• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar en regelsökare

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag vill han en så ingående förklaring som möjligt av hur en så kallad "regelsökare" fungerar.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vanligtvis genom att mäta kapacitansen i väggen. Den ändrar sig när en regel finns bakom väggytan och skillnaden går att detektera. Mätning av kapacitans gör man enklast genom att skicka ut en hyfsat högfrekvent signal och mäta nivån på signalen vid en mottagarantenn.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Olika material ger olika kapacitansändring, så rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att skilja på t.ex trä, plast, metall etc. Samtidigt ger storleken och montaget (rör en bit in i väggen) också olika kapacitansändring och det kan nog bli svårt att skilja på ändringar som beror på materialet, från ändringar som beror på montage m.m.. Inga vanliga regelsökare klarar detta. Ibland kan man märka om regeln är stor eller liten beroende på säkerheten (pip/ljus kommer entydigt på samma ställe på väggen) i indikeringen.

Vad jag förstår så finns det, åtminstone i Storbritannien (man lägger kabel i väggarna utan skyddsrör), speciella sökare för el-ledningar i väggen. De reagerar på det el-fält som finns runt en elledning.

Det finns nog utrustningar som fungerar som ekolod också. I så fall kan man se hur djupt i väggen något sitter.

MVH
Hans
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Det låter ganska "grova" resultat.
Så jag undrar om det finns, eller skulle kunna finnas en mätare som har någon form av skala relaterat till densiteten.
//Conny
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte om du letar efter något specifikt i väggen men för att hitta just träreglar skippar jag regelsökare och använder istället en stark magnet som hittar skruvarna i gipsskivorna eller spikarna i gamla spånskivor mm mycket mer tillförlitligt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har haft en sökare som enligt manualen påstods dektera både metall- & träreglar samt även el-ledningar. Ingen större precision om ens det, rena skiten, åkte i tunnan. Jag gör som Maje, använder en magnet, den fångar både stålreglar & spik/skruvar i skivor. För el'en använder jag en kabelsökare.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Håller med Bennsan. Hade en Black & Decker, fullständigt opålitlig. Visade lite, som den ville. Den pryder nu sin plats på återvinningen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte om du letar efter något specifikt i väggen men för att hitta just träreglar skippar jag regelsökare och använder istället en stark magnet som hittar skruvarna i gipsskivorna eller spikarna i gamla spånskivor mm mycket mer tillförlitligt.
Hej,
Nja, jag är intresserad av tekniken. Och funderar på varför sökare inte visar farad eller coulomb per volt.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att den inte visar Farad eller liknande beror på att i så fall skulle man behöva göra en betydligt mera omfattande kalibrering av instrumentet. Kalibreringsjobbet skulle ge en kostnad, som de användare som bara vill ha reda på om det finns en regel eller ej, aldrig skulle betala. Sannolikt skulle de flesta användare inte heller kunna tolka de siffror de i så fall skulle få ut ur instrumentet. "Kapacitans 12pF" är en uppgift som är intetsägande (för nästan alla) när jag vill ha reda på var jag skall sätta skruven.

MVH
Hans
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Är det inte dielektricitetskontsanten den mäter och inte kapacitansen? Dvs har du två plattor med en viss area på ett visst avstånd från varandra med luft emellan, då har de en viss kapacitans. Men för du in ett annat material, tex trä eller metall, emellan plattorna ändras kapacitansen. Olika material har olika dielektricitetskonstant.
Gissningsvis så har regelsökaren två plattor(eller trådar) en bit isär som bildar en kondensator som ingår i en svängningskrets som då ändrar frekvens beroende på vad kommer emellan plattorna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det här hittade jag på nätet.

Elektroniska regelsökare mäter kapacitansförändringar för att känna av var spiken/skruven/regeln är.

När instrumentet är över väggskivan, kommer det att känna av en dielektrisk konstant (som ett isoleringsvärde); men när den är över en spik/skrv/regel är den dielektriska konstanten annorlunda. Det fungerar på en kapacitansskillnad som genereras av densitetsskillnaden. Kretsen i instrumentet kan känna av förändringen och rapportera den på skärmen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som "Bennsan" skriver: Man mäter kapacitansen, som ändras när dielektricitetskonstanten i materialet ändras.

Eller ännu mera exakt: Man mäter impedansen hos en kondensator vars värde ändras på grund av ändringen av dielektricitetskonstanten. Kapacitansen är proportionell mot dielektricitetskonstanten hos kondensatorer. (sidan 78 i Tefyma :))

MVH
hans
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Finns det någon annan tillämpning av sökfunktionen med samma teknik?
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Metaldetektorer og bakke radarer bruker og til en viss grad samme teknik. Men begge har mer dybdesyn.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Conny, jag vet inte om jag fattade din fråga rätt men många pekskärmar använder kapacitiva tekniker för att avgöra var man har petat på skärmen.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder touch paneler og knapper så er det hovedsaklig capisativ teknologi som benyttes i dag, tidligere var det mye resistiv - men det er for mye problemer og dårligere oppløsning på resistiv touch.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Conny, jag vet inte om jag fattade din fråga rätt men många pekskärmar använder kapacitiva tekniker för att avgöra var man har petat på skärmen.
MVH Hans
Hej,
Nej, jag undrade om det finns andra områden än regelsökning där man använder kapacitansförändringar. Möjligen med så hög noggrannhet att man kan säga vad instrumentet reagerar på.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Känner bara till givare som är, så att säga, on-off. Används flitigt inom industrin som nivågivare och positionsgivare. Jag har för mig att det finns kapacitiva nivågivare som kan känna nivåer kontinuerligt, men de känner inte skillnad på ena eller andra materialet.

Vill du ha en givare som kan skilja på material så tror jag du får leta bland sådana som baseras på ultraljud, radio (radar) eller röntgen. Min magkänsla säger mig att de inte är speciellt billiga.

MVH
Hans
 
Toppen