• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbara elcyklar

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.084
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det börjar bli jobbigt att lyfta upp våra 25 kg tunga elcyklar upp på cykelstället på husbilen. De får bli hemmacyklar. Men cyklar vill vi ju ha med oss på våra husbilsresor och elassistans har vi blivit bortskämda med. Har börjat kolla på hopfällbara elcyklar, som kan lastas i garaget. Jag har valt att kolla på cyklar runt 10 000:- och med leverantörer och därmed service i Sverige. Kravet är minst 20 tums hjul. Har hittills hittat 4 alternativ. Biltema, Jula, Elgiganten och Tigfelds.

Har börjat testa och provcykla och återkommer med mina reflektioner och en sammanställning av data lite senare.

Har du tips på något annat märke på hopfällbar elcykel som kvalar in i 10 000 kronors klubben, så tipsa mig gärna.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.571
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej Krister!

Jag har köpt 2 st av dessa. 36 Volt 16 Ah batteri. Max lastvikt 150 kg. Är mycket nöjd
Leveranstid ca 1 vecka från Tjeckien.

 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Hej
jag har en annan modell - X-Zite. Den är tyvärr slut. Den är byggd i Sydkorea.
Köptes på Thansen i Danmark. Jättenöjd.
Thansen finns ju nu i Sverige och i Malmö.
Dom har en annan modell kvar - där står faktisk ”Made in Germany” på den - bara det.
 

RO.KA

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eda
HBK-Nr
39560
Medlemskap
2024
Vi har också köpt Fafrees F20 från Amazon.se Leverans10 dg. kom från Tyskland
Jättenöjd
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Det börjar bli jobbigt att lyfta upp våra 25 kg tunga elcyklar upp på cykelstället på husbilen. De får bli hemmacyklar. Men cyklar vill vi ju ha med oss på våra husbilsresor och elassistans har vi blivit bortskämda med. Har börjat kolla på hopfällbara elcyklar, som kan lastas i garaget. Jag har valt att kolla på cyklar runt 10 000:- och med leverantörer och därmed service i Sverige. Kravet är minst 20 tums hjul. Har hittills hittat 4 alternativ. Biltema, Jula, Elgiganten och Tigfelds.

Har börjat testa och provcykla och återkommer med mina reflektioner och en sammanställning av data lite senare.

Har du tips på något annat märke på hopfällbar elcykel som kvalar i 10 000 kronors klubben, så tipsa mig gärna.
Har satt på ett hissbart Thule cykelställ på grund av att det blev "jobbigt" att lyfta upp elcyklarna. Fungerar alldeles utmärkt..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.026
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade också ett Thule höj/sänk cykelställ, det höll i 17år, sedan förra året har jag monterat ett elektriskt BR-system, det är smidigare och robustare, nöjd med det så här långt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.084
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Krister!

Jag har köpt 2 st av dessa. 36 Volt 16 Ah batteri. Max lastvikt 150 kg. Är mycket nöjd
Leveranstid ca 1 vecka från Tjeckien.

Hej Åke! Tack för info. Rejäla cyklar men de väger väl en bit över 30 kg?
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej Krister!

Jag har köpt 2 st av dessa. 36 Volt 16 Ah batteri. Max lastvikt 150 kg. Är mycket nöjd
Leveranstid ca 1 vecka från Tjeckien.

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
584
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Då vi har dragkrok på bilen brukar vi använda en cykelhållare för dragkrok när frun ska ka ensam och inte orkar lyfta upp och ner cykeln. Nsckdelen är ju att det krävs lite längre P rutor då man inte lika lätt kan backa in över häckar och gräsmattor med det låga cykelstället på!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.084
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag ”testat” färdigt!

Lite bakgrund: Jag har ju ofta berömt våra drygt 10 år gamla IKEA-cyklar. Bara för ett år sedan bedömde vi att de hade ca 50% kvar, men efter några strapatsrika turer på Bornholm, visar det sig att de har mindre än 25% kvar. När de här batterierna väl går ner, går de ner snabbt. Men cyklarna har tjänat oss väl i 10 år. Ska vi då byta eller uppgradera batterierna? Eftersom cyklarna fortfarande fungerar utmärkt, tänkte vi först uppgradera batterierna.

Men som jag skrev tidigare, har det blivit alltmer jobbigt för mig och hustrun att lyfta upp de 25 kg tunga cyklarna på det högt monterade cykelstället på husbilen. Att byta cykelställ är inget alternativ för oss. Sen hade det varit skönt att slippa ha cyklarna hängande där bak.

Så vi började kolla på hopfällbara elcyklar, som skulle kunna gå in i garaget på husbilen. Eftersom vi kan ha kvar IKEA-cyklarna hemma, har vi kollat på det prisbilligare segmentet, runt 10 000 kr. Det innebär ofta lite enklare elektronik, färre assistansnivåer och lite hårdare ingrepp av motorn. Men en vanesak.

Vi ville gärna ha en inhemsk leverantör med dito eftermarknad. Vi ville kunna klämma, känna och provcykla, så vi har kollat på Biltema, Jula, Elgiganten och hittade en rolig outsider, Tigfelds Fordon.

Jag har nu testat de 4 alternativen. Det jag reagerade tidigt över, var cyklarnas olika insteg. Både Biltemas och Elgigantens cyklar har höga insteg. Julas och Tigfelds har väldigt låga insteg. Det är för oss ett stort plus.

Julas, Elgigantens och Tigfelds cyklar har bakhjulsdrift, medan Biltemas har framhjulsdrift. Framhjulsdriften är riktigt bra på jämn mark med bra underlag och ger normalt en jämn och säker drivning. Styrningen kan dock upplevas något statisk, eller ibland lite överstyrd, pga det tyngre, drivande framhjulet. Vi har haft framhjulsdrift i drygt 10 år på våra gamla IKEA-cyklar, vilket oftast funkat bra, men vid branta uppförsbackar med lite sämre underlag, kan det släppa. Bakhjulsdriften känns säker, men kan nog också vara lurig om det är halt eller slirigt. Du sitter dock praktiskt taget rakt över bakhjulet, vilket ger bra drivning. Sedan känns styrningen lugnare med ett lättare framhjul.

Man kan sammanfatta det med att framhjulsdriften känns som att man blir dragen framåt, medan bakhjulsdriften mer känns som om man blir puttad bakifrån. Mittmotor, som driver pedalerna hade givetvis varit idealet, men då ramlar vi snabbt över 20 000:- om det överhuvudtaget finns på hopfällbara cyklar.

Biltemas cykel är 3-växlad, med växlarna inbyggda i navet och med fotbroms. Det är bekymmersfritt och enkelt. Jula, Tigfeld och Elgiganten har utanpåliggande växlar, 6 respektive 7 och fälgbroms, både fram och bak. Jag har alltid cyklat med utanpåliggande växlar och fälgbroms och gillar det, men det är något man ska beakta. Utanpåliggande växlar och fälgbroms behöver mer koll och underhåll. Det är också lättare att packa in en cykel utan utstickande växeldetaljer. En poäng till Biltema.

Det skiljer som sagt en del mellan växlar, drivning, assistanslägen, batterikapacitet, körsträcka, laddningstid, mm, vilket ger cyklarna lite olika egenskaper. Gå gärna in på respektive hemsida och kolla närmre. Batterikapaciteten på de här cyklarna anges mellan 6,6 – 13 Ah.

Jag bedömer att 6,6 - 8 Ah räcker för ca 2 - 4 mil. 10 - 11 Ah räcker för ca 3 - 5 mil. 13 Ah räcker för ca 4 - 7 mil. Sedan beror det givetvis på hur du använder assistansen, på hur kuperad vägen är och hur mycket det blåser. Så se min bedömning mer som förhållandet mellan de olika batterikapaciteterna. Vi cyklar ofta med assistans i backar, motvind och tuffare terräng, men utan assistans vid lättare partier. Då räcker batterierna längre.

Körkänslan är bra hos alla fyra cyklarna, för sin storlek. Hyggligt stabila. Elgigantens Vaya Mini kan dock upplevas som något mer vinglig. Här gillar jag definitivt Tigfelds cykel bäst. Känns helt enkelt mer som en fullstor cykel. Dessutom har den dämpad framgaffel.

Sammantaget tycker jag att Tigfelds Bit-Bike sticker ut. En riktigt bra doldis! Jag har testat alternativet med det större batteriet, 13 Ah. Men de kan även leverera med 8 Ah batteri och är då 2000:- billigare! Blir då klart billigast i testet, för en bra cykel. Båda modellerna är nu nedsatta 4 000:- och de erbjuder fri frakt.

Så med ”facit” i hand har vi nu bestämt oss. Det blev Bit-Bike från Tigfelds Fordon. Så kul att hitta en otippad leverantör, eller i vart fall en leverantör jag inte hört talas om tidigare. Men kollar man på nätet, på deras eftermarknad och inte minst deras kundnöjdhet, så får de väldigt goda omdömen från över 400 recensioner! De har dock inte sålt så många cyklar ännu. Finns ni i Göteborgsområdet, testa deras cyklar!

Har förstått att de genom sin långvariga försäljning av bl a mopedbilar, skaffat sig goda kontakter på den kinesiska marknaden och nu får sitt eget cykelmärke, Bit-Bike, tillverkat där efter sina egna krav.

Däremot är Bit-Bikes manual en katastrof med en massa kinesiska tecken. Cykeln är dock helt färdigmonterad, batteriet laddat och cykeln ska bara fällas upp. De arbetar just nu på att ta fram en svensk manual.

Jag skriver inga exakta priser, för de har ändrats några gånger på några fabrikat under tiden jag testat. Faktiskt både upp och ner. Men runt 10 000:- eller strax över, håller fortfarande. Kolla resp hemsida. Elgiganten har exempelvis ibland returex till bra ”fyndpris”.

Kolla gärna recensionerna också, när ni ändå är inne på respektive hemsida.

Biltema.se
Jula.se
Elgiganten.se
Tigfelds.se
 
Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Nu har jag ”testat” färdigt!

Lite bakgrund: Jag har ju ofta berömt våra drygt 10 år gamla IKEA-cyklar. Bara för ett år sedan bedömde vi att de hade ca 50% kvar, men efter några strapatsrika turer på Bornholm, visar det sig att de har mindre än 25% kvar. När de här batterierna väl går ner, går de ner snabbt. Men cyklarna har tjänat oss väl i 10 år. Ska vi då byta eller uppgradera batterierna? Eftersom cyklarna fortfarande fungerar utmärkt, tänkte vi först uppgradera batterierna.

Men som jag skrev tidigare, har det blivit alltmer jobbigt för mig och hustrun att lyfta upp de 25 kg tunga cyklarna på det högt monterade cykelstället på husbilen. Att byta cykelställ är inget alternativ för oss. Sen hade det varit skönt att slippa ha cyklarna hängande där bak.

Så vi började kolla på hopfällbara elcyklar, som skulle kunna gå in i garaget på husbilen. Eftersom vi kan ha kvar IKEA-cyklarna hemma, har vi kollat på det prisbilligare segmentet, runt 10 000 kr. Det innebär ofta lite enklare elektronik, färre assistansnivåer och lite hårdare ingrepp av motorn. Men en vanesak.

Vi ville gärna ha en inhemsk leverantör med dito eftermarknad. Vi ville kunna klämma, känna och provcykla, så vi har kollat på Biltema, Jula, Elgiganten och hittade en rolig outsider, Tigfelds Fordon.

Jag har nu testat de 4 alternativen. Det jag reagerade tidigt över, var cyklarnas olika insteg. Både Biltemas och Elgigantens cyklar har höga insteg. Julas och Tigfelds har väldigt låga insteg. Det är för oss ett stort plus.

Julas, Elgigantens och Tigfelds cyklar har bakhjulsdrift, medan Biltemas har framhjulsdrift. Framhjulsdriften är riktigt bra på jämn mark med bra underlag och ger normalt en jämn och säker drivning. Styrningen kan dock upplevas något statisk, eller ibland lite överstyrd, pga det tyngre, drivande framhjulet. Vi har haft framhjulsdrift i drygt 10 år på våra gamla IKEA-cyklar, vilket oftast funkat bra, men vid branta uppförsbackar med lite sämre underlag, kan det släppa. Bakhjulsdriften känns säker, men kan nog också vara lurig om det är halt eller slirigt. Du sitter dock praktiskt taget rakt över bakhjulet, vilket ger bra drivning. Sedan känns styrningen lugnare med ett lättare framhjul.

Man kan sammanfatta det med att framhjulsdriften känns som att man blir dragen framåt, medan bakhjulsdriften mer känns som om man blir puttad bakifrån. Mittmotor, som driver pedalerna hade givetvis varit idealet, men då ramlar vi snabbt över 20 000:- om det överhuvudtaget finns på hopfällbara cyklar.

Biltemas cykel är 3-växlad, med växlarna inbyggda i navet och med fotbroms. Det är bekymmersfritt och enkelt. Jula, Tigfeld och Elgiganten har utanpåliggande växlar, 6 respektive 7 och fälgbroms, både fram och bak. Jag har alltid cyklat med utanpåliggande växlar och fälgbroms och gillar det, men det är något man ska beakta. Utanpåliggande växlar och fälgbroms behöver mer koll och underhåll. Det är också lättare att packa in en cykel utan utstickande växeldetaljer. En poäng till Biltema.

Det skiljer som sagt en del mellan växlar, drivning, assistanslägen, batterikapacitet, körsträcka, laddningstid, mm, vilket ger cyklarna lite olika egenskaper. Gå gärna in på respektive hemsida och kolla närmre. Batterikapaciteten på de här cyklarna anges mellan 6,6 – 13 Ah.

Jag bedömer att 6,6 - 8 Ah räcker för ca 2 - 4 mil. 10 - 11 Ah räcker för ca 3 - 5 mil. 13 Ah räcker för ca 4 - 7 mil. Sedan beror det givetvis på hur du använder assistansen, på hur kuperad vägen är och hur mycket det blåser. Så se min bedömning mer som förhållandet mellan de olika batterikapaciteterna. Vi cyklar ofta med assistans i backar, motvind och tuffare terräng, men utan assistans vid lättare partier. Då räcker batterierna längre.

Körkänslan är bra hos alla fyra cyklarna, för sin storlek. Hyggligt stabila. Elgigantens Vaya Mini kan dock upplevas som något mer vinglig. Här gillar jag definitivt Tigfelds cykel bäst. Känns helt enkelt mer som en fullstor cykel. Dessutom har den dämpad framgaffel.

Sammantaget tycker jag att Tigfelds Bit-Bike sticker ut. En riktigt bra doldis! Jag har testat alternativet med det större batteriet, 13 Ah. Men de kan även leverera med 8 Ah batteri och är då 2000:- billigare! Blir då klart billigast i testet, för en bra cykel. Båda modellerna är nu nedsatta 4 000:- och de erbjuder fri frakt.

Så med ”facit” i hand har vi nu bestämt oss. Det blev Bit-Bike från Tigfelds Fordon. Så kul att hitta en otippad leverantör, eller i vart fall en leverantör jag inte hört talas om tidigare. Men kollar man på nätet, på deras eftermarknad och inte minst deras kundnöjdhet, så får de väldigt goda omdömen från över 400 recensioner! De har dock inte sålt så många cyklar ännu. Finns ni i Göteborgsområdet, testa deras cyklar!

Har förstått att de genom sin långvariga försäljning av bl a mopedbilar, skaffat sig goda kontakter på den kinesiska marknaden och nu får sitt eget cykelmärke, Bit-Bike, tillverkat där efter sina egna krav.

Däremot är Bit-Bikes manual en katastrof med en massa kinesiska tecken. Cykeln är dock helt färdigmonterad, batteriet laddat och cykeln ska bara fällas upp. De arbetar just nu på att ta fram en svensk manual.

Jag skriver inga exakta priser, för de har ändrats några gånger på några fabrikat under tiden jag testat. Faktiskt både upp och ner. Men runt 10 000:- eller strax över, håller fortfarande. Kolla resp hemsida. Elgiganten har exempelvis ibland returex till bra ”fyndpris”.

Kolla gärna recensionerna också, när ni ändå är inne på respektive hemsida.

Biltema.se
Jula.se
Elgiganten.se
Tigfelds.se
Suveränt med detta objektiva konsumenttest.
Hjälper säkert en hel del, när man ska ut i elcykelträsket och hitta ett bra objekt.
Jag köpte tyvärr en fullstor elcykel med extra stort batteri ( räckvidd 8-10 mil)
Den tar alldeles för stor plats i garaget, och ute vill jag inte ha den hängande.
Känns lite tidigt att byta ut den, men man vet aldrig
Mvh Per
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.812
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vældig god beskrivelse af de testede cykler.

Vi bestemte os for en stærk midtmotor og et kraftigt batteri og med remtræk til baghjulet, så for at finde denne gode kvalitet måtte vi til Tyskland. Det bleven Herkules Rob Fold F5, som passer fint med 2 folde cykler i den ene side af garagen. Men det lev så også til en anden pris. Vi fandt en cykkelhandler i Tyskland med cyklen på lager så vi kunne prøve inden køb. (Vi prøvede faktisk 8 forskellige cykler ved forskellige cykelhandlere)

I Tyskland og Holland findes mange forskellige fabrikater i god kvalitet. Her er nogle eksempler


Og der er flere. Bare søg på "Faltrad" og E-bike
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.084
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vældig god beskrivelse af de testede cykler.

Vi bestemte os for en stærk midtmotor og et kraftigt batteri og med remtræk til baghjulet, så for at finde denne gode kvalitet måtte vi til Tyskland. Det bleven Herkules Rob Fold F5, som passer fint med 2 folde cykler i den ene side af garagen. Men det lev så også til en anden pris. Vi fandt en cykkelhandler i Tyskland med cyklen på lager så vi kunne prøve inden køb. (Vi prøvede faktisk 8 forskellige cykler ved forskellige cykelhandlere)

I Tyskland og Holland findes mange forskellige fabrikater i god kvalitet. Her er nogle eksempler


Og der er flere. Bare søg på "Faltrad" og E-bike
Fantastisk cykel! Så det finns hopfällbara med mittmotor?! Det trodde inte jag! Men jag och hustrun lägger inte drygt 100 000 Skr för två cyklar. Vi har lagt 18 000 Skr för två cyklar. Det känns bra.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.340
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Nu har jag ”testat” färdigt!

Lite bakgrund: Jag har ju ofta berömt våra drygt 10 år gamla IKEA-cyklar. Bara för ett år sedan bedömde vi att de hade ca 50% kvar, men efter några strapatsrika turer på Bornholm, visar det sig att de har mindre än 25% kvar. När de här batterierna väl går ner, går de ner snabbt. Men cyklarna har tjänat oss väl i 10 år. Ska vi då byta eller uppgradera batterierna? Eftersom cyklarna fortfarande fungerar utmärkt, tänkte vi först uppgradera batterierna.

Men som jag skrev tidigare, har det blivit alltmer jobbigt för mig och hustrun att lyfta upp de 25 kg tunga cyklarna på det högt monterade cykelstället på husbilen. Att byta cykelställ är inget alternativ för oss. Sen hade det varit skönt att slippa ha cyklarna hängande där bak.

Så vi började kolla på hopfällbara elcyklar, som skulle kunna gå in i garaget på husbilen. Eftersom vi kan ha kvar IKEA-cyklarna hemma, har vi kollat på det prisbilligare segmentet, runt 10 000 kr. Det innebär ofta lite enklare elektronik, färre assistansnivåer och lite hårdare ingrepp av motorn. Men en vanesak.

Vi ville gärna ha en inhemsk leverantör med dito eftermarknad. Vi ville kunna klämma, känna och provcykla, så vi har kollat på Biltema, Jula, Elgiganten och hittade en rolig outsider, Tigfelds Fordon.

Jag har nu testat de 4 alternativen. Det jag reagerade tidigt över, var cyklarnas olika insteg. Både Biltemas och Elgigantens cyklar har höga insteg. Julas och Tigfelds har väldigt låga insteg. Det är för oss ett stort plus.

Julas, Elgigantens och Tigfelds cyklar har bakhjulsdrift, medan Biltemas har framhjulsdrift. Framhjulsdriften är riktigt bra på jämn mark med bra underlag och ger normalt en jämn och säker drivning. Styrningen kan dock upplevas något statisk, eller ibland lite överstyrd, pga det tyngre, drivande framhjulet. Vi har haft framhjulsdrift i drygt 10 år på våra gamla IKEA-cyklar, vilket oftast funkat bra, men vid branta uppförsbackar med lite sämre underlag, kan det släppa. Bakhjulsdriften känns säker, men kan nog också vara lurig om det är halt eller slirigt. Du sitter dock praktiskt taget rakt över bakhjulet, vilket ger bra drivning. Sedan känns styrningen lugnare med ett lättare framhjul.

Man kan sammanfatta det med att framhjulsdriften känns som att man blir dragen framåt, medan bakhjulsdriften mer känns som om man blir puttad bakifrån. Mittmotor, som driver pedalerna hade givetvis varit idealet, men då ramlar vi snabbt över 20 000:- om det överhuvudtaget finns på hopfällbara cyklar.

Biltemas cykel är 3-växlad, med växlarna inbyggda i navet och med fotbroms. Det är bekymmersfritt och enkelt. Jula, Tigfeld och Elgiganten har utanpåliggande växlar, 6 respektive 7 och fälgbroms, både fram och bak. Jag har alltid cyklat med utanpåliggande växlar och fälgbroms och gillar det, men det är något man ska beakta. Utanpåliggande växlar och fälgbroms behöver mer koll och underhåll. Det är också lättare att packa in en cykel utan utstickande växeldetaljer. En poäng till Biltema.

Det skiljer som sagt en del mellan växlar, drivning, assistanslägen, batterikapacitet, körsträcka, laddningstid, mm, vilket ger cyklarna lite olika egenskaper. Gå gärna in på respektive hemsida och kolla närmre. Batterikapaciteten på de här cyklarna anges mellan 6,6 – 13 Ah.

Jag bedömer att 6,6 - 8 Ah räcker för ca 2 - 4 mil. 10 - 11 Ah räcker för ca 3 - 5 mil. 13 Ah räcker för ca 4 - 7 mil. Sedan beror det givetvis på hur du använder assistansen, på hur kuperad vägen är och hur mycket det blåser. Så se min bedömning mer som förhållandet mellan de olika batterikapaciteterna. Vi cyklar ofta med assistans i backar, motvind och tuffare terräng, men utan assistans vid lättare partier. Då räcker batterierna längre.

Körkänslan är bra hos alla fyra cyklarna, för sin storlek. Hyggligt stabila. Elgigantens Vaya Mini kan dock upplevas som något mer vinglig. Här gillar jag definitivt Tigfelds cykel bäst. Känns helt enkelt mer som en fullstor cykel. Dessutom har den dämpad framgaffel.

Sammantaget tycker jag att Tigfelds Bit-Bike sticker ut. En riktigt bra doldis! Jag har testat alternativet med det större batteriet, 13 Ah. Men de kan även leverera med 8 Ah batteri och är då 2000:- billigare! Blir då klart billigast i testet, för en bra cykel. Båda modellerna är nu nedsatta 4 000:- och de erbjuder fri frakt.

Så med ”facit” i hand har vi nu bestämt oss. Det blev Bit-Bike från Tigfelds Fordon. Så kul att hitta en otippad leverantör, eller i vart fall en leverantör jag inte hört talas om tidigare. Men kollar man på nätet, på deras eftermarknad och inte minst deras kundnöjdhet, så får de väldigt goda omdömen från över 400 recensioner! De har dock inte sålt så många cyklar ännu. Finns ni i Göteborgsområdet, testa deras cyklar!

Har förstått att de genom sin långvariga försäljning av bl a mopedbilar, skaffat sig goda kontakter på den kinesiska marknaden och nu får sitt eget cykelmärke, Bit-Bike, tillverkat där efter sina egna krav.

Däremot är Bit-Bikes manual en katastrof med en massa kinesiska tecken. Cykeln är dock helt färdigmonterad, batteriet laddat och cykeln ska bara fällas upp. De arbetar just nu på att ta fram en svensk manual.

Jag skriver inga exakta priser, för de har ändrats några gånger på några fabrikat under tiden jag testat. Faktiskt både upp och ner. Men runt 10 000:- eller strax över, håller fortfarande. Kolla resp hemsida. Elgiganten har exempelvis ibland returex till bra ”fyndpris”.

Kolla gärna recensionerna också, när ni ändå är inne på respektive hemsida.

Biltema.se
Jula.se
Elgiganten.se
Tigfelds.se
Du har inte testat evo-bike.se visserligen en halv Tigfelds.se dyrare men verkar något bättre. Men är Tigfelds.se bra beställer nog min fru en.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu har jag ”testat” färdigt!
Tack för ditt pedagogiska, fina test! Jag litar på ditt omdöme! Köpt en Tigfelds 13 Ah. Suttit hela veckan och väntat på ditt resultat!!
Jag lämnade min fina mountainbike till Costas , kompis till Peter, i Grekland, sist det begav sig. Jag har också "hakat av" cykelstället och tror inte det kommer tillbaka. Beror i.o.f.s. hur mycket plats el-cykeln tar i garaget? Vi ses väl på Cykeltur???:D
:bye:Julian
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.084
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du har inte testat evo-bike.se visserligen en halv Tigfelds.se dyrare men verkar något bättre. Men är Tigfelds.se bra beställer nog min fru en.
Jo. Jag har faktiskt provcyklat en hopfällbara Evo-Bike! Jag har provcyklat flera elcyklar. Har plågat andra husbilister, särskilt på campingar, om de har haft en intressant elcykel. :) Tror faktiskt inte det är någon som nekat mig att prova. De flesta är stolta över sina elcyklar.

Evo-Bike:n är absolut en lättcyklad bra el-cykel. Den har mer avancera elektronik än Tigfeld, med fler assistanssteg, mer avancerad display med hastighets- och trippmätare och något mjukare ingrepp av motorn. Däremot är balansen, trots lite varierande batteriplacering, bra på båda. Största nackdelen med Evo-Bike:n är det höga insteget och det för oss höga priset.

Med motsvarande batteri som Tigfelds landar den på drygt 16 000:-. Så därför platsade den inte i 10 000 kronors klubben.
 
Toppen