• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur enkelt är det att själv spåra ett AC-läckage?

bkv22

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Hej.
Vi startade en längre resa i somras med husbilen i tron att AC'n fungerade men efter några svettiga mil insåg vi att så inte var fallet så vi lyckades få en tid på en AC-verkstad längs vår resväg som kunde kolla på den direkt och där konstaterades att gasen nästan var slut så det fylldes på nytt och man adderade också spårmedel för att se om/var ett läckage kunde finnas. Sen fungerade den. Dom sa så här: "då gasen nästan var slut så misstänker vi ett läckage så om du svänger förbi om några dagar så kan vi kolla med UV-lampa om vi hittar läckaget". Man måste alltså köra 10-15 mil innan en sådan spårning kan utföras.

Nu föll det sig så att vi inte passerade den orten igen under vår tur så jag har själv köpt en enkel UV-lampa för att kunna felsöka.
Bilen som är en MB är 25 år gammal och förre ägaren - som tyvärr inte är i livet längre - hade ägt den sen 2004 och han nämnde när bilen bytte ägare i fjol att "AC:n har fyllts på en gång och det var en kollega som fixade detta". När eller hur detta gjordes går inte att få information om idag, det kan likväl ha varit för 10 år sen och att det fram tills nu har läckt ut så pass mycket kanske är att anse som helt normalt? Det är en enkel AC, inte en ACC.

Hur som helst så testade jag igår kväll att starta upp bilen och köra AC'n och samtidigt lysa med min UV-lampa i motorrummet men jag kunde inte se något som indikerade att det finns ett läckage. Det är förbaskat trångt i motorrummet som är av "brevlådetyp" men jag försökte ändå rikta lampan mot kompressorn, ledningarna, ventilerna, kondensorn och torkfiltret utan att kunna se nåt.

Frågan är då: krävs bättre prylar än min lilla fick-UV lampa för att kunna upptäcka ett läckage? Hur tydligt syns det? Krävs att man har igång bilen längre än jag gjorde (10 minuter)? Det var beckmörkt och runt 10 grader ute och jag kunde se att magnetkopplingen slog igång så kompressorn gick som den skulle. Jag vill alltså veta om jag kommer att ha en fungerande AC även nästa år eller om det kommer att krävas ytterligare åtgärder (läs: ny påfyllning).

Ett svar av typen "bäst att be en AC-verkstad kontrollera anläggningen" ger inget utan jag vill helst kunna klara sånt här själv.
 

bkv22

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Om den är fylld nu är det väl enklast att prova till våren igen, fungerar den då så är det ju troligt att det var normalt läckage, fungerar den inte får du göra ordentlig undersökning då?
Jodå, så kan man göra. Men det vore skönt att kunna påvisa redan nu om det finns en läcka så man kan förbereda för ett byte av nödvändiga delar innan nästa säsong.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jodå, så kan man göra. Men det vore skönt att kunna påvisa redan nu om det finns en läcka så man kan förbereda för ett byte av nödvändiga delar innan nästa säsong.
Jag håller med tidigare inlägg, gör ingenting och kolla nästa år. Mina veteraner brukar funka 2-3år sedan är det dags att fylla i lite gas, undantaget är vår 1996 Escort, den har vi aldrig fyllt men AC'n funkar fortfarande utmärkt trots att den nästan aldrig används då vi oftast kör nercabbat.
När det tar så lång tid för gasen att försvinna är det knappast ens att anse som ett läckage.
Nu ska jag sticka ut lite.......
Om systemet inte är 100% tätt vilket exempelvis ett system som ursprungligen innehöll R12 och är fuskkonverterat till R134a aldrig är eftersom det kommer att tappa gas genom slangar och o-ringar som borde ha bytts vid konverteringen. Kör då i en gas som inte är skadlig för miljön även om den möjlig är något mer brandfarlig. Annars kommer du ju att kontinuerligt plåga Ozonskiktet.
Hälsningar
Peter
 
Toppen