• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar och camping

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Som jag nämnt så "hatar" jag inte hundar. Därtill kan man kanske om man läsa det jag skrev läsa det ungefär som "fan läser bibeln".
Det ultimata för mig (dock inte för Kristina, som proteterar mot en del av det jag skrivit) är hundfria campingar. MEN... Så länge hundägarna är medvetna om sitt ansvar och att det är de som är "flockens ledare" så är det inga problem. De flesta sköter sig, men precis som beskrivs i andra trådar (ex. den om ställplatser i Carlshams) så gäller det att alla försöker sköta sig oavsett vad det gäller annars blir det ett fåtal som försämrar kollektivets rykte.

Bland det värsta vi har varit med om (vad gäller hundar på camping) var på en camping i Skåne förra somaren då en tysk husbilsägare med förtält hade lämnat sin bil och tält. Strax efteråt kom en svensk hundägare som lät sin hund urinera på det tyska förtältet. Jag har tyvärr bara kort på "före" och "efter", men vi var fyra personer (och en boxer) som blev mäkta förvånade och stod alldeles handfallna, trodde inte att det var sant. Hundägaren tittade dessutom på sin hund när den "gjorde det". Är det då så konstigt att man börjar fundera över hundägare och deras beteende och attityder till sina djur?

Det låter som om jag backar, men det gör jag inte. Jag bara modulerar mina synpunkter en aning.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Bland det värsta vi har varit med om (vad gäller hundar på camping) var på en camping i Skåne förra somaren då en tysk husbilsägare med förtält hade lämnat sin bil och tält. Strax efteråt kom en svensk hundägare som lät sin hund urinera på det tyska förtältet.

Håller med dej om ovanstående.Men dom flesta hundägare försöker komma utanför
området.Men ibland händer olyckor,då har man en liten påse med sej och tar upp
det fasta efter hunden,Stor som liten.Kisset är svårare, potta är svårt att lära hunden
att använda.
Jag är rökare och jag slänger inga fimpar efter mej,Men hur många utspottade
påssnusar ser du när du är på promenad?Det tycker jag är än snuskigare än
lite hundurin mot en stolpe eller en stubbe?Det varken luktar eller syns.:mcride:
HaDe Hasse
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Nåja. Jag snusar inte.. och tar alltid med mig mina fimpar. Men jag stack tydligen ut hakan ordentligt... Om jag sedan säger att jag älskar katter framför hundar då får jag till och med "skäll" :) av min fru.

//Roger
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Inget fel med gosiga katter.Gosiga små kramisar.Alla älskar sina djur.
Konstigt vore det annars.Det är säkert inget fel på din haka.
HaDe HASSE:mcride:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hundar och camping

HUNDVAKTEN

Hos oss är dina söta vovvar alltid välkommna vi har en liten drevertik och en cavalier king charles själva som älskar att åka husbil med oss..:)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Är det någon som blir störd över våra glatt kvittrande undulater. Dom börja kvittra när det blir ljust och slutar när det blir mörkt. Vi älskar deras glada tjatter!

Ooops, kom lite från ämnet!
Eva
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hundar och camping

Undulater det är fina grejer det, användes förr som gasvarnare i gruvor. När dom ramlade av pinnen var det dags att lämna gruvan. Där har ni ett kombinerat husdjur och gasvarnare :D

Gurra
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Hundar och camping

Hej
Det förskräckliga supandet är värre än hundar på campingar, många hinner inte mer än stanna sitt fordon på campingen förräns ölburken skall öppnas
Hälsn
Elving o Inga-Britt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hundar och camping

Supande?? Bägge dagstidningarna med bilaga och en stor stark i vilstolen vid framkomsten det är grejer det :D

Ps runt mig florerar hundar, barn, sorl, mopeder, musik och annat som hörs.
När jag vill ha frid drar jag ut i vår sköna natur, vad jag menar är störs man
kanske man inte passar just där man är för den andra kategorin är överrepresenterad
Och man själv är lite udda :cool::D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hundar och camping

När man vevat ut markisen, så korkar man upp två flarrer vitt (obs inte skruvkapsyl) tar korkarna och fram med morakniven - täljer till korkarna så de passar i öronen - och, vips så har man finfina öronproppar så hör man inte hundar, ungar, undulater eller ordergivning från något multiverktyg.

Man får inte glömma bort att halsa de öppnade flarrorna, självfallet.
Och njuta av campinglivet.............
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Jag blir förvånad när jag hör hur lite en del mäniskor förstår när det gäller hundar och hundens beteende. Rekomenderar TV 4+ mannen som talar med hundar.
Förbud mot hundar på camping ja den campingen får nog slå igen.
Små och stora hundar i en husbil.
Liten hund är väl lättare att ha med sig åker i bur under bordet.
Stora hundar vid färd inne i bilen är en trafikfara.Men en del åker som alla vet i garaget en bra lösning för alla inblandade.
Så självklart är en liten hund ett bättre alternativ.
Har arbetat med hundar tidigare.
En fråga jag ofta ställt vad skall du ha hunden till sällskap eller bruks.
Svaret Det avgör ju valet av ras och storlek hur du bor lägenhet eller villa i stad eller på landet.
Har haft 3 schäfrar en rottwiler vakt och skyddsutbilldade alla 4.
I dag har jag en liten hund hon gör sitt jobb hon vaktar och är en sosial trevlig indervid
Ett råd till dig som inte gillar hundar låt hunden vara i fred så låter hunden dig vara kan det vara ditt beteende som skapar konflikten är det möjligt?
Och till alla hundägare det ligger inte i hundens natur att hälsa på varje hund ni möter.
där ska du bestämma och respektera att alla inte gillar detta oskick.
Vov på er alla
Reidar
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och camping

Campingar med hund förbud skulle iallfall uppskattas av oss:) Vet inte om det är vanligare utomlands men där vi brukar campa i Italien är det hundförbud.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Hundar och camping

har varit halvt hundägare (dottern hade en mycket livlig hund) när jag mötte personer som stannade till, sa jag åt personen i fråga att nonshalera hunden, men dom flesta skulle änndå "hälsa" på hunden. vilket gjorde att den gick i spinn, o då skulle de hälsas ännu mera o då .........
jag blir bara trött på såna personer :(
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Hej
OK där kröp det fram ni campar i utomlands ja där är det nog så att det finns valmöjligheter.
Du kunde skrivit det på en gång så hade jag förstått dig bättre.
mvh
Reidar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hundar och camping

om vi bortser ifrån att vi alla har olika tycke och smak med hundens vara...................;)
Så undrar jag finns det något trevligare......... än att ta en öl... sätta sig bekvämt max 4 minuter till fullt färdig med markis och allt ....... och se en stackars nybliven husvagnsägare ....... med 4 barn varav 2 tonåringar som bara vill hem ,trött fru och lagom irriterad försöka sätta upp sitt tält för första gången........ det är camping-känslor det ......:D

ps när dom trälat en 20 minuter brukar jag faktiskt erbjuda min hjälp och man får oftast trevliga grannar efter det ............
var själv en av dessa krakar förr ....:Dmen förra sommarens regnande gjorde att vi köpte husbil långt fortare än vad vi tänkt oss .............................. och detta med husbil upplevs av oss som ett bättre camping alternativ

nu tycker jag vi skiter i detta och inriktar oss på elmia helgen och vad allt trevligt som händer där . hoppas på många nya tillbehör...
lev väl och kör med omsorg ................................:wub:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och camping

Hej om du vill ha hundfritt på svenska campingar blir det nog tufft att få igenom men försöka duger. Skulle du var nöjd om du blev ensam på campingen och hund ägare fick flytta ut i skogen.
Jag delar dinna åsikter om att du inte gillar att hundägare släpper fram sin eller sina hundar med orden den är snäll och vill bara hälsa.
Det borde varje hund ägare respektera det är inte hunden som bestämmer där det är hundägaren.
Du måste säga ifrån att du inte vill hälsa på hunden.
Men att skriva att det äckligt men en hund som kommer fram och vifftar på svansen det utalandet förvånar mig.
Jag har ett bra tipps titta på TV 4+ mannen som talar med hundar.
jag är hundägare själv till en liten söt tik på 7kg
mvh
Reidar
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hundar och camping

Årjängs camping visade sig mycket hundvänlig, med hundbad i sjön.

Dit återvänder vi gärna..

IMG_7092_JPG-for-web-large.jpg
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och camping

Hej Drutten:) Jag har aldrig sagt något om att jag skulle försöka driva igenom hundförbud på campingar det var mer ett önsketänkande:) Och Jag kan lova dig att jag säger i från om någon kommer för nära med hunden och det jag sa var att jag tyckte var äckligt är när hunden kommer fram och ska lukta men står den på vettigt avstånd och viftar på svansen bryr väl jag mig inte om det.:twitcy:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hundar och camping

Men visst finns det väl svenska campingar där hundar inte är välkomna?

Som, någorlunda hänsynsfull tror jag, hundägare brukar jag kolla noga i camping- och vandrarhemskataloger så att jag hamnar på ställen där hundar är välkomna. Har absolut för mig jag sätt campingar med "överkorsad hund".. fast hur många det kan vara har jag förstås aldrig tänkt på.

Personligen tycker jag det vore superbt med fler profilerade campingar. Skulle utan vidare välja bort "stojiga ungar" och skräniga fylltrattar och hellre ta en camping där det kryllar av skälliga hundar och en blandad skock hundägare. Men det är ju jag det :D

Kanske tur ändå att det är som det är, blandad kompott, på våra campingar. Man får i alla fall träna sin allmänna tolerans och sitt positiva tänkande.
:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen