• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få ut mer ur gasolflaskan

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Hej, är det någon som har några praktiska tips på hur man kan få ut mer gasol ur en "kall" gasolflaska när det är minus temp ute. Jag upplever att det alltid finns omkring 20% gasol "kvar" i flaskan när jag byter. Kan man klä flaskan på något sätt?

Mvh Lennart
 

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Tack Gunnar S.
Ditt andra förslag skulle ju kunna vara en kortsiktig proaktiv lösning. Varma klampar och en filt för att få ut mer av gasen. Det ska jag prova.

Hur fungerar Ex-Eis som några av er har nämnt?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Bilagt finns ett ångtrycksdiagram (sid 2") som visar förhållandet mellan tryck och temperatur där vätska övergår i gasfas
 

Bilagor

  • Gasoldiagram.pdf
    91,1 KB · Visningar: 52

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Tack Gunnar S.
Ditt andra förslag skulle ju kunna vara en kortsiktig proaktiv lösning. Varma klampar och en filt för att få ut mer av gasen. Det ska jag prova.

Hur fungerar Ex-Eis som några av er har nämnt?


Det är en liten "grej" som man monterar på regulatorn som då värmer den .

Passa på och fynda en ny här på ebay för bara 17 euro plus frakt :


Truma Eis-Ex 12 Volt. Neu. Original Verpackt. bei eBay.de: Reisemobil- Caravan-Teile (endet 29.01.11 08:03:44 MEZ)


Det finns flera iofs :

eis-ex Angebote - attraktive Preise für Spezielle Fahrzeug-Teile, Auto-Anbau- -Zubehörteile Artikel bei eBay.de


I denna tråden så frågade jag samma sak då vi nyss hade köpt våran och där ser du lite bilder .
http://www.husbilsklubben.se/forums/t36227/
 
Toppen