• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver man byta SCHAUDT EBL 99 (elektroblock) om man byter till LiFepo4 batteri i bodelen?

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej:
En fråga till experterna som kan el.
Jag har en gammal husbil med en EBL 99 och AGM batteri.
Funderar på att skaffa en LIFEpo4 batteri istället för att köpa ny AGM endast om jag inte behöver tänka på att jag behöver byta EBL och annat... har tänkt att komplettera med solpanel och en SCHAUDT LRM 1218 (som jag hade redan köpt och inte installerat på förra husbilen)
Batteriet jag hade tänkt mig är Moll Lithium batteri 12V 100Ah Bluetooth
Jag har ingen möjlighet att ha 2 vanliga batterier i min husbil då utrymmen där det sitter är för trångt och med tanken också på vikten så känns Lifepo4 som ett bättre alternativ.
Jag har försök att läsa mig här på förumet allt som folk skrivit om Litium batterier men hittar inte just svaret på min fråga.
Bland annat: Overgang til Lithium

Så klarar EBL litium som den är eller måste man byta den. Och när jag menar klarar menar att ladda den. Och att allt annat i EBL ska fungera som med en AGM
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går bra i de flesta fall, ett problem som kan uppstå är vid laddning via 230V, men eftersom du väljer ett batteri på 100Ah så kommer din ebl99 troligen att hinna ladda upp det till 100% innan laddaren växlar till underhållsladdning, med 2x100Ah så kan det bli problem beroende på hur djupt man urladdar dem.
EBL99 har en inbyggd laddare för blybatterier på 18A, samt har en väljare för bly/syra eller gel på de äldre, och agm eller gel på de senare, du bör välja läge gel. för ditt lithiumbatteri.
Beroende på din generator, kablage m.m. så kan du ev. få byta ut säkringen vid från startbatteri mot bobatteriet till en kraftigare, men det lär du märka isåfall.

Angående din solpanelsregulator så skulle jag rekommendera en Votronic duo istället, den har lithiumläge, den har även möjlighet till koppling via ebl99 (vill jag minnas) samt den laddar även startbatteriet.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
LiFePo4 batterier har bedst af ladere med lithiumprofil for ladning, og det har EBL sædvanligvis ikke. men du skal beholde din EBL for at styre 12V forsyning til din husbil.

Jeg har løst det ved at tage sikring for ladning ud af EBL og i stedet indsat en 230 volt lader med lithiumprofil og en booster med lithiumprofil til at lade fra bilens generator. Din SCHAUDT LRM 1218 har ikke lithiumprofil heller, så du bør vælge en MPPT lader som har det.

Du kan se på vedlagte skema, hvordan jeg har gjort. (Jeg har ikke angivet kablingen med + og -, men bare antydet hvordan forbindelserne går).
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 215

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej:
En fråga till experterna som kan el.
Jag har en gammal husbil med en EBL 99 och AGM batteri.
Funderar på att skaffa en LIFEpo4 batteri istället för att köpa ny AGM endast om jag inte behöver tänka på att jag behöver byta EBL och annat... har tänkt att komplettera med solpanel och en SCHAUDT LRM 1218 (som jag hade redan köpt och inte installerat på förra husbilen)
Batteriet jag hade tänkt mig är Moll Lithium batteri 12V 100Ah Bluetooth
Jag har ingen möjlighet att ha 2 vanliga batterier i min husbil då utrymmen där det sitter är för trångt och med tanken också på vikten så känns Lifepo4 som ett bättre alternativ.
Jag har försök att läsa mig här på förumet allt som folk skrivit om Litium batterier men hittar inte just svaret på min fråga.
Bland annat: Overgang til Lithium

Så klarar EBL litium som den är eller måste man byta den. Och när jag menar klarar menar att ladda den. Och att allt annat i EBL ska fungera som med en AGM
Du kanske kan få lite hjälp på traven genom att läsa min blogg Installation av lithiumbatteri. Du får säkert inte svar på alla dina frågor, men förhoppningsvis några av dem.
Såg i en annan tråd att det var bra pris på Sunlux 96Ah. Om du väljer detta batteri får du bra support från leverantören med dina frågor.

Kjell
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark findes en gratis forening AOAC som på deres forum giver rådgivning og svarer på alle spørgsmål. De forsøger også på deres webshop at få billige tilbud på kvalitetsprodukter til deres medlemmer.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
För säkerhets skull har jag skickat en fråga till Schaud support och väntar på svar från dem gällande deras regulator med litium. Om det är möjligt att använda som jag hade tänkt.
Det känns lite dumt att ha köpt den när jag ska ha någon annan märke som dessutom kostar mindre.
Jag förstår inte riktigt vad det är för skillnad när båda är MPPT mer än att den ena har en switch för Litium och den andra saknar den. allt annat verkar vara lika (Voltronic) på specifikationer i alla fall...
fortsättning följer.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej:
En fråga till experterna som kan el.
Jag har en gammal husbil med en EBL 99 och AGM batteri.
Funderar på att skaffa en LIFEpo4 batteri istället för att köpa ny AGM endast om jag inte behöver tänka på att jag behöver byta EBL och annat... har tänkt att komplettera med solpanel och en SCHAUDT LRM 1218 (som jag hade redan köpt och inte installerat på förra husbilen)
Batteriet jag hade tänkt mig är Moll Lithium batteri 12V 100Ah Bluetooth
Jag har ingen möjlighet att ha 2 vanliga batterier i min husbil då utrymmen där det sitter är för trångt och med tanken också på vikten så känns Lifepo4 som ett bättre alternativ.
Jag har försök att läsa mig här på förumet allt som folk skrivit om Litium batterier men hittar inte just svaret på min fråga.
Bland annat: Overgang til Lithium

Så klarar EBL litium som den är eller måste man byta den. Och när jag menar klarar menar att ladda den. Och att allt annat i EBL ska fungera som med en AGM
Hej! Kolla med Sunlux.se. Mycket bra mailservice angående frågor o bra priser på litiumbatterier.
Hälsningar Sanddammaren
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
FYI
Här är svaret från SChoud


Dear Customer ,

thank you for your mail.

Yes when you set the charger to gel battery type and other Schaudt units as well, this is no problem to use in this setting a lithium battery type.

All units you can use a temperatursensor on it from Schaudt, please use without temperatur compensation together with the lithium battery.



With Best Regards,

i. o. Udo Lang.

________________________________________________

Udo Lang, technical support
Schaudt GmbH Elektrotechnik & Apparatebau
Planckstr. 8 - 88677 Markdorf - Germany
email:
udo.lang@schaudt.gmbh
www.schaudt.gmbh


Tel. +49 7544 9577-70 Fax +49 - 7544 - 9577-29
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej:
En fråga till experterna som kan el.
Jag har en gammal husbil med en EBL 99 och AGM batteri.
Funderar på att skaffa en LIFEpo4 batteri istället för att köpa ny AGM endast om jag inte behöver tänka på att jag behöver byta EBL och annat... har tänkt att komplettera med solpanel och en SCHAUDT LRM 1218 (som jag hade redan köpt och inte installerat på förra husbilen)
Batteriet jag hade tänkt mig är Moll Lithium batteri 12V 100Ah Bluetooth
Jag har ingen möjlighet att ha 2 vanliga batterier i min husbil då utrymmen där det sitter är för trångt och med tanken också på vikten så känns Lifepo4 som ett bättre alternativ.
Jag har försök att läsa mig här på förumet allt som folk skrivit om Litium batterier men hittar inte just svaret på min fråga.
Bland annat: Overgang til Lithium

Så klarar EBL litium som den är eller måste man byta den. Och när jag menar klarar menar att ladda den. Och att allt annat i EBL ska fungera som med en AGM
Jag kastade bara ut blybatteriet och in med ett litiumbatteri.
Har lika EBL som du och det funkar utmärkt.
Det enda som är litiumanpassat är regulatorn till solpanelen.
Där sattes en Votronic duo digital 350.
Att regulatorn byttes beror på att den gamla inte laddade litiumbatteriet alls, varför vet jag inte.
 
Senast ändrad:

peha52

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35686
Medlemskap
2024
FYI
Här är svaret från SChoud


Dear Customer ,

thank you for your mail.

Yes when you set the charger to gel battery type and other Schaudt units as well, this is no problem to use in this setting a lithium battery type.

All units you can use a temperatursensor on it from Schaudt, please use without temperatur compensation together with the lithium battery.



With Best Regards,

i. o. Udo Lang.

________________________________________________

Udo Lang, technical support
Schaudt GmbH Elektrotechnik & Apparatebau
Planckstr. 8 - 88677 Markdorf - Germany
email:
udo.lang@schaudt.gmbh
www.schaudt.gmbh


Tel. +49 7544 9577-70 Fax +49 - 7544 - 9577-29
Hej! Jag är nyfiken på hur det gick, fungerar det med laddning från EBL:en samt från LRM 1218. Jag har denna konfig i min husbil och behöver byta batteri, så väldigt intresserad om det fungerar.

Mvh Peter
 
Toppen