• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundskitsklubben.??

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Hundskitsklubben.??

Tycker faktiskt att det finns värre saker att hetsa upp sig över än lite skräp bredvid soptunnor och papperskorgar. T ex allt som bara slängs lite överallt. Tänker på alla plåtburkar, kaffemuggar, papper och tuggummi och mycket annat. Att skräpet ligger bredvid en soptunna gör det ju betydligt enklare för dom som sysslar med sophanteringen.


Vad säger lagen? | HÃ¥ll Sverige Rent Det handlar inte om hundar eller om dess ägare utan helt enkelt så gör/får man inte. Ingen skall behöver städa efter andra. Att sedan försöka lägga ansvar på kommunen rättfärdigar inte ett dåligt beteende.
Sedan att vissa HBK medlemmar verkar tycka det är Ok tycker jag är sorgligt.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hundskitsklubben.??

Detta är ganska fantastiskt. Nu är Husbilklubbens hundägare dom stora bovarna vad gäller nerskräpning. Jag gillar inte att gå med kopplad hund, det innebär att jag ofta rör mig på lite udda platser. Och så mkt skräp, trasiga flaskor, plast, plåt och annat avfall som låg både i direkt anslutning och inne på området får man leta efter.
T.ex var det fullt med trasigt glas mellan entrén och älven på betongplattan. Och jag kan garantera att det inte är några hundägare som ligger bakom..

/M
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hundskitsklubben.??

Intressant tråd. Har f n vare sig hund eller husbil men är väldigt sugen och väldigt nära, att skaffa båda. :)

Diskussionen är i grunden bra, det handlar om vårt gemensamma ansvar i den här frågan, men känslorna slår ibland över. Jag har exempelvis inte uppfattat någon skribent som hundhatare. Det är synd när den typen av argument kommer med. Lite kritik och en del självkritik, mår vi bara bra av.

Sedan beundrar jag dig Kenth! Din konsekvens i synen på kommunernas skyldigheter är beundransvärd. Inte alltid rätt, men beundransvärd! Heja Kenth! :D

:-/<rister
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hundskitsklubben.??

Att hålla Sverige Rent är ett samspel mellan folket och kommunernas renhållningsskyldighet. Det ena fungerar inte utan det andra.

Exempel 1: I Visby finns det 12 papperskorgar. Samtliga är placerade runt det nya kommunhuset på gamla P18, på en yta av 30x20m. Ska alla 52.000 gotlänningar och 500.000 turister ta sig till kommunhuset för att kunna slänga sitt glass-papper i en papperskorg? Nej, i Visby fungerar inte samspelet mellan folket, turisterna och kommunen avseende en klok skräphantering.

Exempel 2: I Ystad finns ett fungerande reningsverk med en rymlig plats och anordning för att köra dit och tömma latrin/gråvatten. Men den är låst med ett hänglås. Ska svenska och utländska buss- och husbilsturister åka till någon grannkommun för att tömma? Nej, i Ystad fungerar inte samspelet mellan folket, turisterna och kommunen avseende en klok latrinhantering.

Vad kan vi göra? Jo, lite protester som märks, dock utan att bryta mot miljölagen. Det är skillnad på att skräpa ner avsiktlig och att ställa ifrån sig skräp på lämplig plats.

:) :) :)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hundskitsklubben.??

Kan det vara så enkelt att HBK som arrangör borde ta på sig en del av ansvaret för fulla tunnor?
För hundar har väl varit med vid tidigare träffar?

Tunnan på bilden ligger utanför det område som HBK hyrde för träff och årsmöte.

Jag såg den också och reagerade. Vet dock inte hur full den var innan helgen började.

Personligen så avstår jag att kasta sopor om tunnan eller papperskorgen är tom. Om det inte finns ett bra ställe (på marken är inte bra ställe) så väljer jag att ta med mina sopor och kasta antingen hemma eller på nästa ställe som är lämplig.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Hundskitsklubben.??

Tycker förstås att det är löjligt att klanka på hundägare som tagit reda på skiten och ingen kan väl klandra dom för att ingen kommer och tömmer den jättestora soptunnan som bilden visar.


Vov Vov säger jag till dom som ska sköta renhållningen och till dom som inte kan låta bli att ge skit till hundägare.

Detta kallar jag för snusk Visa bilaga 86186

/Pelle

Angående bilden från Vistorpshamn, det behöver inte vara husbilsfolket

Som ställt sina sopor vid sidan om kärlen.

Sist vi var på besök där så kom det flera personbilar körandes för att slänga

Sina sopor.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hundskitsklubben.??

Tycker faktiskt att svenska hundägare sköter sig ganska bra, i alla fall i jämförelse med andra länders hundägare (har själv två hundar). (Gå ut tidigt på morgonen i Hamburg eller Paris) När det gäller den aktuella överfulla tunnan verka den ju inte vara direkt avsedd för just hundlatrin utan är en "vanlig" papperskorg. Men även här borde ju de som är ansvariga för området vara medvetna om att det kommer en massa besökare och anpassa sin verksamhet därefter. Om man absolut skall välja mellan pest och kolera så anser jag det är bättre i just det här fallet att påsarna läggs vid sidan om tunnan och inte som jag faktiskt har sett, att man plockar upp skiten med påsen och sedan slänger påsen ett femtiotal meter längre bort. :rolleyes:

Räknar kallt med att få skit för detta.:)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hundskitsklubben.??

Det var precis det jag menade med mitt inlägg i början av tråden, bättre renhållaren kan plocka påsarna i och vid tunnan än i buskar och träd.
Olle.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Hundskitsklubben.??

Det var precis det jag menade med mitt inlägg i början av tråden, bättre renhållaren kan plocka påsarna i och vid tunnan än i buskar och träd.
Olle.

Menar du på fult allvar att renhållningsarbetarna ska ligga på knä och plocka påsar med hundskit för att ägaren inte orkar bära påsen till en soptunna som inte är full?

Stig
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hundskitsklubben.??

Angående bilden från Vistorpshamn, det behöver inte vara husbilsfolket

Som ställt sina sopor vid sidan om kärlen.

Sist vi var på besök där så kom det flera personbilar körandes för att slänga

Sina sopor.

Valde bilden som jämförelse till hundpåsarna, kan ju fundera hur det ser ut när måsar och kråkor och andra djur slitit upp påsarna med matrester och släpat runt det överallt, tror inte hundskit är så smaskigt att dom gör det med hundpåsarna.
Skrev inte att det var husbilsåkande som gjort det, likväl som ingen vet om det var husbilåkare som slängt hundskiten.
Bättre att skriva i tidningarna och klaga så kanske det händer något, här blir det bara munhuggeri och inget annat.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Hundskitsklubben.??

Att det finns bra och dåliga hundägare vet väl alla eller hur?
Varför försvara dom dåliga? Och kalla oss som inte försvarar det som hundhatare?

Jag gilla hundar, har själv varit hundägare i många år men jag gillar inte att trampa i hundbajs eller att man ser så många svarta påsar liggande.

I vår stadsdel finns många hundar, även i vår bostadsrättshus. Vi har skog på andra sidan gatan men många rastar sina hundar på våra grönområden i föreningen, trots förbjudsskyltar.....

När man tittar ner från balkongen så ser man många rastar sina hundar och när hunden sätter sig för att uträtta sina behov så tittar dom om någon ser dom. Ser dom ingen, så går dom bara vidare. Ser dom någon så plockar dom upp efter hunden men påsen hamnar sen vid en buske:mad:

Såg ingen den hög med hundbajspåsar som en gubbe krattade ihop runt buskar/buske. Tror det var i Halland

framsidan
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hundskitsklubben.??

Jag försvarar på intet sätt dom som lagt påsarna bredvid tunnan men det är väl för tusan bättre där än i träd och buskar runt om kring vilket annars förmodligen gjorts,därmed slutsjabbat för min del och hoppas att denna skittråd läggs ner.
Olle hundägare som alltid plockar upp!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hundskitsklubben.??

Det som är trist med den här tråden är att man flyttar över ett allmänt problem till HBK och kallar tråden för Hundskitsklubben. Det var därför jag införde begreppet Hundhatarklubben och föreslog på skämt ett hundhatar märke enl. tidigare beskrivning. Det jag tycker verkar förekomma mer i HBK än i andra klubbar är anmärkningar i forumet på medlemmar som utmärkt sig negativt på olika sätt. Jag tycker att ev. anmärkningar mot medlemmar borde kunna hanteras på ett mer personligt sätt än att alla ska känna sig anklagade och att det skapas olika sidor. Det finns ett begrepp Kåranda, det kanske inte är exakt rätt i det här sammanhanget men ändå något åt det hållet.
Trevlig midsommar!
Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hundskitsklubben.??

Det jag tycker är konstigt är att alla hundägare verkar ta åt sig kollektivt, så fort det kritiseras något som rör hundar. Ni som sköter er behöver ju inte ta åt er? Men de som lade påsar vid sidan av papperskorgen eller på andra platser där det inte hör hemma bör ju ta åt er, och bättra er. Det finns ingen ursäkt för att slänga skräp i naturen! Man kan inte skylla på att samhället inte har fixat uppsamling och tömning på alla platser där man önskar bli av med något. Om det inte finns en lämplig plats för skräpet får man bara behålla det till man hittar en lämplig plats, det är vårt eget ansvar och ingen annans!
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Hundskitsklubben.??

Det tråkiga är påhoppen man får som hundägare och detta fast man ALLTID tar hand om skiten ( man vill väl för fan inte trampa i hundskit eller annan skit e.x vis från häst).
Personligen går jag på dom som missköter sig (jag hatar kollektiv bestraffning) , kastar någon en fimp, glasspapper eller något annat skräp , ber jag den personen att ta upp efter sig.
Och visst är det trist att folk slänger bredvid då det är fullt , det är ju bara att ta en lite längre promenad.
God Jul (tänker på vädret) :twitcy:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hundskitsklubben.??

Nu håller den här skittråden på att försvinna, dags att lägga på mer bensin på brasan..:)

Hur gör kattägarna med sina katters skit som oftast hamnar i barnens sandlådor?

Är ni ute å rensar upp kattskiten, eller klagar ni bara via internet över hundägarna:D
 
Toppen