• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbar cykel

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Vi köpte biltemas cyklar. Verkar bra att cykla på. har inte hunnit att testa nån längre sträcka men har testat uppförsbacke o det funkade riktigt bra.

/Cecilia
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Hej Har själv köpt el-cykel och det är toppen. Den går snabbt, uppför backarna behöver man sällan trampa men är de riktigt branta blir det som en vanlig cykel på plan mark.
6 mil utan laddning enkel att fälla ihop och ser ut att ha bra kvalitet med inga delar som rostar. rekomenderas länk EcoRide - Byt till elcykel! Bttre n cykel & moped! - Elcyklar
:):):)
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Hopfällbar cykel

Hej

Det har blivit ett rent nöje att trampa cykel med våra hopfällbara med elmotorhjälp. Sparar våra dåliga knän verkligen!

Våra elhojar finns på HBKs företagsforum. Vi har lite rabatt men dyra är dom. Dock värda varenda krona.

Hälsningar Tore
 
Senast ändrad:

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Hej

Jag har köpt Biltemas cyklar och kan bara rekommendera dessa. Har cyklat en del på dessa även sträckor upp till 1 mil utan problem.
Lasse
 
F

F.d. 53085

Guest
Sv: Hopfällbar cykel

Inlägg redigerat. Egna Annonser är ej tillåtna i Forum. Använd Annonser för detta./HBK Web
 
Senast redigerad av en moderator:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Även vi har Biltemas cyklar. Inga mästerverk direkt men helt OK för priset. De är lite lågt växlade, antagligen är det ett standard växelnav egentligen avsett för större hjul på dem. Men har man inte jättebråttom så är det helt OK. Jag är 1,93 så jag får höja sadeln till max och då blir det en lite svajig upplevelse, jag kan tänka mig att det inte är så svårt att knäcka sadelstolpen om jag är oförsiktig. När de stått ute i regn ser man att de är ganska rostbenägna, så jag skulle inte rekommendera dem till båtägare med fuktiga stuvfack. Men som sagt, helt OK med tanke på priset, ångrar inte köpet.

Trampa på!

//Mats
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Hopfällbar cykel

Kan bara hålla med.
Biltemas cyklar funkar riktigt bra.

Vi har använt dem den gångna säsongen. De är lätta att trampa, växeln har en bra utväxling. Nästa säsong skall vi utrusta dem med en korg av något slag för att kunna transportera ex mat ifrån affären, bad eller fiskegrejer mm. Ryggsäck är bra, men vid längre cykelturer blir det lite varmt på ryggen.

Ett tips: justera ned frambromsens handtag så att den bara tar lite svagt och inte nyper.... (nu har JAG gjort det!)


De är lätta att fälla ihop, och det gjorde vi i början, men latmasken tog överhanden så nu står de fullt monterade i husbilens garage. Faktiskt så tycker vi att de tar mindre plats monterade än hopfällda.

Som sagt de funkar bra och vi är helnöjda. (Jag är lång och "hon" är kort) /Roy
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hopfällbar cykel

Vi har också Biltemas småhjulingar med tre växlar, haft de med oss nu ett år, cyklar mycket med Freddie-hunden.

Vi är jättenöjda. Jag har även plockat av allt som går för att minska vikten, inga skärmar osv finns kvar. Behövs inte, vi cyklar inte i regn.

hälsn jyrki
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Hej.
Vill du ha mycket att välja på ska du köpa minicykar i Tyskland, till priser som är riktigt förmånliga. Dom har hur många modeller som helst. Själva hade vi tur när Nibo i Bollnäs sålde ut Polska minicyklar för 1000 kronor, visserligen oväxlade men lättrampade för kortare turer.
Om du söker på nätet så heter det "Klapprad" klapprad.de
Lycka till
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hopfällbar cykel

Biltemas är rätt okey men... tunga!

Någon som sett liknande biltemas men i lättmetall?
 
F

F.d. 53012

Guest

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hopfällbar cykel

Å vi köpte cyklar från my bike.se . Inte billiga men små med bra utväxling. När man vant sig är det som att åka stor cykel. Inte för tunga och då har vi skärmar, pakethållare osv. Dom får lätt plats under sängen i vår plåtis tillsammans med stolar,bord, kilar m.m.
Tyvärr används dom väl inte så ofta som vi hoppats på. Alltså har det blivit dyra turer...:mcride:

Britt&Gunnar
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hopfällbar cykel

Biltemas är rätt okey men... tunga!

Någon som sett liknande biltemas men i lättmetall?

Har haft Biltemas hopfällbara tidigare men tyckte den var klumpig hopfälld o var inte nöjd med utväxlingen. Köpte nu en från från Watski som jag blev riktigt nöjd med. Deras billigaste modell som var både lättare o rätt mycket mindre hopfälld. Har inte måtten här just nu, men den väger ca 12 kg. 16" hjul, 6-växlad med bra växellägen, handbroms fram o bak. Kostar drygt 1900 inkl väska. Använder den ofta när jag cyklar med hunden o cyklar lätt en mil eller två.
 

Bilagor

  • Cykelhopfällb6-vxl2.jpg
    Cykelhopfällb6-vxl2.jpg
    32,3 KB · Visningar: 1.523
  • BassiCykeliväska2.jpg
    BassiCykeliväska2.jpg
    16 KB · Visningar: 1.495
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hopfällbar cykel

Har man plats till "riktiga cyklar" är hopfällbara inget alternativ.

Oftast är vikten obetydligt mindre för hopfällbart och dessutom så får man betydligt bättre "balanskänsla " med stora cyklar. Men som kompromiss om utrymmet inte tillåter annat funkar det utmärkt.

Köpte själv för några år sedan hopfällbart i aluminium på "Jysk" för c:a 1.500.-, men det är storcykeln som används.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hopfällbar cykel

Har man plats till "riktiga cyklar" är hopfällbara inget alternativ. Oftast är vikten obetydligt mindre för hopfällbart och dessutom så får man betydligt bättre "balanskänsla " med stora cyklar. Men som kompromiss om utrymmet inte tillåter annat funkar det utmärkt. Köpte själv för några år sedan hopfällbart i aluminium på "Jysk" för c:a 1.500.-, men det är storcykeln som används.

Jag använde stora cyklar som hängde i cykelstället i ur och skur men tröttnade och köpte Biltemas förträffliga hopfällbara som jag kan ha skyddade i garaget. Jag fäller bara ned styret under transporten för att underlätta i- och urlastning.

Jag tycker att cyklarna funkar bra och Shimanos växlar är perfekt utväxlade. Om man pumpar de breda däcken lite extra hårt rullar cykeln lika fint som en stor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hopfällbar cykel

Jag gick ner från 28-tumshjul till 26 tum och fick plats med cyklarna i garaget.
Två stycken cyklar, varav en faktiskt är en elcykel, får plats där i en Peugeot Boxer, en av de minsta husbilarna i HBK. Det handlar om prioriteringar!

"En stor god cykel slår alltid en liten god hopfällbar cykel!" :D

cykelgarage 2.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen