• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar en regelsökare

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Rätta mig om jag har fel, men använder inte regelsökaren just radiovågor.
//Conny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En definitionsfråga :)

En uppgift jag såg var att frekvensen som användes var under 50 kHz. Visst, man kan sända radio på 50 kHz. Grimeton låg på 16-17 kHz? Men en regelsökare på de frekvenserna och med den effekten (mW? mikroW?) brukar man inte kalla "radio". Grimeton-sändaren är på 200 kW.

För att återgå till din fråga: man skulle säkert kunna bygga en pryl som med hjälp av uppmätt kapacitans på något sätt identifierade ett material. I alla fall om man på något sätt klarar av att skilja på material 1 på djup A från material 2 på djup B.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Etter litt forskning og tenking ser jeg to varianter, billigste er en ustabil svingekrets hvor endel av kretsen er kapsitansen i underliggende materiale. Meget unøyaktig da den veksler mellom ingen svingninger i fri luft til noen få Hz når den har et optimalt underlag. Bedre og dyrere er i praksis en form for laveffekt radar med en sendeantenne og en mottaker. Forandringene i mottak av signalet fra sender gir noe info om underlaget.

En ekte radar sender korte radio signal pulser og mottaker måler tiden for ekko. Ultralyd sender lydpulser og måler tiden for ekko av pulsene.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sen finns ju även ultrljudsdoppler. Används i tex blodflödesdetektor. Ni kanske hört någon gång dess typiska ljud "pssch, pssch, pssch" när man håller proben över ett blodflöde. Principen är att man jämför utsänt ultraljud med ekona. Om ultraljudet reflekteras i fasta föremål är frekvensen samma men om blodet rör sig mot eller från proben ändras frekvensen upp eller ner (dopplerskift). I jämförelsen detekterar man detta dopplerskift förstärker det och matar det på en högtalare då det ligger inom hörbara området.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta är inget svar på trådskaparens fråga utan ett inlägg p.g.a. några svar här. Grundläggande är att läsa den bifogade bruksanvisningen. Efter det så krävs det lite övning så funkar det. Dom som visas på bilden har jag i servicebilen och använder lite då och då. Den svarta för 99:- spänn är favorit. Den röda är riktigt bra men den kräver ett regelbundet användande då den är kluddig att använda. Men alla funkar på sitt viss.
20190310_094608.jpg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Intressant manual som bekräftar att den inte söker ”i” metall som etiketten säger. Men den kan tydligen skilja på materialet den söker i, järn och annat. Samt hur djupt respektive ligger.
Hur reagerar den på vatten?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Eftersom ingen testat så omformulerar jag frågan om det går att mäta mängden fukt med samma teknik som en regelsökare.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Ja det är riktigt, men frågan är om det verkligen är samma teknik, eller bara ser så ut. Men det finns kanske någon som kan förklara.
//Conny
 
Toppen