• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hotellbranschens våldtäkt på Internet

C

cheetah1

Guest
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Ja, men att du får upp en massa hotell och grejer beror inte på att dom har köpt in sig hos Google, har dom det heter det sponsrade länkar. Vad det beror på är deras egen sökmotoroptimering (som det står vem som helst som har en webplats att göra), samt att det är populära webplatser, många klickar på dom.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

At starten var militær stemmer, for omlag 40 år siden skiltes DARPA (militær-delen) og ARPA (forskningsdelen). Første node i ARPA utenfor USA var på NORSAR (Kjeller utenfor Oslo) via en satelitt-link over basen på Tanums Hede og 64 kbit kabel til Kjeller. Denne noden ble satt i drift på slutten av 1971. I USA var det 8 Universiteter som var koblet til ARPA på den tiden. I løpet av perioden frem til 1980 ble nettet gradvis bedre gjennom utviklingen av TCP-IP protokollen som benyttes i dag.

Infrastrukturen i dagens internet koster masse penger, noe betaler vi gjennom regningen fra vår ISP - mye betales av tjenesteleverandører som Google, Amazon, Apple, Microsoft, Yahoo og andre som i stor utstrekning henter sin inntekt fra reklame.

F

F.d. 25023

Guest

Nu är det nog så att pga. att Google används av miljoner människor och google ordnar svaren efter t.ex hur många som har klickat på dem ( inte de som ligger först i betalda annonser rutan), så är inte våra eller Jappes önskemål eller intressen kanske den mest efterfrågade....

Folk vill helt enkelt vet vad hotellen kostar eller hyrbilar eller flyg, och så blir det på detta viset.

Men tänk om vi inte hade internet eller Google, jag kommer ihåg de tiderna man hade massor av sökmotorer t.ex Babylon, men den bästa vann. Google.

Samma med Google Chrome, funkar alltid och bra, aldrig några som helst problem. Och om, då är det nog SBS...

hälsning
jyrki

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag tycker Jappe har en poäng med sitt resonemang om "våltdäkt på Internet". Det är inte den reklamen som bekostar infrastruktur i sig som är problemet, utan alla de här förbannade samlingssidorna som är på väg att förstöra alla sökningar, oavsett vad man söker. Man får väldigt ofta svar från sidor som inte ens har någon träff på det man söker, men som chansar på alla sökbegrepp. Det håller på att förstöra nätet.

Jag är beredd att betala ganska stora pengar för en sökmotor som bara ger "direktträff". Dvs som bara tar fram sidor med direkt, relevant information jag söker. Inte "samlingssidor" eller "vidaresöksidor" som i sin tur hänvisar vidare till sidor som man tror är intressanta för mig. Dessa "samlingssidor" eller "vidaresöksidor" livnär sig också på reklam, men tillför absolut ingenting för nätets användbarhet. De är förbanne mig snart fler än de sidor som verkligen har information.

:-/<rister

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Må være enig med Krister - har etter hvert lært hvilke sider som er rent søppel, og med pålogget google søking så har søkemotoren lært at jeg ikke ønsker å se disse sidene - det blir stadig mindre treff på slike sider. Google sin strategi er å senke prioritet for sider/siter som har vært listet uten at jeg har benyttet lenken.
Selvfølgelig vet jeg at jeg blir kartlagt, men å slippe allt skrapet har en verdi.

F

F.d. 25023

Guest

Sökteknik är det viktigaste. Skriver man namnet på stan får man allt möjligt och omöjligt.

Precisera vad du söker, försök att beskriva så nära som möjligt tom. med många ord och jag är säker du hittar utan onödiga svar.

hälsning
jyrki:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Preciserar man sökningen så precist är det väl risk att man missar något intressant "sidospår" som hör till ämnet!?

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är inte bara hotellbranschen som ställer till det! Jag googlade på Nora för att kolla på en byggnad och fick en chock!

Nora.JPG

longframe200

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024

När man googlar på en ort någonstans i världen så får man upp en massa sidor om hotell, ibland så många så att det är svårt att hitta det man söker. Finns det något sätt att utesluta hotellsidorna när man söker på Google? -hotel eller något liknande?

Kanske finns det rentav någon grundinställning i datorn någonstans så man slipper ifrån hotellsidorna för gott?

Någon här som kan detta?

Jappe

Prova https://duckduckgo.com/about

Toppen