• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

F

F.d. 29078

Guest
Hej! Batteriet i bodelen har sagt upp sig. Hur kommer man åt att byta den? Vad behöver man skruva bort? Sitter under passagerar stolen. Jari:swoon:
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Jag har en Knaus -05 och måste ta bort stolen.

Stolen går att snurra så det är olika "lager" som måste bort innan jag kommer åt batteriet. Min stol är tung så jag brukar alltid ha en hjälpande hand till hands.

Hoppas ni lyckas!
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

På vår husbil (Fiat Dukato) sitter bodelsbatteriet också under P-sätet och jag tar bort
båda främre insex muttrarna (stol - Löpskena) sedan tar jag bort den bakre insexen
i löpskenan på yttersidan. Då går det att svänga stolen mot förarsidan så att man kommer åt batteriet.
Jag har monterat en polbrytare före batteriet samt kopplat till ytterligare ett batteri så att
jag har dubbla mängden ström. Ligger still utan 230 inkoppling i 4-5 dagar med batterierna.
Vi är inte några långliggare utan vill se så mycket det går på våra turer ut i Europa.
Hälsningar från HBK 5081
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Insexnyckel 6 mm 6 skruvar tror jag det är varav en som är en stoppskruv som är ganska svår som sitter på vänster del av stolen. Tog bort den och slängde fann den inte till någon nytta och bände bort den med kofot sitter med skruvskalle med stopp över. Numer mycket lätt att byta batterie med 6:ans nyckel och koppla bort säkerhetsbältesvarningen. Säkert mycket åsikter om detta kan man tro, kör. Tänker inte gå i klinch. OBS Skruvarna är försänkta i stolsunderredet för att känna igen dom. Se bara att lyfta ur hela stolen och lätt att komma åt, men stolen är jävligt tung med vridplattan som sitter under stolen.
 
F

F.d. 29078

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Insexnyckel 6 mm 6 skruvar tror jag det är varav en som är en stoppskruv som är ganska svår som sitter på vänster del av stolen. Tog bort den och slängde fann den inte till någon nytta och bände bort den med kofot sitter med skruvskalle med stopp över. Numer mycket lätt att byta batterie med 6:ans nyckel och koppla bort säkerhetsbältesvarningen. Säkert mycket åsikter om detta kan man tro, kör. Tänker inte gå i klinch. OBS Skruvarna är försänkta i stolsunderredet för att känna igen dom. Se bara att lyfta ur hela stolen och lätt att komma åt, men stolen är jävligt tung med vridplattan som sitter under stolen.

Tack! Ja då ska jag kolla upp det. Har sett dessa insexskruvar men va osäker, det va så många. Förra husbilen vi hadde var det bara 4st insex skruvar å så va stolen lös. Men tack så mycket.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Insexnyckel 6 mm 6 skruvar tror jag det är varav en som är en stoppskruv som är ganska svår som sitter på vänster del av stolen. Tog bort den och slängde fann den inte till någon nytta och bände bort den med kofot sitter med skruvskalle med stopp över. Numer mycket lätt att byta batterie med 6:ans nyckel och koppla bort säkerhetsbältesvarningen. Säkert mycket åsikter om detta kan man tro, kör. Tänker inte gå i klinch.

Om du tar bort stoppskruven är det inget som låser stolen i framåtriktningen vid färd. Det kanske inte är så lämpligt vid en olycka, antar jag. Det bör ju finnas en anledning till att stolen är spärrad och inte kan vridas runt när bilen används. Jag ser att du inte vill diskutera frågan, men jag skriver detta för att påtala det olämpliga i att montera bort stoppskruven.
Dessutom kan nog bilprovningen ha synpunkter på din snurriga stol!
Mvh PO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29078

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Hej! Har inte skruvat ännu, men ser det inte ut å va gänga på stoppskruven! Ska prova i helgen. Hör av mig hur det går. :)
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Hej! Har inte skruvat ännu, men ser det inte ut å va gänga på stoppskruven! Ska prova i helgen. Hör av mig hur det går. :)

Om du har en 20 mm fast nyckel kan stoppskruven lossas från sidan.

Det bästa är dock att använda en 20 mm hylsnyckel. Vrid stolen så att den pekar mot förarsätet. Det finns ett hål i snurrunderredet så man kommer åt med hylsnyckeln, se bilden till höger nedan.

mvh
PO
 

Bilagor

  • IMGP0004 (Medium).JPG
    IMGP0004 (Medium).JPG
    56,4 KB · Visningar: 165
  • IMGP0002 (Medium).JPG
    IMGP0002 (Medium).JPG
    55,3 KB · Visningar: 148
F

F.d. 29078

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Tack!! Ja det va som jag trodde, nu ska väl stolen bort!! Tack så mycket för bilder å hjälp. M.V.H jari:)
 
F

F.d. 29078

Guest
Sv: Hur byter man bodels batteri i en ducato -08

Hej! nu är nya batteriet på plats. Det gick bra, många skruvar!! Tack för alla tips:)
m.v.h /Jari
 
Toppen