• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Europa

F

F.d. 29794

Guest
Vi undrar hur det är att resa med hund i Europa fuderar att åka ner mot Frankrike och Italien runt påsk. Hunden är vaccinerad och har ett pass. Glad för alla tips stora som små. Hoppas vi ses efter vägarna. Ewa Och Christer
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Hund i Europa

Det går alldeles utmärkt vi har haft vår hund med vid flera resor.Vi åker på jul marknader nu om 14 dar men måste köra till vetrinär innan vi kommer hem har vetrinär i danmark och tyskland så allt går bra MVH Ingela-Bertil-Tristan
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hund i Europa

Till veterinär i Tyskland eller Danmark 1 - 10 dagar för avmaskning innan man åker in i Sverige.

Bigge
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Om tullen visat intresse eller inte är av underordnad betydelse anser jag. Bestämmelserna är att hunden skall vara avmaskad mellan en och tio dagar före inresa till Sverige samt vara rabiesvaccinerad och inneha hundpass. Även om jag aldrig behövt visa papper än så blir det antagligen besvärligt och dyrt den dag jag råkar bli tillfrågad vid gränspassagen utan att ha uppfyllt villkoren för införsel av hund.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hund i Europa

Möjligen feltolkar jag hangjo men det låter lite som att man kanske kan hoppa över veterinärbesöket på hemsresan eftersom tullen inte bryr sig om att kolla...

Om det är så du menar vill jag på det bestämdaste avråda från det synsättet. I hela kontinentala Europa finns det en dvärgbandmask som är väldigt otrevlig, och som även smittar människor via till exempel förorenade bär och svamp. Masken sprids av smittade rävar och hundar. Vi är ännu förskonade från den i sverige, men det är den som är en av de viktigaste skälen till att det krävs avmaskning för hundar omedelbart före inresa till Sverige. Enligt jordbruksverket är det en betydligt värre risk än rabies.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Hund i Europa

Här finns en länk som förklarar varför det är viktigt att avmaska (även om tullen inte visar så stort intresse).
http://www.chanshund.com/texter/smugglahund/sjukdomar/Dvargbandmask.htm
Vi åker ofta till utlandet med våra tre hundar och självfallet har de pass som visar att de är vaccinerade. Ska man bara vara borta ett par veckor finns det något som kallas treveckorsintyg som man får av veterinären här hemma innan man reser och då avmaskar man när man kommit tillbaka hem. Kolla mer på Jordbruksverkets hemsida för mer info.
 

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Hund Utomlands
Vi var utomlads i sommrast och när vi åkte tillbaka till Sverige var vi till Veterinär i Tyskland och hade med oss rabismedesin som dom ska stoppa i hunden men dom bara skrev in i passet vad det var för märke på medesinen och om vi stoppa i det i hunden eller inte det brydde dom sig inte om, det enda dom var intreserad av var 15 euro.
Någon tull behövde vi inte heller.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hund i Europa

Det är inte tullen som är problemet - VI VILL INTE HA IN DVÄRGBANDMASKEN I SVERIGE!

Det kan räcka att rasta hunden där det tidigare har funnits en smittad räv eller hund.
Människor kan sedan smittas via tex blåbär som förorenats av rävavföring - medför svåra hälsokonsekvenser för de drabbade - kronisk leverinsufficiens.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hund i Europa

Efter många år med semestrande i Tyskland så nog vill jag hålla på med att våra kära medmännskor i södra granland tycker lika mycket om sina fyrbenta älsklingar som folk här hemma.Inte vill dom ha några dvärgbandmaskar..och smittade rävar???
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Hund i Europa

Ja ja alla duktiga ,vi ar ocksa mycket noga med alla vacinationer och avmaskningar.

Men problemet kvarstar med alla dessa smugglare som for in smittade hundar till skandinavien.

Tullen ar mer intresserade av brannvin och droger.

De stoppade oss efter bron i somras,hunden val synlig,spanska skyltar, pratade bara spanska med dem pa kul.

Ingen fraga om hunden overhuvudtaget. daremot var de valdigt intresserade av att jag inte kunde engelska.:) skamtade lite med dem (mitt andrasprak)

Kommentarer sinsemellan om hur korkade spanjorer var som inte kunde prata tullengelska.

Ratt kul nar vi akte darifran ,jag namnde da i forbigaende att jag var ratt sa duktig pa svenska Tabla!!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hund i Europa

OK hanbjo,
uppenbarligen missförstod jag ditt inlägg. Jag är lika frustrerad som du över samvetslösa smugglare som imprterar hundar utan tanke på smittorisker etc.

mvh/rl
 
F

F.d. 50035

Guest
Hund till Tyskland

Tyskland, Danmark och Norge är ju grannländer!

Jag har läst om att man ska ha ett hundpass.
Vad kostar det ungefär, någon som vet?
Tar det lång tid att få?
Vad ska man tänka på inför resa?

Kan det bli problem vid hemresa till Sverige om man varit borta bara ett eller 2 dygn?

Kan man åka in i Norge utan några papper alls på hunden?
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej!
Är det samma regler för katter som hundar? deras matvanor är ju inte lika!
En med katt!
Mvh Frank59
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Tyskland

Titta på Jordbruksverkets hemsida. Där står utförligt vad som krävs.
Hundpass och rabiesvaccinering kostar ca 1500 kr. Det tar minst 120 dagar att få hunden
resklar. Norge är "fritt". Det krävs varken pass, rabiesvaccinering eller avmaskning. Vad som är bökigt är hemresan då hunden skall avmaskas innan man får åka in i Sverige igen. Är det bara en kortare utlandsresa man gör finns det ett "4-veckors intyg" där man själv intygar att man utför avmaskningen av hunden. Intyget kostade för oss 300 kr och vi använde detta i somras. Intyget är nog framtaget främst för Öresundspendlare men det finns inga sådana begränsningar att läsa i instruktionerna vad vi kunde se.
 
Senast ändrad:
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Europa

Gå in på jordbruksverkets hemsida så får du all fakta beträffande husdjur på resa utomlands.
Har man med sig djur på resa in i Sverige har man skyldighet att anmäla sig till tulltjänstemannen på gränsen.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Hund i Europa

Vi har två katter, de är rabiesvaccinerade och har pass, det är samma rutin som med hundar. Man vill inte riskera att få in bandmasken i Sverige.

Man blir inte kollad varje gång när man kommer med bil/husbil med har man med dem på flyget så har man skyldighet att visa upp dem för tullen så att de och passen blir kollade.


Bigge
 
F

F.d. 55267

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej !
Man skall nog inte vara allt för säker på att inte bli kollad av tullen vid inresa till Sverige. Vi och tror jag flera andra husbilar blev stoppade för kontroll av pass .Då kollades också hundens pass noggrant. Med anledning av smuggling av flyktingar finns det nog anledning att tro att kontrollerna blir mer frekventa. Håller i övrigt med övriga om att det är viktigt att följa de regler som finns för allas vårt bästa.

Isidor & Britt-Marie Snausern Jackie (10000 mil i husbil)
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej.En sak som inte kom fram är att hundar måste vara "bältade" i Tyskland.Det finns särskilda selar att köpa som som sätts fast i originalbältena. Det går och använda en box men då måste den vara lastsäkrad.

"Bältesplikten" gäller också för hundar (StVO, §23). Hundar skall under färd vara säkrade, så att de t.ex. vid en häftig inbromsning inte kan skada sig själva eller passagerare i bilen. Transportboxar utgör ett godkänt skydd under förutsättning att boxen är säkrad. I Tyskland säljs också speciella selar, som kan sättas fast i de normala bilbältena. Böter vid utebliven fastspänning 35 - 50 EUR.


En liten bild på hur selen ser ut!
gurte_klein.jpg

................................................
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Bußgelder bei unangeschnallten Tieren im Auto [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Der ADAC informiert: Immer öfter werden Autofahrer zur Kasse gebeten, weil ihre Hunde nicht angeschnallt sind. Viele Hundebesitzer beschweren sich, wenn sie zur Kasse gebeten werden und sagen sich, dass das nicht angehen könnte. [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Aber Achtung: Wer seinen Hund im Auto nicht sichert, begeht einen Verkehrsverstoß. Denn ein Verkehrsteilnehmer muss dafür sorgen, dass die Verkehrssicherheit nicht durch Ladung beeinträchtigt wird (StVO $ 23). Und Tiere gelten im verkehrsrechtlichen Sinne als Ladung. Verstöße werden mit 35 € Bußgeld geahndet, bei Gefährdung sogar mit 50 € und drei Punkten. [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Hunde müssen also während der Fahrt gesichert sein und das nicht nur, weil es vorgeschrieben ist. Schon bei einem Aufprall mit 50 km/h kann im Pkw das Dreißigfache des Eigengewichts auf einen Körper wirken. Ein mittelgroßer Hund, der z.B. 20 kg wiegt, entwickelt bei einem Unfall die Durchschlagkraft von einer halben Tonne (ca. 600 kg). So drohen schwerste Verletzungen für Hund und Halter. Anschnallen ist daher auch bei den Vierbeinern wichtig![/FONT]
 
Toppen