Nu har jag ”testat” färdigt!
Lite bakgrund: Jag har ju ofta berömt våra drygt 10 år gamla IKEA-cyklar. Bara för ett år sedan bedömde vi att de hade ca 50% kvar, men efter några strapatsrika turer på Bornholm, visar det sig att de har mindre än 25% kvar. När de här batterierna väl går ner, går de ner snabbt. Men cyklarna har tjänat oss väl i 10 år. Ska vi då byta eller uppgradera batterierna? Eftersom cyklarna fortfarande fungerar utmärkt, tänkte vi först uppgradera batterierna.
Men som jag skrev tidigare, har det blivit alltmer jobbigt för mig och hustrun att lyfta upp de 25 kg tunga cyklarna på det högt monterade cykelstället på husbilen. Att byta cykelställ är inget alternativ för oss. Sen hade det varit skönt att slippa ha cyklarna hängande där bak.
Så vi började kolla på hopfällbara elcyklar, som skulle kunna gå in i garaget på husbilen. Eftersom vi kan ha kvar IKEA-cyklarna hemma, har vi kollat på det prisbilligare segmentet, runt 10 000 kr. Det innebär ofta lite enklare elektronik, färre assistansnivåer och lite hårdare ingrepp av motorn. Men en vanesak.
Vi ville gärna ha en inhemsk leverantör med dito eftermarknad. Vi ville kunna klämma, känna och provcykla, så vi har kollat på Biltema, Jula, Elgiganten och hittade en rolig outsider, Tigfelds Fordon.
Jag har nu testat de 4 alternativen. Det jag reagerade tidigt över, var cyklarnas olika insteg. Både Biltemas och Elgigantens cyklar har höga insteg. Julas och Tigfelds har väldigt låga insteg. Det är för oss ett stort plus.
Julas, Elgigantens och Tigfelds cyklar har bakhjulsdrift, medan Biltemas har framhjulsdrift. Framhjulsdriften är riktigt bra på jämn mark med bra underlag och ger normalt en jämn och säker drivning. Styrningen kan dock upplevas något statisk, eller ibland lite överstyrd, pga det tyngre, drivande framhjulet. Vi har haft framhjulsdrift i drygt 10 år på våra gamla IKEA-cyklar, vilket oftast funkat bra, men vid branta uppförsbackar med lite sämre underlag, kan det släppa. Bakhjulsdriften känns säker, men kan nog också vara lurig om det är halt eller slirigt. Du sitter dock praktiskt taget rakt över bakhjulet, vilket ger bra drivning. Sedan känns styrningen lugnare med ett lättare framhjul.
Man kan sammanfatta det med att framhjulsdriften känns som att man blir dragen framåt, medan bakhjulsdriften mer känns som om man blir puttad bakifrån. Mittmotor, som driver pedalerna hade givetvis varit idealet, men då ramlar vi snabbt över 20 000:- om det överhuvudtaget finns på hopfällbara cyklar.
Biltemas cykel är 3-växlad, med växlarna inbyggda i navet och med fotbroms. Det är bekymmersfritt och enkelt. Jula, Tigfeld och Elgiganten har utanpåliggande växlar, 6 respektive 7 och fälgbroms, både fram och bak. Jag har alltid cyklat med utanpåliggande växlar och fälgbroms och gillar det, men det är något man ska beakta. Utanpåliggande växlar och fälgbroms behöver mer koll och underhåll. Det är också lättare att packa in en cykel utan utstickande växeldetaljer. En poäng till Biltema.
Det skiljer som sagt en del mellan växlar, drivning, assistanslägen, batterikapacitet, körsträcka, laddningstid, mm, vilket ger cyklarna lite olika egenskaper. Gå gärna in på respektive hemsida och kolla närmre. Batterikapaciteten på de här cyklarna anges mellan 6,6 – 13 Ah.
Jag bedömer att 6,6 - 8 Ah räcker för ca 2 - 4 mil. 10 - 11 Ah räcker för ca 3 - 5 mil. 13 Ah räcker för ca 4 - 7 mil. Sedan beror det givetvis på hur du använder assistansen, på hur kuperad vägen är och hur mycket det blåser. Så se min bedömning mer som förhållandet mellan de olika batterikapaciteterna. Vi cyklar ofta med assistans i backar, motvind och tuffare terräng, men utan assistans vid lättare partier. Då räcker batterierna längre.
Körkänslan är bra hos alla fyra cyklarna, för sin storlek. Hyggligt stabila. Elgigantens Vaya Mini kan dock upplevas som något mer vinglig. Här gillar jag definitivt Tigfelds cykel bäst. Känns helt enkelt mer som en fullstor cykel. Dessutom har den dämpad framgaffel.
Sammantaget tycker jag att Tigfelds Bit-Bike sticker ut. En riktigt bra doldis! Jag har testat alternativet med det större batteriet, 13 Ah. Men de kan även leverera med 8 Ah batteri och är då 2000:- billigare! Blir då klart billigast i testet, för en bra cykel. Båda modellerna är nu nedsatta 4 000:- och de erbjuder fri frakt.
Så med ”facit” i hand har vi nu bestämt oss. Det blev Bit-Bike från Tigfelds Fordon. Så kul att hitta en otippad leverantör, eller i vart fall en leverantör jag inte hört talas om tidigare. Men kollar man på nätet, på deras eftermarknad och inte minst deras kundnöjdhet, så får de väldigt goda omdömen från över 400 recensioner! De har dock inte sålt så många cyklar ännu. Finns ni i Göteborgsområdet, testa deras cyklar!
Har förstått att de genom sin långvariga försäljning av bl a mopedbilar, skaffat sig goda kontakter på den kinesiska marknaden och nu får sitt eget cykelmärke, Bit-Bike, tillverkat där efter sina egna krav.
Däremot är Bit-Bikes manual en katastrof med en massa kinesiska tecken. Cykeln är dock helt färdigmonterad, batteriet laddat och cykeln ska bara fällas upp. De arbetar just nu på att ta fram en svensk manual.
Jag skriver inga exakta priser, för de har ändrats några gånger på några fabrikat under tiden jag testat. Faktiskt både upp och ner. Men runt 10 000:- eller strax över, håller fortfarande. Kolla resp hemsida. Elgiganten har exempelvis ibland returex till bra ”fyndpris”.
Kolla gärna recensionerna också, när ni ändå är inne på respektive hemsida.
Biltema.se
Jula.se
Elgiganten.se
Tigfelds.se