• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundstängsel

F

F.d. 4067

Guest
Hej
Vi söker efter ett bättre lösning på att ha hunden utanför husbilen!just nu har vi en skruv med lina som inte fungerar med bord och stolar.
Någon som har tips på något plast stängsel med lätt vikt som man kan ta med på resan?:dog::dog::dog::dog:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Hundstängsel

Vet inte om det passar er men vi har sett att många med små hundar har med sig s.k. lövhäckar det är gröna galler som sätts ihop med "plastremsor" vet inte vad det heter men dom låser när man drar åt dom. Ser själv att jag har svårt att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar. Gallren ligger förpackade om 4 st men man kan ju sätta ihop så många man vill.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Hundstängsel

Tack för tipsen,vi är två husbilar som campar i lag men det kan kanske funka ändå.:yes:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundstängsel

Vi har använt s.k. kompostgaller på camping sedan vår nu 7-åriga Rottweilertik var en liten luddig söt boll. När hon var ca. ett halvår råkade hon klämma tassen i gallret och sedan dess är hon inte så förtjust i att ens röra gallret, därför räcker det med de medföljande plastbitarna som håller ihop de 4 gallren (eller hur många man nu vill koppla samman). Har man en hund som gärna "klänger" på gallret så kan nog buntband funka utmärkt för att hålla dem samman.
Gallren brukar kosta runt en "hund"-ring för en paket med 4 st.

Numera är vår lilla luddboll inte speciellt liten (40 kg), men fortfarande söt och snäll...
Jag upplever att hennes vaktinstinkt blir något mildare när hon inte sitter i koppel (rasen som sådan är har ju en ganska utpräglad vaktinstinkt om man säger så).

Ett enstaka galler fungerar även bra i våra dörrar på vårt campingfordon om man tröttnar på att ha henne ute eller om man är inne och vill ha dörrarna öppna.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hundstängsel

Instämmer med Ice man . Vi har oxå en rotwiler tik på ca 9 mån hon är himla rädd för kompost gallret . Visserligen är det lite vakt i henne men hoppas att markis stötterna inte kommer att bli krökta ;)
 
H

hianders

Guest
Sv: Hundstängsel

Vi använder också kompostgaller till Grabbarna Grus (4 st shelties). Vi brukar sätta vår lilla hage så att dörren till hb kan vara öppen och de kan gå ut och in som de vill. Vi använder normalt 8 st galler men kan även ha 8 om de skall ha större plats. Bekvämt att kunna släppa ut dem på natten (om de behöver gå ut då vilket händer). Vi har också delat på galler så att vi kan sätta under husbilen så det inte går att smita ut den vägen.

Lycka till, kommer säkert att fungera alldeles utmärkt!

fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hundstängsel

I Spanien & Portugal säger lagen att Rottweilern, lika som andra "farliga hundraser", dvs hundraser som har förädlats undet massor av år för kamp, skall hållas kopplade. Max 1 meters koppel, munkorg, alltid intyg med att hundföraren inte har bråttslig bakgrund och är lämplig som hundförare.

De litar inte att rottisar och andra hundar som är klassade farliga kan alltid behålla sitt lugn, oavsett uppfostran. Det sitter i generna, säger man. I vintras var det igen en familje-rottweiler som dödade ett 3-årigt barn i Spanien, förra året på Sicilien, här i Tyskland flera fall...

Jag skulle aldrig lita på en kompostgaller, aldrig våga stanna på samma område. Tyvärr.

Vi har själv en 35 kg's blandras labrador/pointer, jättesnäll och lugn, men alltid i koppel när vi stannar och fricampar eller bor på camping. Lättare & lugnare så, alla kan vara lugna, fast de inte känner till hans snälla natur.....

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundstängsel

Kunde väl misstänka att denna diskussion skulle komma att uppstå...
Troligen är de vanligaste reserna (Schäfer/Labrador/Golden) högst representerade i statistiken över hundbett. Eftersom du specifikt nämner Rottweiler så kan jag nämna att denna ras klassats in i gruppen brukshundar tillsammans med bland annat Schäfer och långhårig Collie.
Men nu skall vi dock inte förvirra oss i skitsnack om enskilda hundraser. De flesta hundbett skulle kunna undvikas med hjälp av förändrat hundägarbeteende och kunskap. Man kan ganska lätt få även den minsta söta lilla snälla hundras att bli "farlig" om man vill. Möjligen hade en förändring och förstärkning av lagen om strikt ägaransvar kunnat hjälpa till att stävja "hundmissbruket" och jag tror att det hade gagnat ansvarsfulla hundägare.

Jag och min familj respekterar i allra högsta grad om någon skulle vara hundrädd eller av annan anledning inte vill umgås med vår hund.
Vi har under många år gått på brukshundklubb och andra kurser med vår hund dels för att aktivera hunden, men även för att lära oss själva om hundars beteende.

Min ena son har blivit hundbiten en gång, men det var av en knähög hund (minns inte ras). Jag själv har blivit biten i ansiktet av en Golden när jag var liten.
Alla hundar kan bita om de av en eller anledning känner sig trängda. Min egen erfarenhet är dock att större hundar alltid varnar genom att visa tänder och/eller morra innan några utfall görs.

Jag har såklart den största tillit till vår hund, men jag respekterar även de som inte har det. Hon är den lugnaste/lataste hund jag någonsin mött och vi får mycket ofta kommentarer om vilken lugn och trygg hund vi har. Hon har aldrig visat någon som helst tendens att bita någon människa (nej hon har inte bitit något enda djur).
En bekants ettåriga dotter är rysligt nyfigen på vår hund och kryper gärna fram till henne, men innan hon hinner fram har vår hund redan hunnit flytta sig om hon inte är sugen på en ettårings behandling. Det är upp till mig som hundägare att se till att inget händer och skulle jag någon gång märka att min hund verkar irriterad över situationen så är det min skyldighet att handla!

Trots att vi har hyffsad pli på hunden så har vi har alltid hunden kopplad när vi är på camping, och har vi inte henne kopplad så är hon "inlåst bakom galler" eller stängda dörrar. Vi brukar sätta fast kopplet/kopplen i ett däck eller balk.
Som jag sa tidigare så upplever jag dock att hon är mer vaktig/observant när hon sitter i koppel än när hon sitter innanför galler, hon har i vuxen ålder aldrig någonsin visat tendenser att hoppa över gallret.

Vill avsluta detta inlägg med urklipp från bl.a. Svenska Brukshundklubben:
"Rottweilern räknas till de äldsta raserna och härstammar från molosserhundarna. Dess ursprung går tillbaka till romartiden då de användes som vakt- och boskapshundar."
"Rottweiler är hundar med starkt och stabilt psyke och är en lugn, vänlig och godmodig hundras som är tålmodig med barn, tillgivna och följsamma. De är dock mycket lekfulla djur, vanligtvis upphetsade vid minsta tecken på lek. Rottweilers är snabblärda och lydiga men kräver såväl mental som fysisk stimulans för att må bra."
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hundstängsel

Vi måste komma ihåg att det är inte jag eller hundklubben som gjort klassificeringen i dessa och andra länder.

De beslutande i staten har efter erfarenheterna klassat hundarna efter de skadorna hundarna orsakat och bestämt detta för allmänhetens och hundägarnas bästa.

Min avsikt var enbart att berätta om detta och om min inställning att ha våra större hundar kopplade eller inte....

Hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Hundstängsel

Hej
När vi står uppställda några dagar använder vi ett "fårstängsel" som finns att köpa här i Frankrike för ca 1000 kr. Det är mycket lätt och smidigt - samma volym som ett normalt vindskydd. Det är 50 m långt, och räcker på så sätt runt hela husbilen eller husbilstomten, på så sätt kan hundarna springa fritt ut och in i vagnen.

Här är en bild där man ser delar av stängslet.

/Bertil
 

Bilagor

  • IMG_2105.JPG
    IMG_2105.JPG
    3,2 MB · Visningar: 68
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hundstängsel

Det ska ju vara smidigt att ha hunden/hundarna med på resan så bra att dela idéer om hundstängsel. För oss som har småhundar är det ju outstanding att ha hage av kompostgaller tycker jag, det får ju inte heller vara så stora ”maskor” så vovvarna smiter ut. Vi har våra galler sammansatta med schacklar som man kan köpa i järnhandeln eller bygghandeln, vi sätter en upptill och en nedtill och det är lätt att ändra storlek på hagen med fler eller färre galler. Det ska ju vara smidigt att ta fram hagen om än bara för en kort rast och lätt att slå ihop den. På vår förra husbil hade vi gallren fastspända på cykelstället under färd, i nya bilen får de plats i förrådet. Som någon annan skrev så är det bra att ha hagen utanför bilen på natten om vovvarna blir nödiga då :rolleyes: även hemma fungerar kompostgaller som grind i dörröppningar. / Liza
Fjällbacka juli-08 1.JPG

Fjällbacka juli-08 3.JPG
 

AnnFall

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
5625
Medlemskap
2021
Sv: Hundstängsel

En annan fråga som jag önskar svar på
Var får man ta med hunden utan hundpass.
Har hört Norge.Någon som vet.
Vet någon var man kan läsa om det???
Mozart´s matte undrar
 

Bilagor

  • Hund12.gif
    Hund12.gif
    4,3 KB · Visningar: 1.165

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Hundstängsel

Hej!
Helt rätt! Du får bara ta med hunden hem från Norge utan hundpass.
Ut från Sverige är det enklare till de flesta länderna i Europa, med ett par undantag, men kruxet är ju att komma hem igen

/Thomas
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Hundstängsel

Vi använder också kompostgaller till Grabbarna Grus (4 st shelties). Vi brukar sätta vår lilla hage så att dörren till hb kan vara öppen och de kan gå ut och in som de vill. Vi använder normalt 8 st galler men kan även ha 8 om de skall ha större plats. Bekvämt att kunna släppa ut dem på natten (om de behöver gå ut då vilket händer). Vi har också delat på galler så att vi kan sätta under husbilen så det inte går att smita ut den vägen.

Lycka till, kommer säkert att fungera alldeles utmärkt!

fru hianders/Inger

Hej Inger!
Har ni något hinder så att "grabbarna" inte kan smita ut köksvägen, eller kommer dom inte ut den vägen?
Vi skall införskaffa kompostgaller till Rambo, men han gillar ju att ligga under bilen (han är ju inte så stor ;) ). Annars tycker jag att "hagen" verkar kanon.

/Thomas

PS Läste inte hela inlägget :eek: :eek:
Svaret stog ju där!
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hundstängsel

Iceman...du skrev att du brukar fästa kopplet i ett däck eller en balk.

Jag gör aldrig detta, tänk om man skulle glömma hunden när man åker. Man läser då och då att hundar släpats till döds efter bilar där man glömt ta in hunden när man ska åka, detta måste vara värre än det värsta mardröm.

Jag vet inte om det stämmer men jag tror att jag hört att det faktiskt är förbjudet att binda sin hund i bilen.

Håkan
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hundstängsel

Hej

Jag kör med lackerat grönt hönsnät ca 80cm högt och 15 met brukar ha 2 rullar med mej
Sätter upp detta med gröna metallpinnar 1 meter höga som jag trär i nätet , allt finns på Granngården.
Ingen dyr historia , det tar lite plats och inget skrammel när det är ihop rullat

Mvh Mats
 
Toppen