• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

H

hianders

Guest
Hej!

Man kan ha många synpunkter på hur olika GPSer fungerar , så har även jag. Här en liten beskrivning av när vår GPS skulle lotsa oss till en bestämd adress i Upplands Väsby.
Vi passerade förbi Enköping på E18 (motorväg) i riktning mot Stockholm. Första avfarten vid Grillby passeras utan att ”Tanten” säger något. Sedan följer 4 -5 avfarter där vi vid samtliga blir beordrade att ”ta av till höger ” men vi ignorerar naturligtvis för vi vet att det kommer en avfart mycket nära vår destination. När vi så tar av mot Upplands Väsby beordras vi att ”ta av till höger och sedan sväng vänster” vilket är helt ok. Men, när vi är på bron som korsar motorvägen får vi orden ”sväng vänster”?? Vi blir alltså beordrade att köra ner på motorvägen igen men i riktning mot Enköping. Vi ignorerade denna order och fortsatte medan Tanten beordrade oss att svänga än hit och än dit och göra u-svängar. När skylten dyker upp som det står Upplands Väsby 7 till vänster svänger vi där. Tanten fortsätter att tjata och efter några km slår jag snabbt av och på navigatorn och får direkt ordern ”fortsätt 3 km”! Helt rätt, med vad innebär upplysningen ”gör om rutt” egentligen?
Det verkar som att man skall tillbaka till den ursprungliga till varje pris. Om vi svängt av och ner på motorvägen igen hade vi säkert beordrats köra tillbaka till avfarten strax före Grillby och där anslutit till den ursprungliga rutten.
När navigatorn fick göra en helt ny rutt efter av/på -manövern blev det helt rätt och det är väl så navigatorer skall fungera när ”gör om rutt”-meddelandet kommer eller hur?
Hur funkar era apparater, känner ni igen beteendet?
Jag har varit i kontakt med den svenska representanten men de förstod inte ens problemet (kändes det som).
Jag vill ha en navigator som beräknar en helt ny rutt från den plats jag befinner mig för tillfället. Finns det någon sådan?
Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

Hej, vilken GPS har du? Jag brukar göra som du när jag vet en bättre väg och då brukar GPS:en acceptera detta och beräknar en ny rutt med utgångspunkt från min position just då. Har en Navigon 7310.
//Margus
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

Även TomTom funkar så - räknar om ny väg varje gång man avviker från rutten.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

Så gör vår Garmin också, räknar en ny rutt varje gång om man avviker från den ursprungliga.

Fast den säger "gör om rutt", varje gång. Och det tog tid innan jag fattade att det är GPS'n som gör om rutten, inte jag...

hälsning jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

Även TomTom funkar så - räknar om ny väg varje gång man avviker från rutten.

Men å andra sidan kan GPS'n ha en ganska envis uppfattning om vad som är snabbaste vägen. Kartunderlagen stämmer inte alltid - då kan det dröja ett bra tag på den egna rutten innan GPS'n ger upp och slutar försöka få en att vända eller gena över till den ursprungliga rutten.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur fungerar en GPS-navigator egentligen?

-Gör en u-sväng.... brukar min gps säga.
Calle
 
Toppen