• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden och husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
I dag!
SVT1 kl. 18.15 Go'kväll
Barbro Börjesson träffar hunden Rocky. Hans familj gillar att campa med husbilen, men problemet är att Rocky avskyr husbilen. Barbro kommer förstås med lösningar.
VH Stina.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Tack för tipset!! Ävenom vi inte har, eller har haft, husbilsrädda hundar. Jo, kanske en, den yngste Simon 9 år i vår. Han vill gärna ha kontakt med yttervärlden vilket han numera har i deras koja i garaget med en gles gallergrind in till bodelen.

matte Inger
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Vår Bonnie äger husbilen! Mest nöjd är hon när hon får sitta i passagerarsätet (sele+bälte), för att ha koll så allt går rätt till! Står vi stille ockuperar hon förarsätet! Två tjejer fram och Han får sitta bak!
Stina
 
H

hianders

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Två spontana synpunkter på inslaget om Rocky i Gokväll.

1. Man bör ha påpekat att hunden normalt skall vara fastspänd vid färd i husbilen. Han låg ju lös! Efter träning så bör han ju vara fastspänd när han är harmonisk i bilen.

2. Barbro B borde ha suttit med säkerhetsbälte när de åkte.

Vi önskar dem lycka till med träningen.

Inger/fru hianders
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Håller med! Om både Rocky och Barbro suttit bältade hade båda känt sig säkrare.
Egentligen tyckte jag inte se något problem. Rocky var hur fin och duktig som helst!
Julian
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Rocky var hur fin och duktig som helst!
Julian

Svårt att se om en hund giller eller ogillar husbilsåkande.
Vår hund är som förbytt i husbilen. Han är helt lugn både under färd och då vi står still. Ligger still under färd och ligger lika still både i och utanför bilden då vi stannat. Hela tiden med svansen parkerad nedåt. Äter och dricker. Tuggar inte på sina leksaker. Även på promenader en bit från bilen ser han ut att ha tråkigt. Ända tillfället då han visat sitt annars normala jag är då vi satte ihop 3 koppel och lät honom springa på en sandstrand.
Hemma däremot är det spring och svansviftande. Hela tiden kommer han med sina leksaker och vill att vi ska kasta eller dra i dem. Följer oss vart vi än går.

Jag drar den slutsatsen att vår hund hatar husbilsåkande och bara väntar på att få komma hem igen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Jag drar den slutsatsen att vår hund hatar husbilsåkande och bara väntar på att få komma hem igen.
Vet inte om du vill ha mitt råd men jag skulle åka någonstans med husbilen där hunden kan gå lös. Och glöm inte att sprida Din glädje innan och under resan. Låt hunden göra det roligaste den vet. Springa lös antagligen. Åk sedan hem och ha rolig med hunden där också!
Upprepa proceduren så många gånger det behövs, tills han viftar med svansen när du tar i husbilsnycklarna.
Det är svårare ju äldre hunden blir! Är det en Afghan?
Hade två Borzoi en gång, de fick man träna mycket och länge med! Men sedan var de jäkligt coola! Självsäkra busar!
Julian
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Hade en jobarkompis vars hund älskade husvagnslivet.
När dom bytte husvagn hatade hunden husvagnslivet.
Efter några dagars funderande kom dom på orsaken. Den nya hade golvvärme.
golvvärmen slogs av, och hunden var glad igen.
bosse b
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Vet inte om du vill ha mitt råd men jag skulle åka någonstans med husbilen där hunden kan gå lös. Det är svårare ju äldre hunden blir! Är det en Afghan?
Julian

Nja, inte en Afghan, men rätt lik är den. Det är en Saluki. Den beter sig som en Saluki om man släpper den.
Jag misstänker att om jag släpper den lös (utan stängsel) så springer den tills den blir trött. Sedan tar det nog några dagar att hitta den igen.
Ska försöka hitta en plats där det finns en ett stort och inhägnat område.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Min bror och svägerska funderar på att byta ut
husvagnen mot husbil. Dom har 5st labradorer(4+1)
Vad bör dom tänka på när det gäller modell o.s.v.?
Tommy R
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Det är en Saluki. Den beter sig som en Saluki om man släpper den.
Jag förstår precis! Är den längre än 10m från husse/matte, är den så upphetsad att han/hon inte längre tänker på vad den eventuellt har lärt sig. Ta två 15m spårlinor, häng en 2kg vikt i ena och hunden i andra ändan, går ner till en öde strand eller äng och låt han/hon ha sitt roliga. En vinthund måste få jaga! Minst en halv timme om dagen!
Julian
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hunden och husbilen

Jag förstår precis! Är den längre än 10m från husse/matte, är den så upphetsad att han/hon inte längre tänker på vad den eventuellt har lärt sig. Ta två 15m spårlinor, häng en 2kg vikt i ena och hunden i andra ändan, går ner till en öde strand eller äng och låt han/hon ha sitt roliga. En vinthund måste få jaga!
Julian

Både i Kristinehamn och Karlstad har vi nu fått riktiga hundrastgårdar. Jag föredrar Kristinehamns för den är inte avdelad i sektioner. Ett par tusen kvadratmeter med 2 meters stängsel runt, bara att släppa hunden. Var där häromdagen då var det 16 hundar lösa som fick leka och härja, gissa om det är poppis. Vår hund börjar små yla när vi svänger däråt ett par korsningar innan vi är framme, sen är det bråttom ur bilen:):):)
 
H

hianders

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Tror jag med! Michael (web) hade två stora hundar i sitt hb-garage, försök hitta den sidan eller kontakta honom! Alla kanske inte får plats men det fixar de nog själva!

Lycka till!

matte hianders/Inger
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hunden och husbilen

Jag har en Afghan - därav signaturen - och hon älskar att åka bil och husbil.
Ändå började hon åka först vid 8 månaders ålder, vilket kan anses som för sent.
De som inte vet kan jag tala om att en Afghan är kanske den egensinnigaste hunden som
finns.Men det går att lära alla hundar att åka bil. Det är ju egentligen en naturligt tillstånd för dem att avverka distans. En Afghan är dessutom den bästa vakthunden man kan tänka sig med en mäktigt röst och storlek. Ingen tullare har hittills velat komma in i bilen. En nackdel dock med Afghanen. Den är för “street smart”. Om jag tex. Är jag borta för länge vid någon affär, så börjar hon tuta! Likaså vaktar hon om husse börjar blir trött och säger ifrån..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen