• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur enkelt är det att själv spåra ett AC-läckage?

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Hej.
Vi startade en längre resa i somras med husbilen i tron att AC'n fungerade men efter några svettiga mil insåg vi att så inte var fallet så vi lyckades få en tid på en AC-verkstad längs vår resväg som kunde kolla på den direkt och där konstaterades att gasen nästan var slut så det fylldes på nytt och man adderade också spårmedel för att se om/var ett läckage kunde finnas. Sen fungerade den. Dom sa så här: "då gasen nästan var slut så misstänker vi ett läckage så om du svänger förbi om några dagar så kan vi kolla med UV-lampa om vi hittar läckaget". Man måste alltså köra 10-15 mil innan en sådan spårning kan utföras.

Nu föll det sig så att vi inte passerade den orten igen under vår tur så jag har själv köpt en enkel UV-lampa för att kunna felsöka.
Bilen som är en MB är 25 år gammal och förre ägaren - som tyvärr inte är i livet längre - hade ägt den sen 2004 och han nämnde när bilen bytte ägare i fjol att "AC:n har fyllts på en gång och det var en kollega som fixade detta". När eller hur detta gjordes går inte att få information om idag, det kan likväl ha varit för 10 år sen och att det fram tills nu har läckt ut så pass mycket kanske är att anse som helt normalt? Det är en enkel AC, inte en ACC.

Hur som helst så testade jag igår kväll att starta upp bilen och köra AC'n och samtidigt lysa med min UV-lampa i motorrummet men jag kunde inte se något som indikerade att det finns ett läckage. Det är förbaskat trångt i motorrummet som är av "brevlådetyp" men jag försökte ändå rikta lampan mot kompressorn, ledningarna, ventilerna, kondensorn och torkfiltret utan att kunna se nåt.

Frågan är då: krävs bättre prylar än min lilla fick-UV lampa för att kunna upptäcka ett läckage? Hur tydligt syns det? Krävs att man har igång bilen längre än jag gjorde (10 minuter)? Det var beckmörkt och runt 10 grader ute och jag kunde se att magnetkopplingen slog igång så kompressorn gick som den skulle. Jag vill alltså veta om jag kommer att ha en fungerande AC även nästa år eller om det kommer att krävas ytterligare åtgärder (läs: ny påfyllning).

Ett svar av typen "bäst att be en AC-verkstad kontrollera anläggningen" ger inget utan jag vill helst kunna klara sånt här själv.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Inte alltid lätt att hitta, min verkstad gjorde två försök innan man hittade en liten läcka på undersidan av en koppling, ditt läckage kan ju vara inne i bilen också.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
Vi startade en längre resa i somras med husbilen i tron att AC'n fungerade men efter några svettiga mil insåg vi att så inte var fallet så vi lyckades få en tid på en AC-verkstad längs vår resväg som kunde kolla på den direkt och där konstaterades att gasen nästan var slut så det fylldes på nytt och man adderade också spårmedel för att se om/var ett läckage kunde finnas. Sen fungerade den. Dom sa så här: "då gasen nästan var slut så misstänker vi ett läckage så om du svänger förbi om några dagar så kan vi kolla med UV-lampa om vi hittar läckaget". Man måste alltså köra 10-15 mil innan en sådan spårning kan utföras.

Nu föll det sig så att vi inte passerade den orten igen under vår tur så jag har själv köpt en enkel UV-lampa för att kunna felsöka.
Bilen som är en MB är 25 år gammal och förre ägaren - som tyvärr inte är i livet längre - hade ägt den sen 2004 och han nämnde när bilen bytte ägare i fjol att "AC:n har fyllts på en gång och det var en kollega som fixade detta". När eller hur detta gjordes går inte att få information om idag, det kan likväl ha varit för 10 år sen och att det fram tills nu har läckt ut så pass mycket kanske är att anse som helt normalt? Det är en enkel AC, inte en ACC.

Hur som helst så testade jag igår kväll att starta upp bilen och köra AC'n och samtidigt lysa med min UV-lampa i motorrummet men jag kunde inte se något som indikerade att det finns ett läckage. Det är förbaskat trångt i motorrummet som är av "brevlådetyp" men jag försökte ändå rikta lampan mot kompressorn, ledningarna, ventilerna, kondensorn och torkfiltret utan att kunna se nåt.

Frågan är då: krävs bättre prylar än min lilla fick-UV lampa för att kunna upptäcka ett läckage? Hur tydligt syns det? Krävs att man har igång bilen längre än jag gjorde (10 minuter)? Det var beckmörkt och runt 10 grader ute och jag kunde se att magnetkopplingen slog igång så kompressorn gick som den skulle. Jag vill alltså veta om jag kommer att ha en fungerande AC även nästa år eller om det kommer att krävas ytterligare åtgärder (läs: ny påfyllning).

Ett svar av typen "bäst att be en AC-verkstad kontrollera anläggningen" ger inget utan jag vill helst kunna klara sånt här själv.
Vanligast på en så gammal bil är väl att kondensorn som sitter framför kylaren börjar ge sig.

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Jo jag kan förstå att vissa läckor kan vara svåra att upptäcka, speciellt om det är inne i kupén men är det helt enkelt så att man får räkna med två påfyllningar under 25 år - tillhör det så att säga det normala? Jag vet också att de sista åren brukades bilen knappt alls och jag har hört att en AC-anläggning mår bäst om den startas ibland för att inte packningar och annat ska torka och bli skadade.

Följdfrågan är också hur tydligt och enkelt det är att verkligen se en läcka med en UV-lampa, jag lyste febrilt framför och runt torkfiltret och kondensorn utan att kunna upptäcka nåt. Eller krävs det bättre doningar och annat förfarande?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Förstår inte din negativa inställning till att anlita fackfolk.

Felsökningen är iofs någon som en amatör bör kunna klara (dock inte alla), men att hitta felet har du ju inte någon större nytta av eftersom du ENLIGT LAG inte får åtgärda det själv.

Pålle

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025

Felsökningen är iofs någon som en amatör bör kunna klara (dock inte alla), men att hitta felet har du ju inte någon större nytta av eftersom du ENLIGT LAG inte får åtgärda det själv.

Pålle
Man får göra allt utom att tömma eller fylla gas i systemet. Så att laga systemet kan man göra men måste sen lämna till certifierad att fylla det.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
är det helt enkelt så att man får räkna med två påfyllningar under 25 år
Absolut inget onormalt.
Köldmediet läcker sakta, molekyl per molekyl, ut genom gummit i slangar och förbi axeltätningen i kompressorn.

Följdfrågan är också hur tydligt och enkelt det är att verkligen se en läcka med en UV-lampa, jag lyste febrilt framför och runt torkfiltret och kondensorn utan att kunna upptäcka nåt.
En UV-lampa hjälper inte, om inte köldmediet har en tillsats/färgämne som syns i UV ljus.
Denna tillsats adderas till köldmediet vid fyllning eller fesökning på eftermarknaden.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Absolut inget onormalt.
Köldmediet läcker sakta, molekyl per molekyl, ut genom gummit i slangar och förbi axeltätningen i kompressorn.

En UV-lampa hjälper inte, om inte köldmediet har en tillsats/färgämne som syns i UV ljus.
Denna tillsats adderas till köldmediet vid fyllning eller fesökning på eftermarknaden.
Det var ju precis det han skrivit att spårmedel tillsatts. Jag tror att man måste lysa ordentligt på kondensorn genom grillen. Det syns väl om läckor finns där. Har bilen gått i vinterväglag i södra halvan av Sverige är det säkert så att saltslasket fått kondensorn att ärga sönder.....

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Det var ju precis det han skrivit att spårmedel tillsatts. Jag tror att man måste lysa ordentligt på kondensorn genom grillen. Det syns väl om läckor finns där. Har bilen gått i vinterväglag i södra halvan av Sverige är det säkert så att saltslasket fått kondensorn att ärga sönder.....
Ja, spårmedel finns. Kondensorn är rätt stor och det är trångt där vid kylaren men jag ska göra ett nytt test. Den har gått på västkusten men troligen bara sommartid.

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025

Pålle
Främst av två anledningar:
1. Det kostar massa pengar.
2. Jag litar inte på hantverkare i allmänhet och bilverkstäder i synnerhet.
Har för många erfarenheter av klantiga hantverkare som både drabbat mig själv och andra där man genat i hörnen så jag gör helst det jag kan/får själv; har bytt och renoverat motorer efter kamremsbrott, renoverat växellådor och totalrenoverat två badrum i huset så jag gör nog mer än vanliga hemmameckare.
Och jo: man får renovera badrum i eget hus själv om man gör det fackmannamässigt och dokumenterar det man gör.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag börjar alltid med att leta efter olja/fett. Eftersom gasen transporterar kompressoroljan så brukar det bli kletigt om det läcker vid någon koppling eller liknande. Är det punka på kondensorn så brukar det bli en stor fettfläck där läcket är. Denna koll är ju tyvärr svårare att göra på de delar av systemet som är inne i cupen. Nu har jag inte jättemycket erfarenhet men i de fall det har funnits ett påtagligt läckage så har systemet varit tomt. I de fall där det varit lite gas kvar men inte tillräckligt för att lågtrycksvakten ska öppna lutar jag mer åt det som @Michael S skriver i #8, och glöm inte att även Schraderventilerna är läckbenägna.
Hälsningar
Peter

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Jag börjar alltid med att leta efter olja/fett. Eftersom gasen transporterar kompressoroljan så brukar det bli kletigt om det läcker vid någon koppling eller liknande. Är det punka på kondensorn så brukar det bli en stor fettfläck där läcket är. Denna koll är ju tyvärr svårare att göra på de delar av systemet som är inne i cupen. Nu har jag inte jättemycket erfarenhet men i de fall det har funnits ett påtagligt läckage så har systemet varit tomt. I de fall där det varit lite gas kvar men inte tillräckligt för att lågtrycksvakten ska öppna lutar jag mer åt det som @Michael S skriver i #8, och glöm inte att även Schraderventilerna är läckbenägna.
Hälsningar
Peter
Låter vettigt. Tyvärr är det oerhört trångt i motorrummet så det är mäkta svårt att upptäcka något liknande men jag ska spana extra noga efter detta. Sen har ju systemet tömts under (troligen) väldigt lång tid (det var absolut inte helt tomt) och då kanske detta är att anse som "normalt och förväntat". Dottern har en Volvo som gått från fungerande AC till helt tom på några veckor så där är det nog en större läcka men jag tror inte att det är så i detta fallet.
Det jag undrar lite är om en "läcka" i den här storleken - alltså att en hel del gas försvinner under typ 8-10 år - verkligen går att detektera med UV-lampa eller om den är för liten för det?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Som jag redan skrivit: "Det var beckmörkt och runt 10 grader ute och jag kunde se att magnetkopplingen slog igång så kompressorn gick som den skulle. "
Hmm. Om kompressorn går måste det ju finnas gas i systemet då det finns tryckvakt mot lågt tryck som bryter kretsen till kompressorn annars. Om du känner på rören in till kupén är det ena kallt då? Funderar på om värmeväxlaren kan vara kass så AC luften värms upp där?

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Hmm. Om kompressorn går måste det ju finnas gas i systemet då det finns tryckvakt mot lågt tryck som bryter kretsen till kompressorn annars. Om du känner på rören in till kupén är det ena kallt då? Funderar på om värmeväxlaren kan vara kass så AC luften värms upp där?
Jamen, AC'n fungerar ju efter man fyllt på gas! Det enda jag vill veta är om det finns ett läckage och hur jag kan detektera det för det kan inte vara speciellt stort i så fall.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jamen, AC'n fungerar ju efter man fyllt på gas! Det enda jag vill veta är om det finns ett läckage och hur jag kan detektera det för det kan inte vara speciellt stort i så fall.
Om den är fylld nu är det väl enklast att prova till våren igen, fungerar den då så är det ju troligt att det var normalt läckage, fungerar den inte får du göra ordentlig undersökning då?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har haft amerikanska hobbybilar sedan 70-talet, dessa fick man nysa i lite ny gas (R12) i typ vartannat år för att hålla igång AC'n.
Så det är inget konstigt med ett litet läckage på fordon som står stilla längre perioder.

Toppen