• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden och husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hunden och husbilen

VARNING gör ABSOLUT INTE som hon gör LIVSFARLIGT, hunden har ju huvudet precis vid skenorna till framstolen.....jag har tillskrivit henne detta, men hon behagar inte svara.

ANVÄND hundbilbälte, kanon bra!!!

:swoon:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Håller inte med dig....MYCKE dåligt av Barbro. Titta ordentligt på tv-inslaget och kolla var hundens huvud skulle hamna vid en krock eller inbromsning....jo i skenorna till framstolen,

Ytterligare en idiotgrej av denna dam!!! Tyvärr.:mad:
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Min bror och svägerska funderar på att byta ut
husvagnen mot husbil. Dom har 5st labradorer(4+1)
Vad bör dom tänka på när det gäller modell o.s.v.?
Tommy R
Köpa stor husbil....med alla dessa vovvar...
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Hunden och husbilen

I dag!
SVT1 kl. 18.15 Go'kväll
Barbro Börjesson träffar hunden Rocky. Hans familj gillar att campa med husbilen, men problemet är att Rocky avskyr husbilen. Barbro kommer förstås med lösningar.
VH Stina.
Prova med en bur till hunden, då brukar dom känna sig tryggare, det gäller även i vanlig personbil.
Finns ju bra i tyg som man kan fälla ihop då den inte används.
Såg en på Rusta.
Lycka till !
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hunden och husbilen

5 labradorer i den vanliga viktklassen 25-30 kg kräver ju avsevärd golvyta, sovplatser och säker plats under färd.

Med "personlig" utrustning för varje hund, mat, burar och / eller kompostgaller el motsv bör man räkna med ytterligare ca 8-10 kg per hund, beroende av färdens längd och varaktighet. Det blir säkert ca 200 kilo att ta in i bilens tillåtna lastvikt.

Svårast är nog att arrangera den tillräckligt trafiksäkra transporten av hundarna, och där är får man själv välja modell och metod. En separat hundkärra som ovan avbildats är en "proffsig" lösning. Då kan man lättare klara sig med en lättare och mindre husbi med dragkrok. Annars drar det nog iväg upp till minst 4 tons totalvikt och 7,5 m långa husbilar.

Själva har vi som hunduppfödare och aktiva med utställningar och jaktarrangemang valt en något större husbil. Visst vore det väl bra om man kunde klara sig med en mindre - max 3,5 tonnare - men där har vi inte kunnat hitta något vettigt alternativ.

Det vore intressant av höra vilken lösning man valde.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen