• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Har försökt konvertera min ställplatsfil som är i Garmins gdb-format (har den även i Garmins gpx-format) till Garmins csv-formatet. I min Mapsource kan man inte spara i csv-formatet som behövs i iPads PoiViewer (+Navigon).
Har försökt använda programmet GpsBabel för konverteringen men när jag via programmet/appen DropBox fick över den i paddan och in i PoiViewer så var det bara en otroligt stort antal rader med siffror.
Tror att GpsBabel gjorde om det till Excel-csv-fil när jag skulle behövt garmins csv-format - tydligen olika.
Någon som har ett tips? Anders?
På förhand tack.
/Boo

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Från MapSource
Ställ in lämpligt koordinat-format

SPARA SOM: *.txt

Starta Excel

Öppna *.txt

Gör ev justeringar i kolumner mm

SPARA SOM: Valfritt

Ibland behöver man byta plats på då båda koordinaterna

• Gilla
Reaktioner: Boo

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Hur göra om gdb-fil till csv-fil?

Nu funkar det (nästan..).
Det enda problemet var att jag först inte hittade platserna på kartan. Men genom att zooma ut ordentligt dök de 1400 platserna upp - i Somalia på Afrikas horn!!!
Latitud- och longitudkolumnerna hade tydligen hamnat i fel ordning i Excelarket före import. Nog för att vi husbilsåkare kanske uppfattas som pirater av någon men vi vill absolut inte övernatta i Somalia...
Tack för hjälpen - alltid trix med alla format som skall konverteras. Och importen till PoiViewer skulle ske på ett annat sätt - genom uppkoppling till servern på dropbox.com.
Mvh
Boo

Toppen