• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjullager

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hjullager

Distansringarna mellan ytter och innerlager finns i dimensionerna från 21,29 mm till 21,97 mm med en stigning av 0,04 mm för att få rätt lagerspel. Och som tidigare nämnts skall axialspelet ligga mellan 0,02 och 0,1 mm.

I just Fiataxeln är det bättre med ett litet för stort spel än ett för litet. Men med lite vana känner man nog om lagret är kass när man vrider ett fritt hängande hjul.
Tyvärr så reagerar många besikningstekniker som småbarn som öppnar julklappar så fort de upptäcker minsta lagerglapp.

PS. Distansringen levereras inte med med de nya lagerenheterna, så det finns viss risk för att man använder fel dvs den gamla distansringen vid ett lagerbyte på en verkstad som inte riktigt vet lagrets uppbyggnad.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kanske skall tilläggas att på det gamla 230 Chassiet med dubbla lager fram är det mycket ovanligt med lagerskador. Däremot skall där finnas ett kännbart glapp, det kan kännas ganska rejält om man rycker i hela hjulet, betydligt mindre om man känner på rätt ställe, d.v.s. på navet. Kolla gärna åtdragningsmomentet på navmuttern, det är ganska häftigt 500Nm/50Kgm om det är ett Maxichassie.

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025

Hej doggy.
När du kollar lagren glapp nu när det är kallt ute så är det ganska mycket glapp.
Vänta tills du har kört en längre sträcka och kolla glappet då så skall du se att det är stor skillnad,om det inte skulle vara något glapp så skulle lagren nypa vid längre körning och mycket last.
MVH STURE

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

tack alla

Problemet är att jag har små skakningar vibrationer i ratten och bilen
som börjar vid 40 km och är likadant upp till 120 km
känns ungefär som att man kör på en grusväg
det kanske är normalt på dessa bilar?
det var därför jag åkte till däckfirman och tänkte balansera framhjulen
det blev ingen balansering eftersom jag trodde alla lager var slut i bilen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inte normalt med skakningar i de här bilarna. Kolla först om däcken är runda, det är inte helt ovanligt att däcken får platta ytor p.g.a, att husbilar står still alltför långa perioder. Sådan skador går inte att balansera bort, utan i sådant fall måste däcket bytas.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Det är inte normalt med skakningar i de här bilarna. Kolla först om däcken är runda, det är inte helt ovanligt att däcken får platta ytor p.g.a, att husbilar står still alltför långa perioder. Sådan skador går inte att balansera bort, utan i sådant fall måste däcket bytas.

Det blir ingen skillnad om jag provar gasa frikoppla svänga, jag det är denna lilla skakning hela tiden, svårt att hitta såna här små saker, men jag vill hålla i en död ratt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Någon fick ju skakningar i ratten för att en drivknut var kass.
Läs mer här om detta :
Ruskig bil - Husbil

Samt hoppas att du kan läsa det som "intresserad" eftersom sidorna är begränsade.
Som medlem ser man mera.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det händer ju också, men då brukar det ändra sig när man belastar/ avlastar respektive svänger. Ett skadat däck ger ju ständiga skakningar, det behöver inte bero på uppställning, det kan räcka med att köra fel över en trottoarkant, det kan ge en skada i däckstommen. Jag skulle undersöka alla däcken både med avseende på ovalitet och eventuella skador eller bulor i däckssidorna.

F

F.d. 29925

Guest

Kan vara svårt att avgöra kanske vilket däck som kan vara kass. Själv skulle ja nog palla upp en sida av bilen i taget starta bilen och lägga in tvåans växel för att avgöra vilken sida som orsakar skakningarna. Sen är det väl bara att byta däck eller sätta på reserven om det finns.

M

Mickey

Guest

Obalans i däck känns inte i så låg fart som 40km/h. Tror mera på att ett däck är skadat eller glapp i ngn styrled. (Yttre)

/Micke

PelleJ

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

kan det vara obalans i drivaxeln?
Den högra är lite troligare i så fall
Jag brukar även kolla att bromsarna inte ligger an lite då man kör det kan också bete sig konstigt speciellt om inte skivorna är 100 procentiga.

/Pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag hade små vibrationer i ratten och bilen och trodde det var ballansering av däck...

Troligtvis inte däcken eller lagren som orsakar vibrationerna, snarare knutarna i drivaxlarna som är slitna och kan ge den typen av symtom.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

finns inte något glapp i drivaxlarna, därimot så var jag till en däckfirma och 2 däck kastar, speciellt ett framdäck kastade 5mm, så 2 nya däck är beställt, återkommer när jag bytt däck.

johannes06

HBK Medlem
Kommun
Ånge
HBK-Nr
10992
Medlemskap
2025

Finns det någon som vet var man kan få tag i shims till dessa framhjulslager?
:wideeyed:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Det finns någon som varit inne och berört en synnerligen viktig punkt.

Är dina bromsar rengjorda och bromsoken uppsmorda på senare tid ?

Om inte så kan det mycket väl vara så att bromsoken inte släpper greppet riktigt (återgår inte till neutralläget).
Om de ligger på lite för mycket så skapar det ibland både stora och små vibrationer.

Jag har själv gått igenom detta för ett par år sedan och trodde det var antingen däck eller lager men inget av det i
grunden (förutsätter givetvis att däcken är helt OK!).
Plockade ner och gjorde rent samt såg till att rörelseytorna var i topptrim och därefter inga skakningar.

F

F.d. 29954

Guest

Sedan är det ju så att om man har utslitna lager så blir de dels varma, och så börjar de låta så där som en riktigt stor reaplan. I vilket fall som helst har man tid över att planera sin renovering. Om du byter i sinom tid lagren så ser då till att de är ordentligt infettade med molyben fett eller likande. Ekonomerna har rationaliserat bort nästan all fett nyförtiden. I min Winnebago har jag klapp i framhjulslagren i ny lager sedan 3 år. Den har en fransk -jävulsk justering med en häst moment och en deformationshylsa. Hur galet kan det bli? Jag spände den "normalt" och har kört med klappet åratal utan problem....

Toppen