• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Europa

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Vi tar vovven till veterinären varje år för en ny rabies spruta. Samtidigt kan man ju kolla hunden att allt verkar OK (liten hälsokoll). Det kostar några hundringar men då vet man att ens kompis mår bra. Det är det värt tycker jag.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Vi kollade nu med en annan Veterinär ni vet Bubba från Robinsson hos honom i Bromma kostar ett Hundpass inkl 2 sprutor blodprov mm endast 2250:- i paketpris.
Stor skillnad mot Västerorts Djursjukhus som skulle ha 3600:-/

Tänk vilken prisskillnad 3600:- mot 2250:- = 1350:-/st och vi har två. :D:)

Då blir det pass och följa med även på kortare tur i sommar.
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Hund i Europa

Har en yourkterrierhund som jag har pass till. Vi skulle aldrig lämna våran hund hemma medan vi far bort. Har gjort det en gång och aldrig mer. Jag ville bara hem. Det är väl ingen semester. Vi är på Teneriffa och åker flyg med hund i kabinen. Dessutom får hon följa med på restaurangerna utomlands. Dom är inte så kräsna som i Sverige. Nej ta rabiespruta på era hundar. Det tar cirka 5-6 månader. Sen behöver man bara fylla på vart 3 år som är i mitt fall. Men glömmer man det så får man börja om igen.

Trevlig Hundsemester
Frida:santa1:
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Hund i Europa

Glömnde att påminna alla som kommer tillbaka till Sverige att ni har en stämpel från veterinären i det land ni kommer ifrån att ni gett hunden en tablett mot DVÄRGBANDMASK. Ni med hundar vet väl hur smittsamt det är. Samt kan vi människor ochså smittas. Samt får vi smittan till Sverige kan vi få sluta att äta bären från skogen.
Så slarva inte med det samt slipper du avmaska hunden när du gett en :santa1:tablett Dvärgbandmask. Vill du diskutera mer om detta kan du meila till mig,

Frida med lilla Tina
 
F

F.d. 10803

Guest
Sv: Hund i Europa

Vi hade 9 yorkar med oss ner nu i vintras till spanien och det gick jättebra alla hade vi tagit Rabies och pass, har man skaffat sig hund så får man ränka med att det kostar. Självkart vill man ha den sig sin /el sina barn med sig på semster.:):D
 

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Har gilltigt hund-pass till våran dvärgschnauzer ska åka i Tyskland, Frankrike, Italien och Österrike nu i vår är det några fler vaccinationer som ni som åker med hund rekommenderar. Avmaskningen innan hemkomst har jag tidigare gjort efter resa i Tyskland-Holland. Tar gärna emot tips att besöka de andra länderna med hund om det är något jag ska tänka på. Var jättlätt och roligt att åka med hund på förra resan.
 
F

F.d. 7323

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej. Vi tänkte åka till Spanien med våra hundar i år. Men så läste vi om den dödliga sandflugesjukan som förekommer där. Någon liten mygga som tydligen är livsfarlig för hundar men ofarlig för oss. Någon som vet?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej alla som åker utomlands med sina hundar. Glöm inte att alla ska vara märkt med chip från o med 2011. Även gamla hundar, som är öronmärkta MVH Ulla

Bra info!
Men det bör tilläggas att om hunden har öronmärkning och det framgår av giltigt pass, så måste man inte chip-märka hunden.


Citat från Jordbruksverket:

Ändring den 3 juli 2011
  • Alla djur som ska resa till eller inom EU märkas med microchip. Ett djur som är tatuerat före den 3 juli 2011 och har ett pass där detta framgår behöver dock inte märkas om. Jordbruksverket vill ändå rekommendera alla djurägare att chipmärka sina djur eftersom det kommer att minska risken för misstag vid gränserna. Observera att ISO-chip ska användas för att du ska slippa att ta med egen scanner.
//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hund i Europa

Hej
Vår veterinär rekommenderar alltid vaccination mot leptospiros innan en Europaresa. Den behövs knappast i Sverige, även om leptospiros förekommer i enstaka fall här, men är vanlig utomlands.
Mot sandfluga kan man köpa halsband på apoteket. Det är dock inte att rekommendera detta halsband till collieraser (vanlig, border, sheltie m fl) eftersom det kan försämra blodet. Kolla med veterinären.
Karin;)
 
Toppen