• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbilen?

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ja, det är ett märkligt påstående (djurplågeri) Ända stället vi kan lämna vår dvärgschnauzer några minuter är i husbilen. Där känner han sig lugn o trygg. Tyvärr har vi inte lyckats fostra honom att kunna vara ensam en enda minut någon annan stans. Han gråter så fort vi stänger dörren. Nu är han 13 år så vi har gett upp. När frugan jobbar tar jag honom i husbilen när jag handlar, då mår han bra.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden med att köpa rasren kontra blandras hund.
Om man köper en rasren hund finns statistik och forskning om hundrasen, både om mental status och ev sjukdomar inom rasen. Detta saknas på blandraser. Det sägs ofta att blandraser är friskare, men det är dom inte. Det finns bara ingen som för statistik på dom. Det är för att det inte går, då man inte vet varifrån ev sjukdom kommer ifrån. Så vill man veta vad för egenskaper hunden har, köp en rasren hund. ( sen finns det givetvis avvikelser här med). Köper man en blandras så vet man inte vilka egenskaper som slår igenom. Men dom kan vara lika bra som vilken annan hund som helst.
Labradodeln kommer troligtvis inte bli en egen ras, då dom tappar sina "bra" egenskaper en eller två generationer in i aveln. Men skulle jag köpa en blandras, skulle jag inte vilja ha mer än två raser och jag skulle inte köpa tex en jakthund och en draghund. Eller en stressad ras med en lugn. Utan tex två vallhundar, eller två jakthundar. Labrador och pudel är två apportörer, så det borde gå bra. Se till att få träffa mamman med valparna, för hon för ner valparnas första människosyn och är inte den bra, så har man lite mer att jobba med. (Gäller alla hundar, rasrena som blandraser)
Jag önskar er all lycka med hunden, vilken sort det än blir.

Om någon undrar vad jag har för hundmeriter, så har jag tränat hund i trettio år, jag är utbildad instruktör i SBK och tjänstehundsinstruktör i flygvapnet. Jag har även jobbat lite med minhundar åt försvaret. Numer har vi två Västgötaspetsar som jag hobbytränar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Oj! Her har vi folk som har forstand på blandras-hunde! Hvorfor har man avlet på renrasige hunde i over 150 år? Istedet for at kikke på husbilklubben var det måske en ide at kikke på en hundklub!

Oj! Her har vi folk som har forstand på blandras-hunde! Hvorfor har man avlet på renrasige hunde i over 150 år? Istedet for at kikke på husbilklubben var det måske en ide at kikke på en hundklub!
Ja det är en gammal tråd men tyvärr är ju många raser SÖNDERAVLADE och därav kanske blandrasen är ett bra alternativ. Jag har haft hund sedan barnsben min senaste var Theo en Golden Retriver som blev 16 år och 3 månader, han var "ung" tills han var 16 år, de sista 3 månaderna förföll han och blev i stort sett gammal över en natt han kunde knappt gå och verkade ha ont överallt. Det var FRUKTANSVÄRT när jag fick ta bort honom. Han sken upp när jag öppnade vapenskåpet och tog ut bössan, vi gick ut i trädgården och han var sitt gamla jag i de 5 minuterna vi stod och tittade efter fåglar som jag "kunde" skjuta, när det kom ett sträck gäss och han sken upp. Då var han glad och han var nästan sitt gamla jag. Han märkte inget men han dog lycklig i den miljö som han älskade mest.

Jag var inte människa på en månad efter detta och lovade mig dyrt och heligt att ALDRIG någon gång ha hund igen trots mitt stora intresse för jakt och naturvård,,,,,,,,,, tills jag träffade blandrasvalpen Molly efter nästan 15 år utan hund. Idag är hon 5 år och faktiskt den och hon är den mest intressanta hund jag träffat, fullständigt ointresserad av jakt, inte intresserad av lek, hon vill helt enkelt bara vara till lags. Är man ledsen så kommer hon och vill mysa, är man glad så kommer hon och vill mysa.

Molly är som sagt inte som ngn annan hund jag har haft, jag har haft söta hundar, glada hundar, "dumma" hundar men aldrig en hund som jag egentligen vill kalla vacker men Molly är vacker hon har ett värdigt drottninglikt sätt, hon läser människor som jag aldrig varit med om. Vi var på ett vandrarhem där det fanns en familj med en ca 10-12 årig pojke var hundrädd så det stod härliga till. Naturligtvis respekterade vi det och Mollan var kopplad även inomhus men hon var ju nyfiken på grabben och hon rörde sig mot honom ca 1 cm i taget. Grabbens föräldrar tittade nyfiket på och killen blev lite nyfiken, till sist var Molly framme vid honom och han rörde vid henne. Den kvällen slutade med att de låg tillsammans på golvet och gosade, han ville tom att hon skulle sova hos honom på natten men där gick ju gränsen. På morgonen så gick Mollan lungt och försiktigt fram till honom, la sig på rygg så att han kunde klappa henne, sedan så gick vi ut tillsammans och han höll hennes koppel. När vi skiljdes åt var han verkligen ledsen och ville ha hund :) , hur det gick vet jag inte men en sketen och värdelös blandrashund gav en pojke glädje och förhoppningsvis ett intresse för hundar.

Jag har ju alltid skaffat hund när min "gamla" hund var i 4-5 års åldern tills jag fick Theo för han var också mycket speciell och därför hade jag ingen "överlappande" hund där om ngn undrar och det var därför som jag lovade mig själv att aldrig skaffa hund igen men ibland blir det inte som man tänkt sig, så enkelt är det. Och efter Molly så skulle det ju naturligtvis vara slut med hundar och det skulle ju så förbli men för 2,5 år sedan på en camping när vi var ute med husbilen så träffade Molly en Toypudel, Molly hon var i höglöp och det tog ca 3 sekunder innan en otrolig sexuell attraktion uppstod så nu har vi en Ruth också, hon var en av 6 men vi bestämde att den 1a tiken skulle vi behålla. Nåväl, så är det i alla fall, Ruth är som hon är, en trevlig hund som är alldaglig och visst kommer jag att sakna henne om jag överlever henne men om jag överlever Molly så kommer det att ta mig mycket hårt.

Edit: Ruth är egentligen inte poppis någonstans för hon föddes när Gyllene Tider hade sin avskedskonsert i Malmö så den missade vi ju naturligtvis men när man tänker efter så vad är en avskedskonsert när man får se 6 nya liv komma till världen? Men visst, Mollan kunde väl hålla igen lite :)
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
att ha hund i husbilar o vagnar är väl näst intill DJURPLÅGERI!!!
VILKET KVALIFICERAT SKITSNACK!!

Att den här tråden dessutom blev en diskussion om blandras kontra renrasigt är tragiskt. SKK fundamentalisterna styr ju andra forum. Kan vi som älskar alla typer av hundar slippa den diskussion på detta forum.

Att ha med sin bäste vän i husbilen är toppen. Hunden vill inget annat än att vara tillsammans med sin flock.
Önskar TS lycka till med sitt hundletande. Tyvärr är det stor efterfrågan på din önskeras men du får kontakta flera uppfödare och vara beredd att det kan bli napp långt bort.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag ska börja åka husbil i sommar.
Leia 11 veckor, vov vov.
Hoppas att hon kommer att trivas. Våra känner av när det drar ihop sig. Öppen kyl (ja det kan ju vankas mat) men stängs igen snabbt och ut i husbilen, när detta repeterats ett par ggr är förväntan stor :) när vi sedan tar lite kläder och skor då finns ingen hejd på glädjen.

När vi går på promenad med Ruth och HB står på gården går hon alltid fram till den först, sedan ser hon så besviken ut som bara en rejält besviken hund kan se ut när de inte får den biten leverpastej de väntat på när vi inte ska gå in i den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja djurplågeri.... Jag hade visserligen inte en hund med mig utan "bara" en katt (som t.o.m. troligen kan vara ännu tjurigare än en hund om de inte trivs). Går att berätta mycket om 22år och ca. 20.000mil som hon hann med under sin levnad.
Men jag håller mig till idén att de skulle plågas av en husbil.
När vi var hemma och jag öppnade husbilen av någon anledning, eller bara för att vädra så gick det inte lång stund innan katten var förvunnen från synlig närvaro. Det var bara att gå ut till husbilen och konstatera att hon låg därinne redo för att åka iväg samt även hade använt kattlådan för att inte missa avfärd trots att hon annars alltid gick ut i skogen för att att lätta på behoven.
Hon tillbringade oftast hela dagen där i väntan. Framåt kvällen så fick jag gå in i bilen och bära ut kattskruttan när jag skulle stänga till för natten, och hon med en talande bläng gick in i huset när hon insåg att det inte blev någon husbilsfärd den här dagen heller.

Men att hon skulle plågas under utflykterna.... När hon nästan i stället levde upp samt gick in i någon slags vilsam semesterlunk, i alla fall på ålderns höst och med stort intresse studerade omgivningarna genom framrutan innan hon sa till om att bli rastad ute eller konstaterade att det såg så tråkigt ut att kattlådan var att föredra mot husses usla val av nattparkering.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, ja djurplågeri.... Jag hade visserligen inte en hund med mig utan "bara" en katt (som t.o.m. troligen kan vara ännu tjurigare än en hund om de inte trivs). Går att berätta mycket om 22år och ca. 20.000mil som hon hann med under sin levnad.
Men jag håller mig till idén att de skulle plågas av en husbil.
När vi var hemma och jag öppnade husbilen av någon anledning, eller bara för att vädra så gick det inte lång stund innan katten var förvunnen från synlig närvaro. Det var bara att gå ut till husbilen och konstatera att hon låg därinne redo för att åka iväg samt även hade använt kattlådan för att inte missa avfärd trots att hon annars alltid gick ut i skogen för att att lätta på behoven.
Hon tillbringade oftast hela dagen där i väntan. Framåt kvällen så fick jag gå in i bilen och bära ut kattskruttan när jag skulle stänga till för natten, och hon med en talande bläng gick in i huset när hon insåg att det inte blev någon husbilsfärd den här dagen heller.

Men att hon skulle plågas under utflykterna.... När hon nästan i stället levde upp samt gick in i någon slags semesterlunk, i alla fall på ålderns höst och med stort intresse studerad omgivningarna genom framrutan innan hon sa till om att bli rastad ute eller konstaterade att det såg så tråkigt ut att kattlådan var att föredra mot husses usla val av nattparkering.

M.v.h. JANKRO.
Ja fy tusan att plåga sett stackars djur på det sättet :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, plågan i det här fallet var väl i så fall att utsätta henne för besvikelsen över att det inte blev någon resa, utan förpassning in till det gamla tråkiga huset som aldrig flyttade på sig, utan alltid varje kväll och morgon bjöd på samma invanda omgivningar.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, plågan i det här fallet var väl i så fall att utsätta henne för besvikelsen över att det inte blev någon resa, utan förpassning in till det gamla tråkiga huset som aldrig flyttade på sig, utan alltid varje kväll och morgon bjöd på samma invanda omgivningar.

M.v.h. JANKRO.
Ja samma som jag skrev tidigare om våra hundar, Besvikelsen i deras ögon är obeskrivbar.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
stackars hundar ! nån som frågat dem om de vill sitta och åka omkring i en skumpande varm husbil ? låt de stackars djuren vara i sitt rätta element och släpa inte runt på de stackarna överallt !
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
stackars hundar ! nån som frågat dem om de vill sitta och åka omkring i en skumpande varm husbil ? låt de stackars djuren vara i sitt rätta element och släpa inte runt på de stackarna överallt !
Det är just sådana här helt okunniga kommentarer om hundar som blir så fel.
Vad är då hundarnas rätta element enligt dig?
Hundens rätta element är att vara med sin flock. Detta oavsett var flocken är eller gör. Visst vill hunden ibland ha lite lugn och ro. Då drar den sig undan en stund. Precis som vi människor. Men i allt väsentligt vill den vara med sin flock/familj. Även om det innebär att man åker husbil.
Sen kan man ju alltid slå på ACn när man åker och det är varmt. Det mår alla bra av.

Så i all välmening. Lägg ner korkade och okunniga kommentarer.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Våran hund som vi tyvärr fick ta bort för en månad sedan blev åksjuk och kräktes nästan direkt när han åkte bil.
Husbilen däremot var inga problem. Han satt så fint i passagerarstolen så frun fick oftast sitta i soffan bakom och så fort man stannade så ville han upp i framrutan och sitta.
20210714_120404.jpg
 

Lille Skutt

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36639
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden med att köpa rasren kontra blandras hund.
Om man köper en rasren hund finns statistik och forskning om hundrasen, både om mental status och ev sjukdomar inom rasen. Detta saknas på blandraser. Det sägs ofta att blandraser är friskare, men det är dom inte. Det finns bara ingen som för statistik på dom. Det är för att det inte går, då man inte vet varifrån ev sjukdom kommer ifrån. Så vill man veta vad för egenskaper hunden har, köp en rasren hund. ( sen finns det givetvis avvikelser här med). Köper man en blandras så vet man inte vilka egenskaper som slår igenom. Men dom kan vara lika bra som vilken annan hund som helst.
Labradodeln kommer troligtvis inte bli en egen ras, då dom tappar sina "bra" egenskaper en eller två generationer in i aveln. Men skulle jag köpa en blandras, skulle jag inte vilja ha mer än två raser och jag skulle inte köpa tex en jakthund och en draghund. Eller en stressad ras med en lugn. Utan tex två vallhundar, eller två jakthundar. Labrador och pudel är två apportörer, så det borde gå bra. Se till att få träffa mamman med valparna, för hon för ner valparnas första människosyn och är inte den bra, så har man lite mer att jobba med. (Gäller alla hundar, rasrena som blandraser)
Jag önskar er all lycka med hunden, vilken sort det än blir.

Om någon undrar vad jag har för hundmeriter, så har jag tränat hund i trettio år, jag är utbildad instruktör i SBK och tjänstehundsinstruktör i flygvapnet. Jag har även jobbat lite med minhundar åt försvaret. Numer har vi två Västgötaspetsar som jag hobbytränar.
Bästa rasen! Vi har en vätte
 
Toppen