• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur definieras årsmodell ??

F

F.d. 3581

Guest
Är det någon som har kläm på följande:

Om jag får en husbil levererad och inregistrerad tex 1:a november -07, men återförsäljaren och fabriken anser att det är en -08 modell.

Vad kommer då att anges i registreringsbeviset ?

2007 eller 2008 ?

Det är väl speciellt viktigt om man senare vill byta in fordonet - eftersom jag förmodar att det inbytande företaget endast tittar i reg. beviset. Och inbytespriset kan därmed skilja en hel del mellan två årsmodeller.

Mvh
DS
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Jag har precis den situation du anger på min bil.
Årsmodel 1999 men inregistrerad nov 1998 och därmed anges 1998 som årsmodell i registreringsbeviset.
Leverans och 1:a inregistreringsdatum 20000228 vilket också är 1:a garantidatum.
Med bilen levereras ett så kallat Årsmodellintyg från fabriken att den är 1999 men detta beaktas inte i registreringsbeviset.
Får väl se hur värdet påverkas den dagen man byter :confused:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Hur påverkar det garantin?
Jag har en bekant i Sundsvall som fick problem med Renaults verkstad där eftersom dom ansåg att chassiet var av en annan årsmodell än påbyggnaden ( Adria ).
Det rör sig om en direktimporterad bil.
/Nisse
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Läste idag det här med årsmodell (det var Allmänna rek nämden) är bilen gjord sista halvåret så verkar det som den är av senare årsmodell nov 07=08 .:wideeyed:
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Jag tror det är chassinummret som avgör årsmodellen,På personbilar är det så.
En sen uttagen -03 aug.typ.och en tidig -04 oxå utagen aug-03 blir olika årsmedeller pga.chassinr.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Jag var på väg att köpa en begagnad personbil för ett tag sen. På registreringsbeviset stod det 2004 men när jag kollade upp detta fick jag veta att den togs i bruk April 2003 !

Jag köpte aldrig den bilen, tyckte det verkade lite skumt. Är det någon som kan förklara hur det kan bli så?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur definieras årsmodell ??

:mcride: Som jag förstått är årsmodellbegreppet officiellt avskaffat, registreringsåret gäller. Detta innebär t.ex att en bil/husbil tillverkad 2005 mycket väl officiellt kan få sin första registrering 2007 (officellt). Det är viktigt att kontrollera tillverkningsår vid köp eftersom fordonet kan få en för innehavaren mindre fördelaktig värdering vid senare inbyte/ försäljning!

Tillverkarna, av bilar och husbilar arbetar internt och mot kunderna (när det passar) med "årsmodellbegreppet" som säljargument. Begreppet står ytterst hos tillverkaren för ett "ändringstillfälle (ÄT)". Dvs man passar på att sammanföra större främst lagreglerade ändringar och även andra ändringar som då styrs mot chassienr. Främst sker detta av logistiska skäl för att stämma av (0-ställa) konstruktion och materialflöde.

"ÄT:t" innebär att bil-/husbils tillverkaren myndighetscertifierar fordonet vad avser t.ex avgaser/vikt/bromsar/grund utrustning (= lagkrav, helbilsgodkännande inom EU). Denna avstämning sker då tillverkaren förändrar/presenterar en utpekad definierad ny eller ändrad produkt och leder t.ex även till en ny/reviderad instruktionsbok. Avvikelser från detta är sällsynta och dyrbara.

"Certifieringsprocessen" planeras mycket noga och mellan "certifieringarna" avstår man man nästan undantagslöst från ändringar som kan påverka utförd "certifiering".

Betr husbilar är jag lite oklar på hur ändringar på chassier räknas, 2005 och 2006 års chassie i samma årsmodell hos samma husbilstillverkare som sagts ovan, verkar konstigt. Jag tror att om vitala ändringar skett så måste helbilen omcertifieras.
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Hur definieras årsmodell ??

Jag fick en bil levererad hösten 2005 som tillverkades september 2005. Modellen på Husbilen är 2006 (Ett antal modifieringar och nya lösningar som ej fanns på modellen som tillverkats före september och som utannonserats som modell 2006)
Chassit var däremot 2005.
Bilen är väl som "Husbilsmodell" en 2006:a och inget annat då chassit i detta fallet har en underordnad betydelse.
 
Toppen