• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort får man köra ?

F

F.d. 52909

Guest
Ett husvagnsekipage får köra i max 80 km/tim. En husbil registrerad som personbil får köra 110 km/tim, en husbil som väger över 3,5 ton och är registrerad som lastbil får köra i max 90 km/tim.
Numera klassas alla nyregistrerade husbilar, oavsett vikt, som personbil.
* Detta saxat från tidningen Husvagn o camping, nr 10 /- 07
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Tål att leta fakta. Vi har beställt ny bil som väger 5 ton och den är beställd som tung lastbil
och det var inga problem.Återstår att se hur det slutar.:wub:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Grattis för nya bilen,fast man måste väl säga att det blir inte billigt,men det har Ni väl räknat in när ni har beställt.
Hälsnngar/Zlatko
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Eva & Hasse 9

Utgår från att någon har C-kort och då blir det ok att köra bilen. Men varför inte regga den som PB2 och dra nytta av den reggningen och kunna köra efter svenska skyltningen vad det gäller hastigheter. Utomlands förändras ingenting.
För er finns bara fördelar även när den ev. ska säljas.

Tycker ni ska beställa den som PB2 och dra nytta av det.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Vi åker husbil för att njuta inte åka så fort som möjligt:p
Lättare att sälja ?Vad menar du med det? Dom som tagit körkortet efter ett visst år får inte köra en pb2 över 3500 kg då gäller c-kort för dom.:wub:
Har du barn med ett relativt nytt körkort får dom inte köra en husbil över 3500 kg.
Hasse:wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

hej!

jag får nog säga att de regler vad gäller vikten på husbil är helt horribla. en person som har b-körkort taget före 1996 får lov att köra ett fordon som väger över 3,5 ton. hur länge dröjer det innan vi har en trafikolycka som är oundvikbar pga föraren som inte klarar av sitt fordon? titta på blocket idag. där kan man köpa en buss som är ombyggd till husbil. trots allt är detta fordon en buss i grund och botten och till det behövs ett busskort s.k d-kort. hur kan man allvarligt mena att alla med b-kort ska kunna köra detta fordon? det krävs en helt annan körteknik och ett helt annat framförhållande då det är många ton att hantera. jag som person är helt emot att alla med b-kort före -96 ska få köra tunga fordon om de är reggade som personbil. är yrkeschaufför med körkort tagna på rätt sätt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Hasse
Frågan ställs i tråden"Hur fort får man köra"????
Jag svarar på fördelar nackdelar!
Lättare att sälja har jag svarat på! Taget körkort efter 1996. Bara att räkna!!!!

Barn under 11 får inte köra bil!!! Förstår ingenting av ditt inlägg!


:mad: Mitt svar var bara för att hjälpa till inte för att få den respons som jag fick.:mad:



:confused: :confused: Var det så illa:confused: :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

just det...
tagit körkort... INTE födelseår. en person som är 50 år kan ha tagit körkort -97... ELLER???
och då är personen 61 nu, vilket om inte annat så med målsmans sällskap skulle räcka till att köra bil...
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Jag tror inte att man ska lägga allt för stor vikt vid bokstavsbeteckningen i körkortet som grund för bedömningen av kompetensen bakom ratten. Antalet CE-kortsinnehavares omkullkörningar med 24-metersekipage i rondeller och andra miljöer är talande bevis för motsatsen. Det är snarare det egna omdömet som spelar en avgörande roll och det sitter inte i körkortet utan i skallemejan. Jag har visserligen ingen statistik tillgänglig men tror trots allt att husbilarnas inblandning i trafikolycksstatistiken är tämligen begränsad. En husbil är dessutom att jämföra med en maxlastad lätt lastbil som inte direkt ligger i topp vad köregenskaperna beträffar. Den slutsats jag drar av detta är att vi som trafikantgrupp är ganska omdömesgill; något som grundas på livs- och körerfarenhet. För de flesta av oss är resan en väsentlig del av målet och bör inte stressas fram i hög fart. Jag som kör vill ju också kunna njuta av omgivningen. Avslutningsvis kan även jag tycka att det är orimligt att en 18-tons f d ledbuss skall kunna registreras om till personbil klass II och brumma fram i 120 km/h på motorvägen i södra Halland, något som Per Nuder borde tänkt på när hans departement beslutade om förändringen. Hälsn/AndersW
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Håkan J
Det är så att vår son 30 år tog körkort för fyra år sedan,så det har inte att göra med hur gammal man är.
Vår gamla bil är tung. inga problem att byta in den. vill nya ägare ha den till pb2 är det deras problem.
Vår beställda ska vara tung vi vill inte ha några problem vare sej iSverige eller utomlands.Får bilen feb-mars har inte tänkt sälja den på ett tag.:wub:
Pb 2 över 3500KG finns ännu inget rättsfall på hoppas att det kommer så att den frågan blir utredd
Körkortslagen säger B-kort upp till 3500kg inte mitt påhitt står att läsa under Välkommen till Vägverket / Vägverket
Hasse:D
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Jag hoppas också på ett rättsfall där körkortsfrågan blir klarlagd. Vad som dock redan är klart är att rättspraxis i konungariket Sverige är att lagstiftning ej skall/bör ha retroaktiv verkan. Om därför en personbil oavsett totalvikt fick framföras med B-kort fram till och med den 30 juni 1996, bör den gamla regeln fortfarande gälla för "gamla körkort" efter den 1 juli 1996 när lagen ändrades. Den nya lagen kan endast gälla körkort utfärdade fr o m den 1 juli 1996. Denna tråd är nog ändlös.......Hälsn/AndersW, trygg med C-kort utfärdat 1984-06-04 efter eget intyg om erfarenhet av tung trafik.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Hej!
Visst är det konstigt med våra undatag..men att man får framföra en tungl lastbil på B-kort innebär väl inte att samma lastbil får köras i hastigheter som andra fordon får köras i!Upp till 3500kg så gäller väl dom skyltar som stor vid vägkanter,och över 3500kg så gäller inte dom skyltar oavset körkort.Då finns väl bara 80km som gäller som högsta hastighet.Så tolkar jag det.
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Om du talar om tung lastbil Zubac, har du helt rätt. Den har en särskild hastighetsbegränsning och den får inte köras med B-kort. Med personbil - oavsett om det är klass II eller klass II - är det en helt annan sak. Hälsn/AndersW
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Pb 2 ex 5 ton gäller inte fartgränser, genomfart förbjuden över 3500kg,
Har jag en ledbuss får jag parkera som pb då.Var går gränserna.
Min farmor agda(med Giltigt b-kort) har svårt att köra sin rullator men hon ska skjutsa mej till sjukan med ledbussen för jag har ont i tån.Får hon då parkera på bilparkeringen eller var ska hon parkera sin personbil,Eftersom det är en pb får hon väl inte parkera på bussparkering.
Ge mej tips om detta:wideeyed:
HASSE
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Det är väl egentligen ganska enkelt.

Dom regler, t.ex. hastighet, som baserar sig på fordonsbeteckning som t.ex. personbilar, gäller för alla personbilar oavsett vikt. Fordonsbeteckning står i reg.beviset. Och intill den dag som en domstol finner att en personbil typ 2 i alla fall inte är en personbil så är det väl detta vi får rätta oss efter.

Dom regler som baserar sig på vikt, så gäller vikten oavsett fordonsbeteckning, t.ex. regeln om besiktning varje år för alla fordon över 3500 kg, eller kravet på vinterdäck som inte gäller fordon över 3500 kg.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Hur fort får man köra ?

Ja Hasse, det blir nog till att ta färdtjänsten för hur än Agda mixtrar och donar får hon inte in samtliga hjul innanför linjerna, vare sig på längden eller tvären. Ett är dock givet, hon skulle parkera på P-platsen för personbilar; dvs om det ginge rent praktiskt. Så är det. Hälsn/AndersW
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Skipper
Så du menar att pb2 kan välja vilken regel som passar bäst.
3850kg= tung bil=besiktning en ggr. per år.
Vinterdäck eller inte för pb2 är det 3500kg som gäller eller är det som passar bäst.
???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort får man köra ?

Rent praktiskt är det så beträffande parkering att får alla hjulen plats innanför linjerna på en parkeringsruta betalar du en parkeringsavgift (i förekommande fall). Behöver du två rutor för att få plats med hjulen betalar du två avgifter. (Här kommer då frågan om jag får två felparkeringsavgifter om jag kommer för sent för att hämta bilen och parkeringstiden överskridits, antagligen blir det två.) Naturligtvis måste parkeringen vara skyltad utan någon tilläggsskylt om viktbegränsning eller annat. Men är bilen lastbilsregistrerad, antingen som tung eller lätt, så kan man inte parkera om P-skylten har tilläggsskylt "Personbil". Detta oavsett om det är en liten Suzuki Jimny på ca ett ton och hälften så lång som en Volvo eller en husbilsinredd lastbil.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hur fort får man köra ?

Michael,
om överhänget inkräktar på grannens plats, t.ex bakom bilen, men alla fyra hjulen är innanför linjerna. Vad gäller då?
Dubbla avgifter?
 
Toppen