• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Europa

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hund i Europa

Sätt bälte på hunden !!!

Nog kunde man räkna med att den lagstiftningen också skulle komma! Om den nu inte redan finns, även i Sverige, inbäddad i allmänna regler för att man inte får färdas med diverse icke-säkrade "tunga föremål" eller liknande.?

Vi har tre hundar i 30 kilosklassen, Vid en tänkt krock kan dom naturligtvis bli livsfarliga flygande föremål för både sig själva och för människor i den egna bilen och .............jösses! Man törs knappt tänka tanken till slut. Inte heller att ha tre hundar fastspända i bälten längre än ..............kanske en kvart eller så?

Får man ha hunden eller hundar lösa i garaget, tro? Troligen inte där heller.

Tyskland är ett tungt och betydande EU-land, det som finns lagstiftat där lär komma hos oss tämligen snart. Det kommer att få rejäla konsekvenser för både husbilister och hundar i husbilar samt hur långa sträckor man kan klara med bältade hundar, som man också vill ska ha det bra. Hilfe - vad gör vi?!?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hund i Europa

Kal sa ju: inte xxx hade dom nått nät, men ni kan väl ha, kanske. Jag menar inte att ni ska rulla in hundarna i nät, men kanske fixa till någon sorts nät bakom förardelen. Ett elastiskt nät som är enkelt att få på plats och lika lätt att ta bort. En tanke bara!

Jappe
 
F

F.d. 3320

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej!

Detta med att bli kontrollerad av tullen är ju egentligen ganska oväsentligt. Det viktiga är ju att vi inte får in en massa sjukdomar och annat, i Sverige. Hemska tanke om vi får in dvärgbandmasken. Slut med allt ätande av blåbär när man går skogspromenaden t ex. eller alla hallon som man hittar. Vågar man lita på att tillredningen av kantarellerna räcker osv. Tänk bara tanken.
:santa-4-icon:
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Hund i Europa

I peronbilar använder man ju galler eller burar för hundarna, så då borde man ju kunna ha det i husbilen också. Problemet är väl att sätta fast buren på ett säkert sätt (förutom att det behövs plats). Att ha hundarna i garaget måste väl vara "lagligt". Där utgör de ju ingen fara för folk i bilen, fast vid en rejäl smäll skyddar vare sig bur eller garage mot skador på hunden. Vi har tre hundar (30 kg/st) och fyra bältade platser i sittgruppen men var ska då ev. passagerare sitta?

Och med tanke på vad som händer med övrig inredning i en husbil så tror jag att det finns andra och större problem vid en krock.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hund i Europa

Easy Rider,

Min dotter tag med sig sin kanin på resan i en bur placerade i garaget. Ska den stackarn också ha bältet på ?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hund i Europa

Vägverket upplysningscentral svarar i dag:

I Sverige finns ingen lag, som föreskriver att hund i bil ska vara fastspänd eller på annat sätt måste skyddas från att skadas vid eventuell olycka. Det är upp till var och en berörd förare att använda eget omdöme och lösa det så gott det går.

Visst kan man räkna med att det mesta, även inom området vägtrafik och trafiksäkerhet, i EU kommer att harmoniseras med tiden, men så är i alla fall situationen i den frågan.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Hund i Europa

Easy Rider,

Min dotter tag med sig sin kanin på resan i en bur placerade i garaget. Ska den stackarn också ha bältet på ?
:wink::wink:Lite överkurs att sätta den i bur och sen sätta på bältet.Men det finns dom som använder både hängslen och livrem så varför inte. När ni åker nästa gång så ta ett foto på kaninen med bur o bälte och visa oss.
icon10.gif
icon10.gif
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Hund i Europa

Bara en undran, när man väl kommit ur Sverige är det sedan fritt fram att passera gränser eller måste man stanna vid alla gränspassager och visa pass och dyligt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hund i Europa

... När ni åker nästa gång så ta ett foto på kaninen med bur o bälte och visa oss.
icon10.gif
icon10.gif

Easy Rider,

Nähä du så roligt ska vi inte ha, har redan försökt att sätta bälte som finns att köpa i affärerna men so far har jag inte lyckats, det ser ut som kaninen ska kola vippen när som helst så det är bäst att låta bli tycker jag :holly-1-icon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej!
Dom länder jag passerar i EU så finns inte längre nägra gränspassager och det är mellan Danmark och Tyskland och mellan Tyskland och Österrike.Dom gränshyterna som fanns vid Padborg på väg till Flensburg är borta och hela område är nysåd gräs.Det var lite OFF-TOPIC
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Hund i Europa

Gränspassagerna finns ofta kvar, själv blev jag stoppad nu i höst när jag passerade gränsen mellan Luxemburg och Frankrike, dom kollade ingenting frågade bara var jag kom ifrån och vart jag skulle. Så det är bara mellan Sverige och övriga Europa som det är viktigt med pass och chip på husdjuren eller?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Hund i Europa

På tal om att tullen inte kollar hund ombord! Jag har läst någonstans att vid inresa till Sverige skall man meddela (visa) i tullen att man har djur i bilen. De gånger vi har passerat gränsen så har vi tagit kontakt det har inte varit några problem.
 
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Hund i Europa

ETT MYCKET BRA INNLAGG! DET ÄR INTE FRÅGAN OM ATT TULLEN VISAR INTRESSE ELLER INTE UTAN DET ÄR MIN SKYLDIGHET ATT UPPSÖKA TULLTJÄNSTEMAN OM SÅDAN FINNS PÅ PLATS OCH INTE BARA KÖRA IGENOM GRÄNSPASSAGEN OCH LÅTSAS SOM INGENTING.mAN KAN NÄMLIGEN BLI STOPPAD EN BRA BIT IN PÅ SVENST OMRÅDE AV TULLENS MOBILA ENHETER ! VEM TROR NI LIGGER JÄVLIGT SKRYNKLIGT TILL DÅ?

LYCKA TILL OCH GOD JUL OWAN DEER HUSTRU BERIT HUNDEN TITZI ( I dagligt tal kallad FRÖKEN LARSSON )
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hund i Europa

ALLT finns att läsa på Tullverkets hemsida under rubriken Levande djur / hund eller katt från annat EU-land (Norge är fritt).

de viktigaste punkterna är: ID-märkning - vaccinering - avmaskning - blodprov (120 dagar efter vaccineringen) - sällskapsdjurspass - anmälan till tullen vid gränspassage

Undvik risken för karantänvistelse i FYRA månader någonstans (!!) i Sverige till stora kostnader för hunden eller katten !!!!!!!!!

Sverige har hårdare regler än många andra länder - OBS.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hund i Europa

En fråga om detta med avmaskning innan man åker tillbaka in i Sverige.
Hur funkar det om man vill åka till Danmark över helgen?

Kan man ge hunden avmaskning i Sverige redan innan man åker iväg? (Om avmaskning 1 - 10 dgr innan man kommer till Sverige är regel.)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

En fråga om detta med avmaskning innan man åker tillbaka in i Sverige.
Hur funkar det om man vill åka till Danmark över helgen?

Kan man ge hunden avmaskning i Sverige redan innan man åker iväg? (Om avmaskning 1 - 10 dgr innan man kommer till Sverige är regel.)

För två år sedan hade jag ett samtal med jordbruksverket beträffande denna frågeställning. Damen som jag talade med sa att avmaskningen skulle ske i Danmark (med intyg från dansk veterinär). Jag sa att jag inte förstod vad det skulle göra för skillnad om jag gjorde avmaskningen i Helsingborg innan jag åkte över. Kravet är ju bara att det skall var gjort tio dagar innan hemresa.

Om jag åker över för dagen så kan det ju inte ha någon betydelse om hunder får avmaskningen i Helsingborg eller Helsingör.

Jordbruksverket kunde inte ge någon förklaring som jag köpte. Det var regler, punkt slut!!.

Jag vet inte om man ändrat reglerna idag??
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Hund i Europa

Hej Susan!
Veterinären skriver ut ett 4-veckorsintyg.
Hunden skall alltså avmaskas inom fyra veckor hos veterinär i Sverige.
Exempel: Intyg skrevs 20061027 för våran hund. Intyget gällde t.o.m 20061124. Inom denna tid var vi hos veterinären och hunden fick avmaskningspiller.
Detta skall även skrivas in i passet och intyget skall följa passet.
Allt detta enligt våran veterinär här i Falkenberg. Detta har funkat för oss och våran hund.

Mvh IngeK
 
Toppen