• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
När man googlar på en ort någonstans i världen så får man upp en massa sidor om hotell, ibland så många så att det är svårt att hitta det man söker. Finns det något sätt att utesluta hotellsidorna när man söker på Google? -hotel eller något liknande?

Kanske finns det rentav någon grundinställning i datorn någonstans så man slipper ifrån hotellsidorna för gott?

Någon här som kan detta?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jomenvisst men då kommer det en massa semesterbostäder, reseföretag, biluthyrare, hästsko(j)are och alla möjliga småhandlare hit och dit! Jag vill få kunskap om orten, inte dess näringsidkare!

Internet har blivit ett reklammedium! Kanske dags att dela upp nätet i två delar: ett för de näringslivstörstande och ett för oss andra!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Något överdrivet svar, Lossuecos! I begynnelsen var ju nätet i stort sett reklamfritt. Det var ju militären i Amerika som hade knåpat ihop det hela. Eftersom det är det enda goda som det militärindustriella komplexet har åstadkommit sedan Hedenhös så kunde man kanske tänka sig att någon ynka promille av världens militärbudgetar skulle kunna användas till finansieringen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Kanske lite överdrivet, men tror du att det går att snacka med Obama idag, där han står framför det s.k. "budgetstupet"? Han är ju Commander in Chief för den största militärbudgeten... " bara en promille". Nej tror inte det.

Sedan har vi ju vår egen ÖB Sverker Göransson... ja, så länge ingen frågat så vet vi ju inte.

Nej Jappe, tror du får gå med tiggarstaven till andra än militärerna om du skall lyckas i ditt korståg mot de kommersiella krafterna. Ett förskag skulle kunna vara den kristna högern i USA som enligt uppfift sitter med massor av kapital, men då får vi nog acceptera både bön, välsignelse och ett bibelord innan vi kommer ut i cyber.

Svårt det här, men "GRATIS" finns inte, däremot alltid en hake, en orsak till varför vi upplever det som gratis.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jag brukar använda Wikipedia eller Wikihood, båda finns som appar.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jag störs också av all orelevant information. Google var tidigare (flera år sedan) en väldigt bra sökmotor, men nu får man alltid massor av orelevanta svar som lägger sig före. Förmodligen betalar de bättre. Ett råd är att försöka samma sökord med en annan sökmotor.
Erik p
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Vad är det som kostar så mycket i själva nätet? Jag tror inte reklampengarna går till nätet; jag tror de går till allehanda företag som utnyttjar nätet för egen vinning.

Vad är det som kostar i själva nätet. Här ligger en hund begraven!

Jappe
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Du kan ha rätt? Starta en filmkanal så är jag den första att kolla ! Se bara till att ha dom senaste filmerna!!!:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Vad har en filmkanal med detta att göra. Jag ser aldrig film på nätet. Skulle reklamen betala för gratisfilmer på nätet? :confused:

Jappe
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Vad är det som kostar så mycket i själva nätet? Jag tror inte reklampengarna går till nätet; jag tror de går till allehanda företag som utnyttjar nätet för egen vinning.

Vad är det som kostar i själva nätet. Här ligger en hund begraven!

Jappe

Det som kostar är den tråd/radiolänk som går från din dator till Google's datorhallar o sen skall vidare till den server som innehålller den information du vill ha.
Tråden betalar du för till din internetleverantör, men alla små lampor som blinkar i o kylningen av Google's datorhallar kostar Google pengar, men de tar inte betalt av dig utan säljer reklamplaster. Sen har dom aktieägare som vill ha ränta, tjusiga kontor o högavlönande anställda åxå, inte den minsta antydan till ideell verksamhet...

Så för att överlista google så gäller det att ställa smarta frågor, typ lokala turistinformationen, så man bara behöver scrolla förbi de svar som köpt sig förstaplatsen. Och som nämns ovan börjar Wikipedia kunna svara på mycket direkt...

Skall bli intressant hur länge Google överlever, vi är många som är trötta på köpta svar!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Vad är det som kostar så mycket i själva nätet? Jag tror inte reklampengarna går till nätet; jag tror de går till allehanda företag som utnyttjar nätet för egen vinning.

Vad är det som kostar i själva nätet. Här ligger en hund begraven!

Jappe

Nu skall jag inte gå in i en diskussion om hur penningströmmarna går och hur pengarna fördelas inom internetvärlden, eftersom jag inte besitter de kunskaperna.

Men, visst förstår jag att det utvecklas för miljarder eftersom det finns kommersiella incitament , samma sak vad gäller utbyggnad av nät och utvecklingen av hårdvaran.

Det är väl det pris vi får betala när vi lever i en värld där marknadskrafterna styr. I mitt
fall accepterar jag det, men visst blir även jag less på reklamen på vissa betalkanaler.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Så här skrev Aftonbladet för ett tag sedan. Jag undrar hur många som känner till hur det verkligen förhåller sig med detta!

Internet är ett världsomspännande kommunikationssystem. Mer krasst uttryckt är det ett antal datorer över hela världen som har förbindelse med varandra. För den som är uppkopplad på Internet förefaller det ungefär som om all information på nätet låg på en enda stor dator.

Internet har sitt ursprung i amerikanska försvaret och på amerikanska universitet. I dag används det av miljoner människor över hela världen.

Ingen äger Internet. Informationen ligger lagrad på respektive företags eller institutions dator. Att använda Internet i sig kostar ingenting. Däremot betalar du en avgift till det företag som ger dig kontakt med Internet. Exempel på sådana företag i Sverige är telefonbolagen.


Ingen administrerar centralt Internet. Ingen har något totalansvar för systemet, det finns inga centrala adresslistor eller central övervakning. Internet har växt fram ur entusiastiska användare, på gott och ont. Därför är Internet kontroversiellt, många nationella televerk och liknande är inte alltid överdrivet förtjusta i det.

I detta perspektiv tycker jag uttrycket våldtäkt är mycket passande!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jag störs också av all orelevant information. Google var tidigare (flera år sedan) en väldigt bra sökmotor, men nu får man alltid massor av orelevanta svar som lägger sig före. Förmodligen betalar de bättre. Ett råd är att försöka samma sökord med en annan sökmotor.
Erik p

Google har blivit som ett rött skynke för mig! Jag använde mig av deras webläsare "Chrome" för ett tag sedan och då vällde det in otrevliga saker som "Babylon" och annan skit. Jag var tvungen att fabriksåterställa datorn men fick tillbaka skiten när jag återinstallerade "Chrome". Jag är hjärtligt trött på Google och deras fasoner! Firefox duger för mig. Men, finns det något alternativ, någon annan sökmotor värd namnet?

Jappe
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Äsch. Man brukar få upp 2-3 sponsrade länkar längst upp. Vad som kommer upp under det handlar enbart om popularitet och sökmotoroptimering. Läs på lite om hur tekniken bakom sökmotorer och sökmotoroptimering funkar innan ni skäller på Google (eller andra, det finns fler, typ Bing, Yahoo, med flera).
Vill du läsa om Alicante på Wikipedia tex, så kan du googla på "alicante wiki" utan citattecken, det brukar funka för det mesta.

Edit: Och vad du får in för konstigheter har nog knappast med Chrome att göra, jag har kört Chrome så länge det har funnits, och det är den bästa webläsaren jag har haft nån gång. Aldrig nåt krångel eller grejer som installerar sig själv, tillskillnad för det helt värdelösa Internet Explorer...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hotellbranschens våldtäkt på Internet

Jag googlade på en "håla" i Frankrike och så här blev det. Konstigt nog så "vann" Wikipedia! Första sidan:

(Klicka på bilden!)

Google.JPG
 
Toppen