Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Oavset allt, det verkar som de snorbilliga LFP batterierna har nöjda ägare
Mitt kepworth har A klassade celler...Oavset allt, det verkar som de snorbilliga LFP batterierna har nöjda ägare!
Det är ju en ganska svår uppgift du har tagit på dig när många koncerner har fabriker över hela världen. Vi vet ju att många komponenter görs i Kina men när vi i folkmun säger ”Kina batterier” så menas det ju lågprisbatterier och det är ju därför frågan ställs här hur det har gått för er med ”Kina LiFPO batterier”.Tja Sunlux säger att deras batterier tillverkas i Kina.
Deras batterier räknas väl som ”premium”?
Har även mejlat Victron men dom har inte svarat.
Frågar åter igen, vem vet om det finns något lifepo4 som är tillverkat eller ihopsatt utanför Kina?
Ja priset blir därefterLiontron är ett exempel på leverantör som sätter samman sina batterier själva
Jag tar det inte personligt!Det är ju en ganska svår uppgift du har tagit på dig när många koncerner har fabriker över hela världen. Vi vet ju att många komponenter görs i Kina men när vi i folkmun säger ”Kina batterier” så menas det ju lågprisbatterier och det är ju därför frågan ställs här hur det har gått för er med ”Kina LiFPO batterier”.
Var tillverkas Liontrons celler?Ja priset blir därefter
Av dessa som exemplet namnger, är inga några tillverkare av batterier till husbil/husvagn.Sökte på Google vilka företag som tillverkar lifipo4 i europa och fick följande svar.
”Flera företag i Europa tillverkar LiFePO4 batterier, men det är svårt att ge en komplett lista. Några av de mer framstående aktörerna inkluderar Northvolt, Farasis Energy, och LG Energy Solution (som överväger att ställa om delar av sin produktion i Polen till stationära batterier).
Här är några företag och deras koppling till LiFePO4-batteritillverkning i Europa:
Utöver dessa finns det många andra tillverkare och leverantörer av LiFePO4 batterier i Europa, både stora etablerade företag och mindre specialiserade aktörer. Det är värt att notera att efterfrågan på LiFePO4-batterier ökar, särskilt för stationär energilagring, vilket driver på utvecklingen och expansionen av tillverkningen.”
- Northvolt: Ett svenskt företag som bygger en stor batterifabrik i Skellefteå för att tillverka litiumjonbatterier, inklusive LiFePO4, för elbilar och energilagring.
- Farasis Energy: Ett företag som utvecklar och tillverkar litiumjonbatterier, inklusive LiFePO4, med fokus på elektrisk mobilitet och hållbar energilagring. De har anläggningar och forskningscenter i både Tyskland och Kina.
- LG Energy Solution: Tidigare en stor tillverkare av elbilsbatterier i Europa, överväger nu att ställa om en del av sin fabrik i Polen till att producera batterier för stationär energilagring, vilket kan inkludera LiFePO4-batterier.
- RoyPow: Erbjuder Lifepo4 batterier och powerbanks med både CE-certifiering och IS9001-certifiering.
- Batteriexpressen: Säljer LiFePO4 batterier och tillbehör för cykliska applikationer.
- Norsk Lithium: Säljer 12V 105AH LiFePO4 litiumbatterier med djup cykel.
Verkar vara så att i princip alla celler tillverkas i Kina men att det finns tillverkare som sätter samman till färdiga batterier utanför Kina.
Bra att du/ni fick hjälp av återförsäljare!Mitt förra LiFePo4 batteri slutade fungera efter 3 år. BMS, dvs en del av elektroniken, rasade och gjorde att det inte gick att få kontakt med batteriet mer. Cellerna därinne levde förmodligen i högönsklig välmåga, men totalt isolerade. Det var ett Sunwind, ett relativt välkänt, "svenskt" märke, med 5 års garanti. Dock ett s k pro rata garanti, vilket innebär åldersavdrag för varje år. I mitt fall med 20% årligen. Vi hade precis passerat år 3 och var på väg in i år 4. Jag skulle alltså få 20% i avdrag på ett nytt batteri! Dvs jag skulle då betala 8-10 tusen. Det kallar jag inte för en garanti.
Jag hade två alternativ. Antingen bryta upp batterilådan och bygga ihop ett nytt batteri med de befintliga cellerna, men med ny elektronik, dvs i huvudsak BMS. Det var jag väldigt sugen på, inte minst med tanke på de resurser vi har här i klubben. Det andra alternativet var att direktimportera ett "kinabatteri". Flera "fabrikat" fick jag förtroende för och som recensionerna ovan visar var rätt! Forsbergs, som jag köpt bilen av, med Sunwindbatteriet, ersatte dock batteriet med ett nytt Sunlux. En fantastisk godwill och ett batteri jag är väldigt nöjd med.
Vi köpte bilen drygt 1 år gammal, med batteriet installerat. Tror priserna då låg runt 10 - 12 tusen för ett 100 Ah LiFePo4 batteri.Bra att du/ni fick hjälp av återförsäljare!
Får jag/vi fråga vad ni hade betalat för ert batteri?
Exakt!Det skrivs väldigt mycket om batterier av oseriösa youtuber utan kunskap, gäller att se upp. Sen finns lfp i annat utförande som ser ut som de livsfarliga lipocellerna men ska vara lfp. Will prowser väldigt serös hittade ett lipobatteri som var lipoly alltså väldig farligt med bra data vilket de har men brinner bra. När jag köpt batteri så har jag handlat från amazon och jag brukar kryssa i fraktas av amazon och säljs av amazon eftersom jag vet att det finns i lager i tyskland eller sverige och kommer hem fort. Sedan inbillar jag mej att amazon med sin garantier och returmöjligheter säljer bra saker, skulle ju bli förlust annars. Jo det blir lite dyrare men det är det värt, har köpt en gång på temu jo rena förlusten man får inte mer där än man betalar för.
Fördelen med lfp att de inte blir så komplicerade man kan ju göra betydligt större celler med stor kapacitet och slippa alla parallell koplingar. Knut som skrev här förut byggde ett batteri med lösa celer utan bms och de fungerade bra i många år, så känsligt är det nog inte.
Måste bara tillägga…
Kinabatterier?
Vilka lifepo4 produceras inte i Kina?
Sunlux som är dyra produceras i Kina…
Jag är övertygad om att ALLA lifepo4 produceras i Kina!
1364kr för ett 100 Ah!!!![]()
LiFePO4-Akkus für Wohnmobil, Wohnwagen, Camper & Caravan
Bestellen Sie hochwertige LiFePO4-Akkus (130 / 200 / 300 Ah) für Ihr Wohnmobil, Ihren Wohnwagen, Camper oder Caravan beim bayerischen Anbieter für Lithium-Eisenphosphat-Akkus.saftkiste.com
Här är ett premiummärke, som enligt deras säljare är ihopskruvade i Tyskland.
Verkar vara superkvalitet, till ett skyhögt pris. Så visst finns det batterier som är tillverkade i Europa, men frågan är om det är värt priset ?
Ska faktiskt inspektera deras monter på mässan I Düsseldorf.
Mvh Per
Priset är i Euro1364kr för ett 100 Ah!!!
Jag mejlar dom direkt!
Haha jag skrev fel!Priset är i Euro