• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få ut mer ur gasolflaskan

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Hej, är det någon som har några praktiska tips på hur man kan få ut mer gasol ur en "kall" gasolflaska när det är minus temp ute. Jag upplever att det alltid finns omkring 20% gasol "kvar" i flaskan när jag byter. Kan man klä flaskan på något sätt?

Mvh Lennart
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.837
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Enda sättet är nog att ha någon form av indirekt uppvärmning av gasolfacket där tuberna står. Isolera tuberna gör nog mer skada eftersom gasoluttaget sänker tempen i flaskan.

Ett annat problem som jag har är att den Truma flaskväxlare som sitter i bilen tar omväxlande ut båda flaskorna när det är kallt och därmed är båda slut i stort sett samtidigt.
Detta har antagligen med att trycket att göra och därför måste jag ha ena flaskan stängd tills den 1:a är slut för det är inte trevligt att bli utan gas när det är några minusgrader.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Har hört samma jag. Att stål är det som gäller när det blir riktigt kallt.
Sen fick jag ett tips att installera en liten värmekäle, ex en lampa, i gasolkofferten för att få ut så mycket som möjligt.

Har inte testat men det verkar logiskt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

En lampa för uppvärming av gasolflaskan/-kofferten verkar vara höjden av energislöseri. Kofferten är som bekant ventilerad och den mesta värmen från en lampa kommer alltså att gå förlorad. Dessutom kommer en lampa med tillräcklig kapacitet att tömma betteriet ganska snabbt. Sist, men antagligen viktigast, är att lampan måste vara klassad för användning i explosiv miljö.

Kanske det skulle vara möjligt att ha en värmekabel virad runt flaskan men då måste installationen uppfylla kraven för explosiv miljö samt ha rätt effekt för att inte värma för mycket. Detta innebär återigen problemet med batteritömning men effektiviteten blir större, särskilt om flaskan kläs in med isolerande material utanför värmekabeln. Experimenterande med detta känns dock lite tveksamt med tanke på brand/explosion samt försäkringsvillkor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

De fleste husbiler har en plastvegg mot borommet, og om dette ikke er isolert så burde alu og stålflasker få brukbar oppvarming den veien. Noen biler har desverre en nedbygget gasskasse slik at den nederste delen av flasken står mot en stålvegg uten isolasjon - her kan en pålimt isolasjon på utsiden av dette påbygget hjelpe mye på utnyttelsen av gassen.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Kolla hos en köldmedieleverantör på orten, finns sk mantelvärmare till köldmedieflaskor som man får samma problem med när det är kallt.

Detta är en mantel som man drar runt flaskan som värmer den försiktigt, drivs iofs av 220v men räcker ja att ta till på slutet.

//Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Det finns ju lösa värmesitsar till personbilar som går på 12 volt och som man skulle kunna lägga runt flaskan när det börjar ta slut .
ex :
Bilvärmedyna 12 V - Jula Postorder Online ? Handla på nätet

Den är ju på 45w och står den i en kall gasolkoffort så kanske man skulle isolera den ytterligare utåt så värmen går inåt .

Man kör den givetvis bara när gasen börjar ta slut .
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.837
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Jag tror inte det är varken tillåtet eller tillrådligt att ha elektriska element i gasolfacket om de inte är ex klassade.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

okay , ju det är ju alltid en risk att en värmedyna kan få kortis .

Men på plåtflaskor är det väl inte så stor påverkan på gasen samt när vi var i Tandådalen då det var -25 så var nog den aluflaskan väldigt tom när vi bytte jag brukar ju skaka på dom .

Det kanske är en kompositflaska som han har problem med .
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Hej på er!
Jag har viss erfarenhet av gasolflaskor som jag har testat under åren.
Aluflaskor och stålflaskor är det bästa alternativet när det är kallt ute. Om man använder flera förbrukare samtidigt vid kall väderlek så blir trycket i flaskan så lågt att gasen inte strömmar ut i ledningen.
Vill man tömma flaskan helt så använd t.e.x. spisen för matlagning, då räcker gasen till. Kopplar ni in pannan blir det för mycket och allt slocknar.
Detta händer vid -20 gr och kallare med alu eller stålflaska fylld med propan.
Komposit flaskorna är så dåliga att jag ifågasätter om dom ska användas över huvud taget.
Dom går inte att tömma helt vintertid trots alla knep, sen är det väldigt lätt att dom börjar läcka. Halsen är ett väldigt svagt område, sen stöter man flaskan mot något vasst så är det lätt att det blir ett litet hål i det svaga materialet.
Satsa på riktiga tuber som håller, sen tjänar ni 1 kg gas också. Som kan vara ack så viktigt en vinternatt.
:yes:

JOE
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

En lampa för uppvärming av gasolflaskan/-kofferten verkar vara höjden av energislöseri. Kofferten är som bekant ventilerad och den mesta värmen från en lampa kommer alltså att gå förlorad. Dessutom kommer en lampa med tillräcklig kapacitet att tömma betteriet ganska snabbt. Sist, men antagligen viktigast, är att lampan måste vara klassad för användning i explosiv miljö.

Kanske det skulle vara möjligt att ha en värmekabel virad runt flaskan men då måste installationen uppfylla kraven för explosiv miljö samt ha rätt effekt för att inte värma för mycket. Detta innebär återigen problemet med batteritömning men effektiviteten blir större, särskilt om flaskan kläs in med isolerande material utanför värmekabeln. Experimenterande med detta känns dock lite tveksamt med tanke på brand/explosion samt försäkringsvillkor.

Köper ditt resonemang till fullo. En sak som slog mig är dock...
På husvagnar har jag sett belysning i gasolkofferten?
Sen om jag inte missminner mig så sitter pannan i samma koffert som gasolflaskorna, iaf på äldre Solifer och Polar med ex Primuspanna. I dessa pannor sitter elanslutningar och kretskort tämligen öppet.

Bara en tanke som slog mig :wideeyed:

Verkar va lite "galet" men jag kan ju ha missat något =)

Gasol är farliga saker om det skulle gå på tok ...hua
 
F

Falkon

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Hej
I början på 90-talet, när jag byggde vår förra hb, lade jag in vattenburen golvvärme och passade då på attlägga en rörslinga under gasolflaskan, var aldrig några problem att tömma flaskan på gas när vi var ute vintertid.:D Nu har vi en köpebil, där saknar vi golvvärmen.:mad:
Kjell
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Har inte "kläm på" när gasolen fryser men att förångningsprocessen avtar med sjunkande temperatur är nog en självklarhet.
Min undran är om problemet ligger i själva förångningsprocessen i behållaren eller om det sker en "proppbildning"(frysning) vid tryckregulatorn. Misstänker att det är vid tryckregulatorn som man bör hitta "boven". Troligen är detta även inget nytt problem eftersom t.ex. Truma har en s.k. EIS.EX i sitt sortiment som höjer gasens temperatur vid regulatorn.

Kanske någon som är van vintern som har svaret.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.792
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Det verkar som en trolig förklaring, vi har ståltank under bilen och har aldrig haft några problem ned till -25 grader. däremot har vi Eis-Ex som vi använder när det är kallt!
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Hur få ut mer ur gasolflaskan

Jag törs påstå att det finns en kritisk temperatur då gas går över till vätskefas. Sök den temperaturen så förstår ni varför detta problem uppstår.
Det finns två sätt att gå förbi denna gräns, för att tillgodose ert behov.
Det ena är uppvärmning, det andra är att reducera trycket i behållaren. Dvs. att pumpa ut gasen.
MVH. Gunnar S
Du kan även göra detta.
Värm upp alternativ gasflaska.Dvs värm upp den i husbilen.
Har du så kallade klamps (som man under varma sommardagar hade till hjälp för att hålla picknick korgen sval) Dessa innehåller salt (litiumklorid) som kan lagra mycket energi. Om du istället för att lagra kyla lagrar värme så skulle du kunna utnyttja din gas under en längre tid.
Koka klampsen fäst dem mot gasflaskan, isolera mot kyla utifrån.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen