• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Hur byter jag bodelsbatteriet som är ett blybatteri, till ett litiumbatteri.

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2027
Det finns flera trådar och tankar kring litiumbatterier. För en novis (som jag) är det väldigt rörigt. Det pratas om EBL, BMS, MPPT, DB/DB, laddare, solceller m.m. Det verkar jättesvårt men ändå verkar det bra med litiumbatteri när man ändå ska byta.
Jag har en Ducato 2015 med en EBL99K. I den är en solcellspanel kopplad. Vad jag förstått så sköter min EBL batteriladdningen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Kan någon vänlig själ beskriva enkelt vad som behöver göras för att byta till litiumbatterier? Vad behövs, vilken turordning o.dyl.
 
Hej Bosse!

Jag känner inte till EBL99K laddaren, men jag har själv en egenbyggd plåtis Peugeot Boxer med 230 Ah Litium och 400 W solpaneler, Victron solpanelsregulator och Dc/dc laddare (Viktigt när man har Litiumbatterier för att inte förstöra generatorn, eftersom litiumbatterier ta åt sig all enrgi som trycks på dem så kan generatorn överbelastas, och detta hjälper Victrons Dc/Dc laddare till att minska till 30A i mitt fall), men här är en länk till en som byter i sin Dicator.

//Roger
 
Här har du även några andra trådar på forumet som belyser din fråga.

MvhRoger
 
Jag gjorde inget speciellt när jag bytte till Lifepo4 batteri med inbyggt BMS "bms sköter om batteriet för överladdning och för låg spänning". Skiftade rakt av. Det enda jag märkte att det tog lång tid att ladda Lifepo4 under färd "ingen smart generator". Så jag köpte in en DC-DC laddare för att det skulle ladda snabbare under färd. Då skickade det på 30A då gick det undan.
 
Jag gjorde inget speciellt när jag bytte till Lifepo4 batteri med inbyggt BMS "bms sköter om batteriet för överladdning och för låg spänning". Skiftade rakt av. Det enda jag märkte att det tog lång tid att ladda Lifepo4 under färd "ingen smart generator". Så jag köpte in en DC-DC laddare för att det skulle ladda snabbare under färd. Då skickade det på 30A då gick det undan.
Var och hur kopplar man in DC-DC Laddaren? Nu laddar det ju från EBL:n. Plus att solcellen är inkopplad på EBL:n.
 
Var och hur kopplar man in DC-DC Laddaren? Nu laddar det ju från EBL:n. Plus att solcellen är inkopplad på EBL:n.
Du kan prova utan Dc/Dc laddare för att se hur mycket laddning du får, risken att förstöra din generator som skrivs i andra inlägg är mycket liten, ditt kablage bromsar laddningen, räcker det inte kan du eftermontera.
Se till att ha en solcellsregulator som går att ställa för litium.
 

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.
 

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.

Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
 
Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
Ja eller 2-flera tills generatorn når max. Det är kablaget och generatorn som sätter gränsen för laddningen.
 
Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
Jag kan göra en förklaring till detta.

Jag hade ett "smartrelä" som släppte igen ström när startbatteriet gav 12,8 volt och kunde leverera 120A. Jag hade en tankevurpa och trodde att reläet hade bränt då startbatteriet alltid hade ca 13,2 V. När jag startade bilen och kollade i BMS appen så drogs det ca 125-150A när jag startade bilen. Nu var ju reläet anslutet och eftersom LIFEPO4 batterier normalt har en högre spänning än 12,8 volt så blev det en bakström och reläet kopplade inte ifrån då spänningen inte gick under 12,8V.

Då tänkte jag att en investering i en DC/DC kunde vara en bra idé då den kunde fungera som "relä" och samtidigt ge en jämn laddning. Med facit i hand så tycker jag att det var en ganska onödig utgift men som sagt DC/DC ger en jämnare laddning. Om det behövs är ju en annan sak.
 
Jag kan göra en förklaring till detta.

Jag hade ett "smartrelä" som släppte igen ström när startbatteriet gav 12,8 volt och kunde leverera 120A. Jag hade en tankevurpa och trodde att reläet hade bränt då startbatteriet alltid hade ca 13,2 V. När jag startade bilen och kollade i BMS appen så drogs det ca 125-150A när jag startade bilen. Nu var ju reläet anslutet och eftersom LIFEPO4 batterier normalt har en högre spänning än 12,8 volt så blev det en bakström och reläet kopplade inte ifrån då spänningen inte gick under 12,8V.

Då tänkte jag att en investering i en DC/DC kunde vara en bra idé då den kunde fungera som "relä" och samtidigt ge en jämn laddning. Med facit i hand så tycker jag att det var en ganska onödig utgift men som sagt DC/DC ger en jämnare laddning. Om det behövs är ju en annan sak.
En ganska trevlig effekt av en DC-DC är ju att den stabiliserar spänningen till batteriet, en generator kan ju lämna över 15V, och det gillar ju inte alla batterier.
 
Jag bytte i vår bil från 2015 till två Sunlux Powerbox rakt av, ett år senare installerade jag en DD-DC på 30A för att ge varje batteri 15A. Innan dess fick dom strax över 7A per styck.

Ställde om batteriladdaren och solcellsregulatorn enligt rekommendationer från Sunlux.

Det svåraste var att lyfta ur de gamla tunga batterierna.
 
Jag bytte i vår bil från 2015 till två Sunlux Powerbox rakt av, ett år senare installerade jag en DD-DC på 30A för att ge varje batteri 15A. Innan dess fick dom strax över 7A per styck.

Ställde om batteriladdaren och solcellsregulatorn enligt rekommendationer från Sunlux.

Det svåraste var att lyfta ur de gamla tunga batterierna.
Tack. Jag tror det sitter en liten solcellsregulator vid EBL och den är sen ansluten till ingången på EBL. Är det ok?
 

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.
Som jag skrev tidigare. Det sitter en lite röd låda vid sidan om EBL och från den går det två trådar till ingången för solceller på EBL. Är det den röda lådan som ev. ska bytas till en DC/DC?
Helt ok, och kan du ställa in den på lifepo4 så är det ännu bättre
Jag har inte sett att det går att ställa in något på den. Får titta efter lite noggrannare. Det är bara en lite röd låda ca 10x10 cm och ingen text, vad jag sett.
 
Var och mellan vilka enheter och eller sladdar kopplar man en DC-DC-laddare om man har ebl99 under förarstolen och bodelsbatteriet under passagerarstolen?

Är det standardkontakter på något vis eller måste man klippa kablar och löda och greja?
 
Hej Bosse och T68,

Jag tror att ni får svar på de flesta av era frågor om ni orkar läsa min tråd som Claro hänvisar till i inlägg nr 3.


Hälsar Kjell
 
Tack. Jag tror det sitter en liten solcellsregulator vid EBL och den är sen ansluten till ingången på EBL. Är det ok?
Helt ok, och kan du ställa in den på lifepo4 så är det ännu bättre
Magnus hann före mig, jag håller med!

Jag gjorde först bara ett rent byte, rakt av... - Det viktigaste var att 220v laddaren inte kör en massa refresh-cykler för blybatterier efter bytet. Jag visade Sunlux mina laddares manualer och dom förklarade hur jag skulle göra...
 
Hej Bosse och T68,

Jag tror att ni får svar på de flesta av era frågor om ni orkar läsa min tråd som Claro hänvisar till i inlägg nr 3.


Hälsar Kjell
Tack! Väldigt bra beskrivning. Lite mer omständligt än väntat men med den beskrivningen kan man säkert greja det :-).
 
Tillbaka
Toppen