• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund med på resan eller ej ?

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej
grattis till vovven, ni kommer att få många fantastiska och härliga år med er nya familjemedlem
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Min erfarenhet... Ta med hunden från början i bilen. Korta turer till att börja med.
Vi hade en plastbur med grind (vanlig typ) i baksätet. Ingen hit om man säger så.
Varje gång vi åkte iväg snodde han runt i buren, krafsade ihop fällen i botten och spydde upp ev mat som fanns kvar i magen.

Lösningen på det problemet vart en fast bur med utsikt genom bilrutorna. Sen dess har han aldrig mått illa.
När vi bytte till en vanlig sedanmodell sitter han i baksätet. Snart med sele :wink:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Det finns ju ett medel som heter Dap som du kan spraya på filten du kan läsa om det i forumet.Tror tråden heter skotträdda hundar det är värt att testa.Men min hund bet det ej på vid nyår.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej!

Acke är hemma hos oss nu!

Foto kommer inom kort!

Mvh

Red:3/2 2008
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29751

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Det är roligt se att hundar är med på resorna ägarna gör och vad jag sett så sköter dom sig mycket bra förutom följande episod.

Vi står framför dörren till en campinganläggning och hundägaren i fråga ställer sig frågande varför inte hundar får följa in. " Han har tydligen aldrig hört talas om allergiker" min nästa chock kommer då vederbörande släppt in sin hund och jag upptäcker att hunden urinerar inomhus och jag säger till hundägaren" att du måste gå ut med din hund för den pissar inne" då kommer det värsta jag hört " den bara märker " och sedan händer inget, hunden får fortsätta och märka.

Mycket skall man se och höra innan öronen ramlar av.
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej en fråga. Är det några av er som har haft hunden med till Kroatien?
Enligt vad som skrivs på saiter från Kroatien och från svenska jordbruksverket så verkar det vara samma regler som i tex Frankrike.
Är det så eller finns det andra regelverk som vi inte har hittat?
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej! NI som tänker Er ta med Era djur på utlandsresan, bör kanske uppmärksamman ATT INNAN HEMRESAN. se till att Era älsklingar har bandmaskvaccineringen gällande, INNAN infart till Sverige. Detta gäller både katt och hund ! Mer info kan fås på Jordbruksverkets hemsida. Detta är jätteviktigt! annars kan det hända att familjens kelgris kan få stanna utomlands en längre tid! OBS. Att detta är ett kra för allas vår säkerhet för att noverka att bandmasken kommer in i Sverige! Prata med Din veterinär Läs på Jordbruksvwerkets hemsida!!
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej Gun&Rolf. Vi har haft med hund till Kroatien, inga problem om hunden är vac. & har pass.
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Tack Micke.
Då blir det Kroatien till sommaren för hunden är vaccinerad och har pass.
 
F

F.d. 3821

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hejsan,jo vi har alltid med våran kära vovve hon har sin givna plats i husbilen och vi kan lämna henne då vi skall vara ifrån bilen även längre stunder samtidigt håller hon koll på objudna gäster,mitt tips träna eran vovve att bli lämnad korta stunder och gå tillbaka ofta och visa att ni inte försvunnit utan återkommer snart det vänjer hon sig vid husbilen blir ju hundens trygghet under era resor,det kommer att gå bra vet jag ,had så mysigt tillsammans.......
Vår hälsningar
Inger o Ingvar med hund i husbil
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Tack Micke.
Då blir det Kroatien till sommaren för hunden är vaccinerad och har pass.

Hej på Er.
OBS att Kroatien EJ är med i EU-! Detta kan ev. medföra lite problem, när ni kommer till gränsen mellan Kroatien och Slovenien. Kolla aför sökerhets skull med Jordbruksverket och er veterinär, även med Bandmasksprutan!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej. Bandmasksprutan måste du ha oavsett land. Vi var i Kroatien 07 inga som helst problem, varken där eller i Slovenien.Mvh. Olle.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej
Väre hund är alltid med oss og har EU Pass har
väret i 9 Länder i Europa Längst var 3 måneder i Spanien/Portugal

Erik:spinny:

Vinter 20072008 046.jpg
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Att kunna resa runt med hundarna var själva anledningen för oss att skaffa husbil.

Vår erfarenhet säger dock, att man helst ska undvika de mest populära 5-stjärniga campingplatser på västkusten, Öland och Gotland under skolloven! Då är det ofta litet jobbigt att vara hundägare och - framför allt - att vara hund.

Men det finns ju som bekant många andra alternativ.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej,
Vi tar med vår Boss som älskar livet med husbil. Han ska först in när vi ska ut...
Inga problem med vpr hund i bilen. Han har varit ensam i flera timmar, när vi käkat,handlat etc..han är inte skällig och kan sitta på sätet och titta ut på annat skoj..
Lika bra att vänja de små liven...för detta är vårt livsexilir..
Kicki & Pertti & Boss (en pigg Westie)
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej MC-Louis

OK med din Hund MEN DET ER FORBUDT at tage din Hund med til
Kroatien da det ikke er et EU-Land så skal den i Karantäne ved indförsel til
Sverige Så tys tys:(


Erik
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej. Var har du fåff detta ifrån. Är hunden bara riktigt vaxinerad,finns inget hinder under förutsättning att du inte stannar längre än en månad. Mvh.Olle.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Ruth & Erik R. Hej Kroatien är ett lågriskland enligt jorbruksverket & det innebär samma regler som i
eu, vacinerad mot rabies & pass. sedan inom 10 dagar före hemresa så ska hunden eller katten
avmaskas mot dvärjbandmask. Det är bara att ringa till jordbruksverket så sänder dom info.
tel. 036-155000. mvh.
 
Toppen