• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hundavgift

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jodå jag har 2 hundar och de regler som gäller har jag fullständig koll på, jag även jägare och examinerar jägare för jägareförbundet.

I lagen om tillsyn över hundar och katter står att hundar under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Det innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad, men du behöver ha en sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Lagen finns till för att förhindra att hundar stör eller jagar vilda djur under den tid på året när de får sina ungar.

På campingplatser känner jag att det kanske inte finns så mycket vilt att hunden måste vara kopplad om man har tillräcklig uppsyn, och tråden handlar om just campingplatser.

Camperar du inom ett naturreservat så är det helt klart att hunden ska vara kopplad. Att hundar inte får vara på kyrkogårdar kopplade eller okopplade är väl känt. Tyvärr så när det gäller kyrkogårdar så tycker jag peronligen att det är fel men naturligtvis så respekterar jag det.
Ojo. Campingar är ofta men inte alltid vid vatten. I sommar har jag sett änder men små bebisar vid varje camping jag besökt.

Jag är FD hundägare och på min tid var det en självklarhet för mig att hålla min hund kopplad på allmänna platser för att visa hänsyn till min omgivning.

Sen som hundägare råder det ett strikt ägaransvar. Googla på det.

Det gör ont på bara ben när glada hundar hoppar upp och river med klorna. Sen på allmänna platser finns hundrädd barn och vuxna. Ha djuren kopplade och visa hänsyn. Om det ska vara så svårt att ha hunden i koppel på campingen.... åk då till annan plats med ditt djur.

Tack

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Visst är jag söt. Kopplad är jag alltid.
Skäller gör jag ibland, mest på breven som dimper ner från brevinkastet hemma. Det gillar inte Husse och Matte.
Jag gillar vår husbil som heter Herbet,
Jag heter Leia och är 3 år gammal.

Något som jag har lessnat på är lösa hundar som springer omkring.
Om jag säger till att hundarna ska vara kopplade är det i princip nästan alltid samma svar. Min hund är snäll! Hur ska jag veta att någon annans hund är snäll!
I Solna där jag bor är det koppeltvång året runt.
/Åke

1752325965754.png

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Skäller gör jag ibland, mest på breven som dimper ner från brevinkastet hemma. Det gillar inte Husse och Matte.

Om jag säger till att hundarna ska vara kopplade är det i princip nästan alltid samma svar. Min hund är snäll! Hur ska jag veta att någon annans hund är snäll!
/Åke

Visa bilaga 240292
Fy fasen vilken skräckinjagande modell. Förstår att du alltid måste hålla det monstret kopplat! :cool::D:applaus:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

/Åke

Visa bilaga 240292
Även jag bor i Solna. En klok och bra kommun med kloka och bra invånare

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ojo. Campingar är ofta men inte alltid vid vatten. I sommar har jag sett änder men små bebisar vid varje camping jag besökt.

Jag är FD hundägare och på min tid var det en självklarhet för mig att hålla min hund kopplad på allmänna platser för att visa hänsyn till min omgivning.

Sen som hundägare råder det ett strikt ägaransvar. Googla på det.

Det gör ont på bara ben när glada hundar hoppar upp och river med klorna. Sen på allmänna platser finns hundrädd barn och vuxna. Ha djuren kopplade och visa hänsyn. Om det ska vara så svårt att ha hunden i koppel på campingen.... åk då till annan plats med ditt djur.

Tack
Nu tror jag att du verkligen har missförstått.

Vi har alltid våra hundar kopplade på offentliga platser men vad jag vänder mig mot är att det påstås att det är lag på att hundar ska vara kopplade och så är inte fallet. De flesta campingar har koppeltvång och det ska ju naturligtvis respekteras.

När det gäller änder, höns får och andra tamdjur så har jag nog sett fler barn jaga och skrämma dem än jag har sett hundar göra det. Det är ett ofog med föräldrar som inte kan se efter sina barn och säga till dem att detta inte är ok. Bebisar är naturligtvis undantagna i denna kategori.

Ägaransvaret är fö något som jag har full koll på.

Edit: Jag förstår inte vad det har för betydelse att en plats ligger vid vatten.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu tror jag att du verkligen har missförstått.

Vi har alltid våra hundar kopplade på offentliga platser men vad jag vänder mig mot är att det påstås att det är lag på att hundar ska vara kopplade och så är inte fallet. De flesta campingar har koppeltvång och det ska ju naturligtvis respekteras.

När det gäller änder, höns får och andra tamdjur så har jag nog sett fler barn jaga och skrämma dem än jag har sett hundar göra det. Det är ett ofog med föräldrar som inte kan se efter sina barn och säga till dem att detta inte är ok. Bebisar är naturligtvis undantagna i denna kategori.

Ägaransvaret är fö något som jag har full koll på.

Edit: Jag förstår inte vad det har för betydelse att en plats ligger vid vatten.
Ofta mer änder där... När det är vatten nära

Andywood

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41075
Medlemskap
2025
Det är inget nytt att avgiftsbelägga oönskade beteenden.
Släpp ut Co2 = avgift
Dubbdäck i vissa städer = avgift

Dessa avgifter är naturligtvis avpassade så att beteendet skall upphöra.
Pengen i sig löser ju naturligtvis inte problemet.

Hundar är ett otyg på campingar, det tillför inget utan tvärt om. (för oss som måste stå ut med dessa)
(frugan blev attackerad av en större frispringande hund
Sorry Michael ditt inlägg är inte ens värt att kommenteras. Tråkigt att din fru blev attackerad men om du vill undvika hundar hela ditt liv blir du rätt ensam och bitter, vilket ditt inlägg tydligt visar

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jordbakterier och sepsis är väl iofs inte det 1a man kombinerar, andra bakterier är ju isf betydligt vanligare.

visom

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2025
Det känns bara som en straffavgift för det mesta.... är hundägare själv här.

ASCI kort är helt värdelös enligt mig, när jag har haft den så gäller inte ens på visa campingar. (där det står påklistrad i receptionen)
Kanske fungerar för pensionärer men för oss som åker under sommarhalvåret så är det (enligt mig) helt värdelös
Är ju inte så konstigt. ASCI är ju till för lågsäsong.

Toppen