• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund med på resan eller ej ?

F

F.d. 16671

Guest
Ja ni som har eran vovve/ar med er på resan , vi skall ut en sväng efter påsk och funderar på om vi skall ta med vovven eller ej.

Anledningen är väl att jag ej vill lämna henne ensam ens en liten stund i bilen om man t.ex vill : äta på rest. gå på museum , äventyrsbad osv . Ja ni förstår nog vad jag menar.

Hur brukar ni som reser MED hund göra ?

Avstår ni från vissa saker eller tar ni med vovven på dom flesta utflykter?
Hur ställer sig folk till vovvar ute i europa?

Jag vill helst ta med mig vovven.....hon gillar ju att åka husbil:)

//Per
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Vår hund Zimba är alltid med oss var vi än åker,han sitter i bilen snällt ,men går man på museum så kan man ju gå ut ngn gång till bilen och titta till honom.Skulle inte lämna honom hemma för han tycker om att åka bil och han är ju en i familjen. Han har varit med i Norge o det gick jättebra.I andra länder vet jag ej så mycket .Men nu har han pass så vi får se om det blir någon längre resa ngn gång./susanne o zimba
 

Bilagor

  • alingsås 024 (Small).jpg
    alingsås 024 (Small).jpg
    62,9 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Våra hundar är alltid med när vi är ute med husbilen. De stannar snällt kvar i bilen och vaktar när vi går ut. Naturligtvis är vi inte borta alltför länge utan låter dem komma ut och vädra sig emellanåt. Däremot tar vi aldrig med dem till platser där det kan förväntas stora folksamlingar. Det är inte alla som gillar hundar och blir det trängsel är risken stor att de blir trampade på tassarna. Dessutom är jag tveksam till att hundar har någon större behållning av museer, affärer eller kyrkor.
 

Jan56

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej,
Vi har alltid med vår springer spaniel, och förra året fick hon eget Eu pass och besökte 5 länder i Europa. Gick jättebra med allt. Lätt att ha med på restauranger (företrädesvis uteserveringar), var med museer och var alltid välkommen. Vad gäller hundens behållning av "attraktionerna" kan vara tveksamt.

Hälsn. Jan56
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej! Vi har alltid med Bonzo i husbilen. Han ligger och sover gott den mesta tiden vi är borta. Han älskar att vara med.

Vi har EU-pass och han har varit i Danmark, Tyskland, Belgien och Holland. Det är lättare söderut där man får ha med hunden i stort sett överallt.

Lycka till och träna att lämna några minuter i taget.

Bonzo med familj:twitcy:
 
F

F.d. 16671

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Ok...Låter sunt ...ungefär som jag trott/hoppats på....Lisa har också pass och klarar utan problem kortare stunder ensam i husbilen ,iaf nu på våren då det EJ blir så varmt.

Men jag är mest orolig för att få inbrott i bilen och att hon försvinner...även om man inte är borta mer än kanske nån timme.

Ok om man har en ''rottis'' , schäfer el liknande då behöver man nog inte oroa sig för att få inbrott.

Men jag kanske oroar mig i onödan. Vi får väl testa hur det går på våran tur ner mot Holland i påsk

//Per
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Jag har också tänkt på inbrott funderade senast idag.Ska sätta dit extra lås,för vår bodelsdörr är nog lätt att öppna .
Vet ej än vad det blir för utv. lås får väl kolla här på forumet.Har även larm (som jag inte lärt mig)/susanne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Som jag skrev ovan så har vi två fyrbenta larm. Kommer någon i närheten av bilen skäller de och hoppar så att hela bilen gungar. Ingen med någorlunda självbevarelsedrift går in i bilen då, skulle jag tro.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Och min blir jätteglad kan jag tänka mig o skäller gör han bara på kommando:twitcy:
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Vi har i flera år haft med vår Bichon Frissé. Dessvärre gick han med ålderns rätt till sälla jaktmarkerna i höstas. Vi har (innan vi hade hunden med) upplevt att bli sövda och rånade i Frankrike. Polismannen som kom var själv husbilsåkare och sade att hade vi haft hund eller larm hade vi klarat oss där vi sod (bland en amssa långtradare). Sen lämnade vi aldfrig hunden hemma - och dessutom har vi larm.
Att ha med hund i Europa går bra tycker vi. Vissa campingplatser vill inte ha hund. Pass måste hunden ha liksom vaccinationer och det lite tid att skaffa. När man kommer tillbaka till Sverige måste hunden ha intyg på avmaskning utförd av utländsk veterinär. Duger inte med svensk. Vi har kört på rött med det har inte funnits personal som kollat där.
God tur!
 

Lena & Roger

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1394
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hej på er båda
Vi är ute på vägarna så gott som hela året
har alltid med oss vår lilla Tibbe.
Det som gäller är väl på sommaren att leta upp en skuggig plats
och se till henne då och då.
Älskar gör hon att ligga på bordet och kolla inn alla som går förbi.
Tycker att det är lite krångligt att ta med henne utomland.
Tror inte att hon har den behållningen med sol och bad. Bor på pensionat istället.

Trevlig resa Lena o Flisan
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Vi har alltid med oss vår vovve på resor både i Sverige och utomlands
På bilden är han med oss på restaurang i Frankrike
 

Bilagor

  • Restaurang i Saint Malo.jpg
    Restaurang i Saint Malo.jpg
    486,4 KB · Visningar: 10

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Tack Gun o Rolf det är det som är så härligt söderut, hunden är välkommen överallt. Bonzo älskar att åka husbil och att få följa med på resturang och andras platser. Därför kommer vi att åka mer söderut!!!

Just nu har vi storm och orkan på vissa ställen efter västkusten. Det är skönt att sitta inne och gosa i värmen med hundkompisen i närheten.

Vi önskar alla hundägare ett härligt husbilsliv. Kanske kan vår hundar träffas någonstans utefter vägarna.

Kerstin, Sven-Åke & BONZO :twitcy::wub::confused:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Bonzo ser ut som en Jack Russel, - eller?
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Hugo , sofftis,ÄLSKAR att var med på resan.Ligger (allt gäller gammbilen) (ny -05 mclouis 363) antingen vid våra fötter, under bord, utbäddad säng eller där han finner det gôtt. Ja, ja jag vet att det bästa är att vara bältad. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig.
 

Bilagor

  • hugo.jpg
    hugo.jpg
    74,3 KB · Visningar: 1.197

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hund med på resan eller ej ?

MC LOUIS.

Helt rätt det är en Jack Russell med deras härliga temprament. Han älskar husbilslivet och är med överallt.

Förresten så startade jag en tråd om MC LOUIS, det vore kul om ni svarade där.

Bästa hälsningar

S-Å ;)
 

Birgitta & Sten

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
447
Medlemskap
2023
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Intressant läsning. Vår collie Donna åker med oss under "protest". Under färd ligger, står och sitter hon men häsjar väldigt länge. Så snart bilen stannar "kopplar" hon av.
Vi skulle gärna åka längre turer utomlands men har hittills avstått. Har någon tips om hur att få Donna att koppla av under gång?
Hur får hunden sitt EU-pass och hur är det med veterinärbesiktningar inom EU? Tacksam för tips.
Hälsningar Sten
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Vi hinner inte öppna bodelsdörren förrän Morris (se avataren) har gjort sig hemmastadd och väntar på avfärd. Han trivs med att åka bil som tur är. Alltid med och väntar snällt i baksätet om vi går in och handlar i någon affär (kan ta en stund...).

En nyhet som ska introduceras, som han inte vet om än, är en sele. Med en lätt modifikation kommer han att kunna förflytta sig mellan sina favoritställen: under bordet och soffan. Selen fästs i ett av passagerarnas säkerhetsbälten.

Rabiesvaccinerad och ska snart testas med blodprov. Kostnad:

Sprutor 2 * 395 kr (en gratis som tur var)
Blodprov ca 1300 kr
EU pass kostar visst en 500 kr det med

Sen ska man underhålla sprutorna varje eller vart annat år. Men med ska han...
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Hund med på resan eller ej ?

Sten!
Prova med en bur (med öppen grind )
Lägg över en filt eller ett täcke så ser och hör hon inte allt som förmodligen är "onormalt" för henne.
Sen kan det ju vara så att hon blir åksjuk/illamående-det kan variera från bil till bil (olika /högfrekventa ljud olika emmisioner från textilier mm??)
Dessutom tror jag att både hundar o människor klarar sig bättre från illamående om de kan se ut genom framrutan.
Hoppas att problemen går över för det är ju självklart att man vill ha kompisarna med när man är ute o reser,och att dom mår bra!!!
Mvh
Lasse W
(reser med 3 tjejer varav 2 är 4-benta.)
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Hund med på resan eller ej ?


Hej alla hundvänner!

I morgon hämtar vi vår nya kärlek...en schäferhanne på blott 8 veckor.

En sann kärlek......Han kommer att vara med oss i husbilen så mycket vi bara kan.

Och i våra hjärtan!

En ny fläkt kommer in i vårt liv......

Efter 3 år utan schäfer kunde vi inte vänta längre.

Vi har tidigare haft schäfer i 11 år, och har svårt att tänka oss en annan ras.

Därmed inte sagt något ont om andra raser....alla hundar är ju underbara på sitt sätt.

Hoppas att vi blir underbart lottade med detta fantastiska djur.

Vi längtar

Mvh



 
Toppen