• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Europa

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Hej jag har nu kollat med Jordbruksverket ang hundpass mm för resa ner i europa. Alternativet är ju ett hundpensionat. Priserna i sthlm för 2 veckor kostar lika mycket som ett hundpass mm så det är ju kört.
Sen kom snilleblixten fram, varför inte lämna hunden på ett pensionat i södra Sverige hundstackarn vet ju inte vart den är ändå. Jag ringde till ett hundpensionat i södra Sverige, där kostar det mindre än halva priset mot sthlms trakten. Sen behöver den ju samtidigt inte vara där så lång tid.
Det ska ju nu tilläggas att vi har 2 hundar.
Min tanke varför jag också skriver är att, finns det någon som har ett hundpensionat att rekommendera??:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hej
Tängelsås 811 24033 Löberöd
Birgitta Sköld
0413-30735
ligger en liten bit från E 22
har haft hund der 1 gång och det fungade bra
MVH Ulla
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hund i Europa

Ta med hundarna.

Dom gillar oxå nya intryck och träffa nya kompisar. Dessutom gillar dom att gå på krogen i Tyskland och Frankrike.

Vi skulle aldrig för vår bekvämlighet lämna våra kompisar hemma. Vi har nyss kommit hem efter 800 mil i södra Europa, jättekul tyckte vi och hundarna om resan.
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hej!

Håller med Anders & Carita, ta med vovarna på resan. Åkte själv med min Jack Rusell till Spanien i våras och det var helt problemfritt.

Hälsningar från andra sidan "Golfängarna" i Sumpan.
Bosse
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Vi hade ju närmast bara tänkt åka till Bornholm i första hand ca 4 - 5 dgr. Att skaffa hundpass för den tiden är lite överkurs, alternativet är väl då att låta bli.
En längre resa blir det ju inte om de är på ett hundpensionat. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hundpensionat är ju ett måste om resan ligger i närtid. Att få hunden "Europa färdig"
tar ca 6 månader!
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Hund i Europa

Hej!
Vad kostar det då att få hunden "Europa färdig". Jag har två, så det får inte kosta allt för mycket. Tänker åka till norra Tyskland och sedan Danmark i sommar.
Hälsningar från ett snöigt Sundsvall.
Per
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hej!
Vad kostar det då att få hunden "Europa färdig". Jag har två, så det får inte kosta allt för mycket. Tänker åka till norra Tyskland och sedan Danmark i sommar.
Hälsningar från ett snöigt Sundsvall.
Per

Hej!
Jag började vaccinerar mina 2 nu i aug. och har gett 2000 kr/st för dom.
Ingmarie
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Det kostar två sprutor per vovve + ett blodprov (kontroll att antikroppar mot rabies bildats) + kostnaden för passet. Om jag kommer ihåg ungefärligt: 2*350 + 1200 + 500. In alles ca 2400 per nos.

Sen tillkommer varje år en spruta (om man har ettårsvaccin) à 350:-

Nu är ju prissättnigen fri hos hunddoktorerna så det kan löna sig att fråga några olika. Det förekommer en del diskussioner om ettårs resp treårs vaccin. En del länder (läs Frankrike) köper inte att ettårsvaccinet fungerar trots att EU sagt att det är OK.

Det kan hända framför allt hos unghundar/valpar att vaccinet inte tar första gången. Då får man göra om proceduren :)

Du som bor i Sundsvall: Kolla med veterinärkliniken på LV5 (Veterinärhuset Södra Berget). Trond som jobbar där är utbildad och har arbetat i Tyskland och vet vad som gäller.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Jag fick ett totalpris på 3600:- /st inkl blodprov och allt med vacc samt pass.
Detta på Västerortsdjursjukhus i Spånga.
 
Senast ändrad:

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

www.vantingehundlycka.se
Kolla här, vi brukar lämna vår hund på detta ställe när han av någon anledning inte kan följa med. Vi har aldrig haft någon anledning att klaga, vad hunden tycker vet jag inte..........
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hund i Europa

Det kostar två sprutor per vovve + ett blodprov (kontroll att antikroppar mot rabies bildats) + kostnaden för passet. Om jag kommer ihåg ungefärligt: 2*350 + 1200 + 500. In alles ca 2400 per nos.

Sen tillkommer varje år en spruta (om man har ettårsvaccin) à 350:-

Nu är ju prissättnigen fri hos hunddoktorerna så det kan löna sig att fråga några olika. Det förekommer en del diskussioner om ettårs resp treårs vaccin. En del länder (läs Frankrike) köper inte att ettårsvaccinet fungerar trots att EU sagt att det är OK.

Det kan hända framför allt hos unghundar/valpar att vaccinet inte tar första gången. Då får man göra om proceduren :)

Du som bor i Sundsvall: Kolla med veterinärkliniken på LV5 (Veterinärhuset Södra Berget). Trond som jobbar där är utbildad och har arbetat i Tyskland och vet vad som gäller.


Är det inte 3-årsvaccinet som kan bli ifrågasatt?
 
F

F.d. 8895

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej!

Jag kan rekommendera ett pensionat i Sjöbo. Vi har använt det flera gånger. Numret dit är 0416/10000. Det kostar o. 125 kr per dag.

Marianne
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Vi bor i Spanien, men vår hund är rabiesvaccinerad i Sverige, med 3-års vaccinet.

Det accepteras i Spanien, men om vi vaccinerat hunden i Spanien, så är det bara
1-års vaccinet som används.

Därför rabiesvaccineras vår hund vid sverigebesöken.
 

bilbo

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Har ett års rabies vaccination tänker åka Tyskland, Frankrike, Italien till våren kommer detta att vara gilltigt i dessa länder. Läste om Frankrike är det en annan regel där. Har haft gilltigt pass sedan 2009 och vaccinerat varje år aug.mån kanske ska jag övergå till 2 eller 3 års vaccination. Stannar ni vid tullstationerna i dessa länder och visar upp passet heller räcker det med att man vet att alla papper är godkända. Vissa tullstationer är ju inte bemannade. Åkte Tyskland-Holland förra våren och det var inga problem.
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hej alla som åker utomlands med sina hundar
glöm inte att alla ska vara märkt med chip från o med 2011,
även gamla hundar, som er öronmärkta
MVH Ulla
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hund i Europa

Har ett års rabies vaccination tänker åka Tyskland, Frankrike, Italien till våren kommer detta att vara gilltigt i dessa länder. Läste om Frankrike är det en annan regel där. Har haft gilltigt pass sedan 2009 och vaccinerat varje år aug.mån kanske ska jag övergå till 2 eller 3 års vaccination. Stannar ni vid tullstationerna i dessa länder och visar upp passet heller räcker det med att man vet att alla papper är godkända. Vissa tullstationer är ju inte bemannade. Åkte Tyskland-Holland förra våren och det var inga problem.

Om jag förstått det rätt är det tvärtom. Frankrike accepterar bara 1 års vaccin - inte 3 års - enligt min veterinär.

:DKör lugnt!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Om jag förstått det rätt är det tvärtom. Frankrike accepterar bara 1 års vaccin - inte 3 års - enligt min veterinär.

Rätt! Men fransmän har en del att lära sig, bland annat att det finns en hel värld utanför Frankrike. :rolleyes:
Inom EU behöver man inte visa upp hundpasset eller (förutsatt att passet och vaccinationer är i laglig ordning) anmäla införsel av hund vid gränsen till något EU-land annat än till Sverige och England (Skottland, Irland, Malta). De flesta länder använder ettårs rabiesvaccin. Men dessa länder får inte lägga hinder i vägen för djur som kommer från länder där treårs vaccin är godkänd (Sverige). Om detta finns det ett EU-beslut som man kan få en kopia av hos sin veterinär. Detta papper (gärna på franska) är bra att ha för att slippa ödsla tid och tjafs med franska auktoriteter som fortfarande, efter flera år tydligen ännu inte har fattat att det finns godkända treårsvaccin :cool:. Nu är dock chansen att träffa på en sådan fransos minimal om man reser med husbil. Värre är det om du kommer med (hund-)flyget till Orly eller annan fransk flygplats, men dit kommer väl ingen med husbil.:) Själva har vi inte råkat ut för problematiken men bekanta till oss har gjort det, så jag betraktar det inte som en skröna.
På min kopia står det bl.a:
“Object: rabies vaccine validity for pet movements inside EU.
EC Regulation No 998/2003 article 5; Directive 92/65/EEC”
Julian
 
Toppen