• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundstängsel

H

hianders

Guest
Sv: Hundstängsel

Hej Thomas! Vi har ju en som gillar att ligga under husbilen och som vi inte vill skall vara där om utifallatt att han vill gå vidare. Dela på gallret så får ni skydd för Rambo att inte gå under bilen! Tror att vi delat ett galler på hälften eller om det är i tredjedelar.

Visst träffades vi i Grebbestad förra året?! Kommer aldrig att glömma ditt uttryck: På en grusgrabb så går det ..........

Inger
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Hundstängsel

Iceman...du skrev att du brukar fästa kopplet i ett däck eller en balk.

Jag gör aldrig detta, tänk om man skulle glömma hunden när man åker. Man läser då och då att hundar släpats till döds efter bilar där man glömt ta in hunden när man ska åka, detta måste vara värre än det värsta mardröm.

Jag vet inte om det stämmer men jag tror att jag hört att det faktiskt är förbjudet att binda sin hund i bilen.

Håkan

Japp. det är enl. lag förbjudet att koppla hunden i bilen
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundstängsel

De gånger vi kopplar hunden i ett däck lägger vi ett snöre/koppel runt undersidan på däcket vilket innebär att hunden inte kan dras med (kopplet stannar ju kvar på marken) om man skulle vara så senil att man skulle glömma en familjemedlem. Denna metod använder vi bara när vi själva sitter utanför.

Innanför dörren precis bredvid passagerarsätet har vi en balk/stolpe där vi ibland sätter fast hunden. För att komma in måste alltså hunden passeras. Om det är tillåtet eller inte struntar jag faktiskt blankt i. Skulle ju vara lika illa om hunden är kopplad o springer ut precis när man stänger dörren - knappast troligt det heller.

Men jag fattar vad som avses - att koppla i t.ex. dragkroken kan ju få förödande konsekvenser om man glömmer bort sig totalt.

Som sagt är kompostgaller i dörröppningen en effektiv metod för vår del...
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hundstängsel

Tack för informationen om att det olagligt att koppla hunden i bilen ..... det visste jag inte.
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

Vi har 2 hundar, åker på många agilitytävlingar med dem, och husbilen.
Vi har köpt fårstängsel. Orange nät med pinnar som enkelt trycks ner i gräs. En rulle är på 50 meter. Så vi delade med en kompis. 25 meter räcker runt hela bilen med markisen utfälld. Så det blir en liten inhägnad uteplats.
Granngården säljer sådanna nät. De har både får får, gris och kaniner... olika storlek på rutorna i nätet.

/ Maria
 

Bilagor

  • IMG_0073 (Small).JPG
    IMG_0073 (Small).JPG
    58,1 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

2 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV HUND

15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.

En vettig regel.

Krister
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Hundstängsel

Fattar jag fel eller? Var det inte diskussion om binda hund i,,, (inuti) eller på fordonet? Morfar.
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Hundstängsel

De gånger vi kopplar hunden i ett däck lägger vi ett snöre/koppel runt undersidan på däcket vilket innebär att hunden inte kan dras med (kopplet stannar ju kvar på marken) om man skulle vara så senil att man skulle glömma en familjemedlem. Denna metod använder vi bara när vi själva sitter utanför.

Innanför dörren precis bredvid passagerarsätet har vi en balk/stolpe där vi ibland sätter fast hunden. För att komma in måste alltså hunden passeras. Om det är tillåtet eller inte struntar jag faktiskt blankt i. Skulle ju vara lika illa om hunden är kopplad o springer ut precis när man stänger dörren - knappast troligt det heller.

Men jag fattar vad som avses - att koppla i t.ex. dragkroken kan ju få förödande konsekvenser om man glömmer bort sig totalt.

Som sagt är kompostgaller i dörröppningen en effektiv metod för vår del...

Det var bara upplysningsvis, som jag skrev om lagen, tyvärr så inträffar det flera gånger om året, olyckor där folk bundit sina hundar i t.ex dragkrok, så "senila" människor finns, det är ju ungefär som att det dör flertalet hundar varje år, som blir lämnade i solvarma bilar, man tycker ju att det har upplysts om detta i så många år, att det inte ska behöva hända.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundstängsel

För vår del skulle det vara som att glömma en familjemedlem. Vår hund är alltid med oss och hon liksom övriga i familjen räknas in innan avfärd.

Och jag kan heller inte begripa hur folk kan stänga in sin hund i bilen en varm sommardag, inte så svårt att veva ner alla rutor och sätta en krok i bagageluckan.
Tror inte det är så många bilar med en stor hund i som blir stulna, och är man så rädd om bilen så bör man nog inte ha hund i den.

Skrämmande är det i alla fall att vissa kan vara så tanklösa!
 

Inger o Tommy

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

Vi har en bogserlina som vi sätter fast i fram- och bakhjul med schackel (stavning??) till vår hund, en rottiskille. Det finns inte en chans att glömma honom där då repet fastnar i bromsarna om vi skulle försöka köra. Detta fungerar kanonbra för oss. Han kan ligga ute eller gå in i husbilen om han vill.
:dog:

Inger
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Hundstängsel

Hej! Jag var och tittade på Granngården men det enda jag hittade var elstängsel i samma färg.Kostade 1500kr.Kan det vara likadant som du har?

Mvh Jean1:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Hundstängsel

Jag var på granngården men dem hade bara elstängsel som såg ut som ditt.Är det det du har?Tyckte om den men 1500kr var lite dyrt:mad:


Jean1
 
Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Hundstängsel

Det vi har (50 meter långt) är egentligen ett elstängsel, men elgrejorna ingår inte, utan dom köper man separat. Pris 1000-1500 Kr.
/Bertil
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Hundstängsel

Hej jag satsar nog på det här stängslet,lätt att arbeta med.kul för hunden att ha lite yta.

Jeanette
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

Vi hade till husvagnen ett skydd man drog in i en skena på vagnen, den var ju jättebra då våra småhundar inte tog genväg under vagnen.
Till husbilen nu funderar jag på samma sak men skenan finns ju inte så man kanske får sträcka / spänna den, så fungerar det kanske ändå ?

Detta skynke som många långliggare har är ju smidigt att rulla ihop också. Sen måste det ju kompleteras med kompostburar runt sen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

Tycker faktiskt att hundarna skall få springa helt lösa, råkar de i luven på varann så må bästa hund vinna!

Skulle någon bli biten, tja då får de väl skylla sig själva! :rolleyes:

Mvh "Maija"
50/50 - Rottweiler/Rodisien Ridgeback (livsfarlig. hahahaha)

;) Har några olika längder på sådant där trevligt själv justerande
koppel som sätts fast över en "korkskruv" i backen... Funkar fint där det går att "skruva"
Voffvoff! :p:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hundstängsel

Hej
Vi anvender undertiden denne model
789_m.jpg

Prøvede for en del år siden at binde Sofus med en kort line til en camping stol.
Stolen væltede og Sofus løb til siden for at undgå stolen - som resulterede i at stolen "løb" bagefter - sofus løb videre af skræk og efter 50 meters vild løb måtte jeg stoppe denne forestilling.
Ofte har vi grint af dette optrin :D - men sofus er ikke glad for "levende" camping stole.
 
Toppen