• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Huawei e5776s +Hallon.se + ipad air

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Jag har köpt min första Apple produkt en ipad air och skall få igång min Huawei e5776 tillsammans med ett Hallon surfkort. Men att få igång Huaweien så det funkar känns omöjligt. Någon som har bra instruktioner på inställningar. Jag har resetat Huaweien eftersom jag har varit inne och testat alla möjliga inställningar och säkert rört om i alla inställningar.

/Inge Johnsson

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Huawei e5776s +Hallon.se + ipad air

Har du köpt Huawein med Hallon simkort eller har du ett annat simkort till den oxå? Om du har det eller köpt Huawein ovetande låst till en speifik operatör.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Har du köpt Huawein med Hallon simkort eller har du ett annat simkort till den oxå? Om du har det eller köpt Huawein ovetande låst till en speifik operatör.
Den är inte låst, jag har haft igång den till en samsung surfplatta innan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du väljer WiFi i iPads inställningar och väljer din router och därefter knappar in WiFi Key lösenord som står på en klisterlapp på routerns baksida borde det funka.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag har en likadan och det fungerar bra. En dum fråga, har du matat in rätt password samt slagit på wifi på din Ipad? Man ska inte behöva ändra något om det har fungerat innan men eftersson du har resetat bör du kanske kolla om rätt APN ligger inne i Huawein för den operatör du använder.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Om du väljer WiFi i iPads inställningar och väljer din router och därefter knappar in WiFi Key lösenord som står på en klisterlapp på routerns baksida borde det funka.
Är det här jag skall skall skriva i något?

Bilagor

• IMG_0057.jpg
    IMG_0057.jpg
    16,8 KB · Visningar: 7

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har en likadan med Hallon kort funkar bra till Samsung. Din router tycks ha gått igång om du kan se den i ditt "Äpple". Hur du ställer in i "Äpplet" vet jag inte men routern är igång.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Har en likadan med Hallon kort funkar bra till Samsung. Din router tycks ha gått igång om du kan se den i ditt "Äpple". Hur du ställer in i "Äpplet" vet jag inte men routern är igång.
Den ansluter till samsungen också men kommer inte ut på nätet, det är jag som är för dålig på inställningarna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det här jag skall skall skriva i något?

Redan på första sidan borde du fått fråga på lösenord.
Om du matar in rätt lösenord blir det en bock framför och allt är klart.

image.jpg

PS! Kanske måste du göra en reset på routern?

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Inge, har du kopplat från pin-koden med en telefon? Detta gör du genom att sätta simkortet i en telefon och ändra i inställningarna för säkerhet.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Den ansluter till samsungen också men kommer inte ut på nätet, det är jag som är för dålig på inställningarna.

Om du har routern påslagen och startar Samsungen så kan du hjälpa till genom att titta på tillgängliga nätverk. Då söker Samsungen och du ska förhoppningsvis få fram namnet på Huawei,n. På klisterlappen som sitter inne i routern vid batteriet står det ett långt (8 siffror tror jag) nummer, detta knappar du in som ID-nummer i Samsungen.
Kom tillbaka om det inte funkar.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Om du har routern påslagen och startar Samsungen så kan du hjälpa till genom att titta på tillgängliga nätverk. Då söker Samsungen och du ska förhoppningsvis få fram namnet på Huawei,n. På klisterlappen som sitter inne i routern vid batteriet står det ett långt (8 siffror tror jag) nummer, detta knappar du in som ID-nummer i Samsungen.
Kom tillbaka om det inte funkar.
funkar inte ändå. fattar inte vad jag gör för fel.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Min WiFi Key är 8 tecken siffror och bokstäver (versaler).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Förstod jag rätt att du inte heller kommer ut på nätet med din Samsung?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Här är en liknande tråd i HBK:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t79721/

Hallons inställningar:
"
Fråga

Hur kommer jag igång med mitt mobila bredband? Svar

Det första du behöver göra är att ställa in rätt APN i mjukvaran till ditt modem, eller i mjukvaran på din surfplatta. På hallon använder vi samma APN som 3 eftersom vi är syskonoperatörer. Vårt APN är data.tre.se. Nedan beskriver vi hur du gör detta i de vanligaste mjukvarorna. Om du inte hittar ditt alternativ i listan, så är det troligaste att du skall leta under ”inställningar” och ”nätverk” i mjukvaran till ditt modem/surfplatta. Om du ändå inte lyckas hitta var någonstans du skall skriva in vårt APN, så rekommenderar vi dig att kontakta inköpsstället av modemet/surfplattan eller läsa i manualen.

Huawei modem (mjukvara mobile partner) PC
  1. Kör Mobile Partner, klicka på “Tools” -> “Options” i drop-down listan.
  2. Gå till “Profile Management” på vänstra sidan och klicka på “New” att konfigurera APN.
  3. Skriva in valfritt namn i “Profile Name”, och skriv sedan in “data.tre.se” i APN. Klicka på “Save” att spara konfigurationen som en profil. Sedan klicka på “Default” att göra denna konfiguration som standard. Slutligen, klicka på “OK” för att avsluta.
  4. Nu har du sparat din profil, klicka på “Connect” för att ansluta till Internet.

Huawei modem (mjukvara mobile partner) MAC
  1. Starta Mobile Partner
  2. Öppna menyn ”tools” välj ”options”
  3. Fyll i valfritt ”profile name”
  4. Välj ”static”
  5. I fältet ”APN” fyller du i bredband.tre.se
  6. I fältet ”Access number” fyller du i *99#
  7. Klicka på ”save”
  8. Klicka på ”OK”
  9. Klicka på ”connect”
Byta APN i iPad

Viktigt att veta är att hallons APN inte ställs in automatiskt i iPad utan detta behöver du antingen lägga in manuellt under ”inställningar” eller synkronisera din iPad med iTunes med SIM-kortet i för att få rätt inställningar.
  1. Klicka på inställningar
  2. Klicka på Mobildata och sedan APN-inställningar
  3. I fältet APN skriver du in ”data.tre.se”
​Byta APN i surfplattor från Sony
  1. inställningar
  2. trådlösa styrenheter
  3. mobila nätverk
  4. Åtkomstpunktsnamn
  5. Menyknappen
  6. Nytt APN
​Byta APN i surfplattor från Samsung
  1. inställningar
  2. trådlöst och nätverk
  3. mobilt nätverk
  4. Åtkomstpunktsnamn
  5. Nytt APN
​Byta APN i surfplattor från Huawei
  1. Inställningar
  2. Trådlöst och nätverk
  3. Mobila nätverk
  4. Åtkomstpunktsnamn
  5. Nytt APN
Hur kommer jag igång med mitt mobila bredband? - hallon

Du har väl en manual till routern ?

Edit: Nordisk manual för routern visserligen från Telia, men på sida 5 står hur du kommer in i routern via en webbläsare.

Bilagor

• mobilt-bredband-huawei-E5776-handbok_TSP-3271-1.pdf
    20,8 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Pekke, jag har aldrig riktigt förstått när man ska göra detta, har läst det tidigare.
När vi åker utomlands köper vi ett kontantkort på plats laddat med några GB. Sedan plockar vi ur vårt Hallon kort och sätter i det lokala kortet, startar routern och det fungerar vart än vi åker. Vi gör inga nya inställningar på varken telefoner eller plattor. Routern installerar och kopplar upp sig själv i hela världen bara man har ett giltigt simkort.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Antar att om routern är " smart " och alla inställningar finns på sim-kortet så funkar det med en gång, men i bland så blir det krångel med vissa sim/operatörer och då kan det vara bra om man kommer in i routern för att se vad som felar i inställningarna.

Har ju varit så lite till och från att vissa mobila modem inte inte funkat med vissa operatörers inställningar på sim-kortet.

Toppen