• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort får man köra ?

F

F.d. 673

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Eftersom ämnet ändå spårat ut hänger jag på:

Har just med nöd och näppe undgått att bli prejad av vägen av en husbilsinredd buss. En gissning från mig är att den är reggad som PB2 och framfördes av någon utan utbildning på tunga/långa fordon, och som alltså hade noll koll på hur mycket plats den kräver i kurvor och hur lång bromssträcka den behöver. Precis vad jag har varit rädd för med de nya reglerna att en massa nötter sätter sig bakom ratten på fordon de helt saknar kompetens att framföra! Fy f-n!

Kände att jag behövde "spy ur mig" lite!

Heder åt Eva och Hasse som är beredda att "begränsa" sitt fordon till folk som har utbildning på fordonstypen!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Michael,
om överhänget inkräktar på grannens plats, t.ex bakom bilen, men alla fyra hjulen är innanför linjerna. Vad gäller då?
Dubbla avgifter?

Det är hjulen som räknas. Överhänget har ingen betydelse. Även om det tar upp en hel plats bakom behöver man bara betala för den plats som fordonets hjul upptar. Möjligen skulle det kunna bli problem om överhänget sticker ut i gatan och blockerar trafiken eller hindrar någon från att kunna köra ut från sin plats. Men då är det ingen felparkeringsavgift som gäller, snarare egenmäktigt förfarande (hindrande av någon att kunna bruka sitt fordon).
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Tyvärr så kommer ni nog inte att lyckas Eva& Hasse.
Själv förskte jag att få min regad som tung i Kristianstad i Feb. vid reg.besiktning. Men svaret var att det bara var pbII som gäller på alla husbilar.
Fordonet var helt nytt och Tot.vikten är 4500kg.
H.Olof
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Nej, man kan inte välja vilken regel som passar en bäst men om man har ett fordon som väger mer än 3500 kg behöver man inte ha vinterdäck eftersom den regeln hänvisar till vikt och inte till fordonsslag men man kan använda vinterdäck om man vill.

När det gäller besiktning SKALL alla fordon över 3500 kg besiktigas en gång om året, oavsett om det är en personbil, lastbil eller buss.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Hej , det var jag och min fru som fick likadan bil levererad ungefär samtidigt som ni. Även vi har bytt och kör numera Concorde Carver, vad har ni köpt frågas, är givetvis bara nyfiken. Hälsar Anita och Sören, även vi medlemmar i husbilsklubben vilken dag som helst.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Asawis inlägg tycker jag är sansatt och riktigt .
Har kört det mesta som går att köra till o med Haubitz 77:cool: har till och med DE på körkortet buss med släp (inget skryt)
Säger sig själv att om någon sätter sig i en fullskalig buss fullt inredd med bohag och som mest har kört lätt lastbil innan inte är trafiksäker, en sådan vill jag inte möta på vägen
Innan jag tog mina olika behörigheter kunde och vågade jag inte köra dessa fordon
Vad händer om en sådan förare går ut på väggrenen eller kör på väg med sämre bärighet?? jo vägen brister, sådant här får man lära sig när man tar behörigheten samt mycket mera
(lite utanför tråden men det brukar ju skena iväg i trådarna)

Nu stack jag ut näsan lite men det skapar ju debatt;)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Visst är det gallet,här i landet snackas det om nollvision,men sen kan man tillåta köra stora tunga fordon på B-kort bara om det är taget före 1996..va då,kan dom köra bättre?Så vit jag vet så gäller i hela världen att vikter över 3500kg klasificeras som tunga fordon och då får man ha C-kort!Och med det så gäller inte den vanliga hastighetlagarna.Helt rätt!:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Håller med dig Zubac.

Men historien upprepar sig. Början på 80-talet delade man ut C-behörighet utan någon koll. Hur många sitter inne med dessa kort och utger sig nu för att kunna vad som gäller för C-kort?

:D Bara undrar:D
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Hej,här kommer mera till debatten.Om du har en husbil med tot.vikt över 3500kg som är regad som pb kl 2 måste du i utlandet sätta på skyltarna bak (tung lastbil) för vidare färd och du som kör måste ha C-kort.MVH Dick.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Dick & Maria,

Detta ar nagot nytt for mig. Vad menar ni med "skyltarna bak" ?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Hej, Dick

Jag körde i Schweiz i somras med min Pb2 (3850 kg), och behövde endast betala en avgift i tullen på ca 60 Sfr (350 sek) eftersom fordonet vägde över 3500 kg.

Jag frågade tullaren om mitt B-kort var ok att köra med och fick svaret "no problems".

Avgiften avsåg fyra veckors vistelse i landet och jag behövde inte köpa vignette - dvs klistermärket för motorväg.

Mao, hyfsat billigt med Pb2 i Schweiz. I Österrike lär det vara andra bullar som gäller för tungt fordon - så varning för ö-rike.

Mvh
Dag
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hur fort får man köra ?

Belgien 1, vad Dick & Maria menar är de två gul/orange skyltar som alla tunga lastbilar har bak på bilen.
Har lånat ett kort av Eva & Hasse där du kan se det vänstra märket på bilen till höger.

marke.jpg
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Hej,mkt bra svar,det är bara att läsa på!Hälsningar Dick med sent svar!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Svaret på trådens rubrik-fråga är, som Skipper skriver i inlägg nr 16 ovan, ganska enkelt.

Är husbilen regad som personbil, oavsett kategori och oavsett totalvikt, så får den köras enligt de gällande hastighetsbestämmelserna. OBS i Sverige - vad som gäller i andra länder må andra besvara. Den som betvivlar ovanstående kan ringa Lars Rask på VV i Borlänge.

Lars Rask kan också ge ett annat beskt besked rörande personer:
- med B-kort utfärdat före 1966
- med husbil kl 2 vägande mer än 3500 kilo
- som fått körkortet återkallat kortare eller längre tid (t ex p g a fortkörning en månad)

Den personen får inte längre köra sin husbil. Lämpliga alternativa åtgärder blir då:
- ta C-kort
- avstå från att köra bilen
- byt bil till en som väger högst 3500 kilo

Exakt den situationen gäller min fru. Tidigare har andra teorier framförts om dessa bestämmelser på detta forum. Som sagt, Lars Rask i Borlänge har i dag än en gång bekräftat förhållandena.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Hoppas att Lars Rask klargjorde att lagen säger - att för att köra personbil klass 2 över 3,5 ton krävs C behörighet. Finns en undantagsregel som för de som tagit körkort före 1996.

Kurt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Kumani - skrivfel av mig !!!!!! Det ska naturligtvis vara 1996 och inte 1966.

Men, det olyckligt att formulera det som du gör - att det krävs C-behörighet för att köra personbil kl 2 med totalvikt över 3500. Om man ska ge besked om vad som gäller, är det viktigt att säga både och, dvs vad bilen är regad som, vilken totalvikt den har, vilket körkort man har och med vilket utfärdandedatum.

Det försökte jag göra, men skrev ett felaktigt årtal. Pinsamt.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Hittade den här sidan när jag surfade runt lite:

Polizei RLP - Ferienreiseverkehr

Där står detta:
"
Des weiteren muss folgendes für Wohnmobile über 3,5 Tonnen zGG (zulässiges Gesamtgewicht) beachtet werden.
  • Auf Landstrassen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zul. Gesamtgewicht von 7,5 t nur eine Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h erlaubt.“
  • Auf Autobahnen und Kraftfahrstrassen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 7,5 t (die im Fahrzeugschein als Wohnmobil bezeichnet sind) eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h zulässig.
Grund für die Änderung ist, dass
seit dem 01.04.2005 die gesetzliche Höchstgeschwindigkeit für Wohnmobile mit mehr als 3,5 t bis 7,5 t zulässiges Gesamtgewicht (welche im Fahrzeugschein als Wohnmobil bezeichnet sind) auf deutschen Autobahnen und Kraftfahrstrassen von bislang 80 km/h auf 100 km/h angehoben wurde.
Das Bundesverkehrsministerium hat einem so genannten Großversuch ( vorerst bis zum 31. Dezember 2009 ) zugestimmt. (siehe § 1 der 12. Ausnahmeverordnung zur StVO)"

Verkar inte som man får köra fortare....



/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen