• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar och camping

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ö

örjan o irene

Guest
Vi har varit ute på camping under flera år med våra hundar. Förut med husvagn och nu med vår, för oss nya, husbil. Jag har aldrig blivit dåligt bemött eller vägrad att komma in med hundarna. Vi har väl alltid tagit reda på om det är ok med hund på just denna camping, men det är inte många som har hundförbud. Vi har stora hundar som syns, men de är vänliga och ganska väluppfostrade och vi får naturligtvis hålla efter dem när de rastas. Det som är roligt med en campingplats är att folk har tid för att prata och fråga om hundarna. Det blir alltid några ord som sägs. Vi har även hyrt campingstugor och bott på vandrarhem med hundarna då vi ståller ut ganska mycket. Men husbil passar oss väldigt bra då man har sitt eget.
:mh:

DSC_0083.JPG
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Hundar och camping

Hej
Vi har aldrig blivit illa bemötta när vi haft vår lilla hund med oss vi var i lerbergets camping där fanns det hundar i mer än hälften av vagnarna och även när vi var i Norrland blev vi vänligt bemötta, jag tror att det beror på vilken ras man har .
Hälsn
Elving o Inga-Britt
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och camping

Jo,så är det ju men jag gillar inte hundar i vilket fall.. vet inte hur många gånger man har pratat med en hundägare och hunden kommer fram och börjar lukta på en och ägaren säger att hunden bara vill hälsa!! Fy fan vad äckligt... Hade ägaren bara frågat först om hunden får lukta är det ju okej eftersom man då kan välja själv och alla hade varit nöjda:)
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Hundar och camping

Och jag har mest problem med den bristande förståelsen för allergier hos hundägare.

"Den här rasen blir ingen sjuk av" är en kommentar jag ofta får höra - men jag tål inte PÄLSDJUR - varken kaniner, råttor, katter eller hundar! :mad:

Ni får gärna ha hund eller katt men visa lite respekt och ta inte med dem i allmänna utrymmen, varken på campingen eller för övrigt!

/elisabeth
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hundar och camping

Har själv varit hundägare och gillar verkligen hundar, men det gör ju inte alla av olika anledningar.
Detta måste vi respektera och visa varandra förståelse för och inte behöva argumentera med risk för att tonen blir otrevlig.

Godnatt på er alla, med eller utan hund.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Jag är också en gamal hundägare och jag gillar hundar väldigt mycket. Ser jag en trevlig hund på en camp eller på något annat ställe frågar jag om det är ok att hälsa.

En undran som jag har är varför så många campare har småhundar? Det är inte ofta man ser schäfrar, S:t Bernhard, howavart o s v.

/Kristina
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och camping

Jag är också en gamal hundägare och jag gillar hundar väldigt mycket. Ser jag en trevlig hund på en camp eller på något annat ställe frågar jag om det är ok att hälsa.

En undran som jag har är varför så många campare har småhundar? Det är inte ofta man ser schäfrar, S:t Bernhard, howavart o s v.

/Kristina
Hur kan man veta om en hund är trevlig...? Men det är det jag menar att man ska fråga om det är ok att hälsa,det gäller både hundägare och folk som vill hälsa på hunden:)
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Hundar och camping

Är själv hundägare och vill inte att andra hundar skall gå fram till mig eller min hund. Går själv inte fram till andra hundar utan att fråga om det är ok.

Tror inte att hundallergi är så farligt när man är ute och hunden inte är på den som är allergisk. Känner några som är det och dom har kunnat vara tillsammans med oss utomhus.

// Susanne
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Svar till aw1973

Ja du det kan man undra, tevlig hund :) Jag tycker nog att om de inte skäller, gör utfall så är den trevlig i mina ögon. Men var och en får ju tycka vad de vill.

/Kristina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hundar och camping

hur man kan veta om en hund är trevlig ? Jo om hunden inte dreglar och ögonen står still och morrar och skäller och försöker ta sig ur strypkopplet alt försöker välta husbilen eller tugga upp inredningen eller släpar matte el husse efter i kopplet och jagar dig och försöker hugga dig .........:D då skulle nog jag klassa den som snäll och trevlig ..............:pmen jag har heller inget agg mot hundar el katter t.ex. och sånt känner dom av direkt ................

ps ägare av en bichon och det är en allergi hund och den fäller inte mer än en människa
sitt i soffan och troligtvis tappar du mer hår än hunden:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Visst, hundar kan vara trevliga, även på en camping så länge de håller tyst och ägaren har "pli" på dem. Jag gillar exempelvis min syster och svågers 2 cocker spaniels och har haft både schäfer och Howovart, men...

Jag jobbar hela veckorna med ungdomar i övre tonåren vilket innebär ett ständigt surr i öronen. Därtill bor vi mitt i stan alldeles intill räddningstjänstens utryckningsväg med allt vad det innebär. När det är fredag em, helg eller lov så vill jag ha lugn och ro.

Att då komma till en camping eller "ställplats" där hundägare har noll koll på sina hundar och där de senare sliter i kopplen, skäller och bjäbbar så fort någon rör sig i närheten vara sig det är natt, morgon, middag eller kväll är ytterst irriterande.

När jag är på camping (el. motsvarande) som jag betalar dyra pengar för att vara på och koppla av då måste jag kunna kräva att få någorlunda lugn och ro och att hundägare håller ordning på sina djur. Om de inte gör det bör de bli avvisade.

Barnen hålls det ordning på, men hundar får ibland bära sig åt hur som helst utan att husse och matte reagerar.

M.a.o. Jag tycker inte att hundar och campingplatser hör ihop. Inför körtkort för hundägare.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hundar och camping

jag betalar också dyra pengar för camping ........:Djag därimot röker inte själv och hatar tobaksrök troligtvis lika mycket som ni som hatar hundar men jag får faktiskt finna mig i lukten som ett exempel:wideeyed: folk som super och gapar och lever rövare är väl heller ingen hit .....men campar man så får man ju räkna med mångfald av olika folks leverne ......men man kan ju inte förbjuda alla att inte tycka som man själv vill ...enklast för er som inte tycker om hundar är väl att ni söker er till campingar som förbjuder hundägare eller djur av alla de sorter ..........:D
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Hundar och camping

Jag "hatar" absolut inte hundar, inte på något vis. Däremot är jag mindre förtjust i hundägare som inte håller ordning på sina djur. Eftersom hunden är ett flockdjur och lyder flockens ledare så är det de facto husse och matte som bär ansvaret.

Håller doch med dig om både rökare och alltför alkoholstinna medcampare. Vi förra luktar illa (jag går undan och äter Vick efteråt) och de senare kan föra ett fasligt oväsen...

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hundar och camping

Men såna här små godingar får man väl ha med...
ds
 

Bilagor

  • IMG_7937_JPG-for-web-large.jpg
    IMG_7937_JPG-for-web-large.jpg
    51,3 KB · Visningar: 3
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Hundar och camping

jag känner bara inte igen beskrivningen riktigt om att hundägare inte sköter om sina djur.
vi har själv hund och vi tar upp när den gjort sitt .. därimot kan det hända att man inte hinner dit man tänkt sig att det ska bli.. för det går tyvärr inte alla gånger att styra över
och då kan man få blängande blickar ..jag tycker att det är lite ofint att släpa hunden därifrån när han påbörjat vad han måste..jag kan ha fel men...kan det inte vara så att man sätter toleransnivån lite lägre om man inte har egna djur ........dom måste få skälla ibland ......därmed inte sagt hela dagen som ex. vi lämnar i princip aldrig vår hund utan tillsyn då ska det ha hänt något särskilt i så fall ..som ett exempel vi har tonårsbarn och vi vill att dom är vid husbilen senast 23.00 men vi ser många små barn ute efter den tiden 8år och uppåt så föräldra ansvaret borde kanske öka i samma takt som hund ansvaret rätta mig gärna om jag har fel:wink:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen