• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Min nyköpta bil ger en bara bekymmer verkar det som..:(
Jag hade små vibrationer i ratten och bilen och trodde det var ballansering av däck...
Men var in på en däckfirma idag, samtliga hjul har lagerglapp???
Bilen har ju bara gått 8000 mil, hur är det möjligt?
Eller ska det vara ett litet glapp i lagrerna??

Nu måste jag ju få tag i hjullager, bilen är ju byggd på fiat dukato, men hur vet man att exempelvis bakaxeln är dukato??
Bilen är ju en Eura Mobil 635 ls 2001
jag tar gärna hjälp nu, nå´n som vet vars man får tag i lager till humant pris?..:/
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Tack för svaret Åke.
Man lär ju behöva något specialverktyg för att byta lagrena?
vars får man tag i ett så´nt?
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Min nyköpta bil ger en bara bekymmer verkar det som..:(
Jag hade små vibrationer i ratten och bilen och trodde det var ballansering av däck...
Men var in på en däckfirma idag, samtliga hjul har lagerglapp???
Bilen har ju bara gått 8000 mil, hur är det möjligt?
Eller ska det vara ett litet glapp i lagrerna??

Nu måste jag ju få tag i hjullager, bilen är ju byggd på fiat dukato, men hur vet man att exempelvis bakaxeln är dukato??
Bilen är ju en Eura Mobil 635 ls 2001
jag tar gärna hjälp nu, nå´n som vet vars man får tag i lager till humant pris?..:/

Kolla så det inte ska vara ett litet glapp i lagren innan du köper nya.
Jag hade en husbil en gång i tiden som var glapp i lagren och jag köpte nya men det var lika glappt efter bytet. Det satt nämligen distanser för att man inte skulle kunna dra åt för mycket så lagren blev förstöda.

JOE
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Kolla så det inte ska vara ett litet glapp i lagren innan du köper nya.
Jag hade en husbil en gång i tiden som var glapp i lagren och jag köpte nya men det var lika glappt efter bytet. Det satt nämligen distanser för att man inte skulle kunna dra åt för mycket så lagren blev förstöda.

JOE

Åtminstone fram så är det inte spännbara lager efterom den är framhjulsdriven
Bak vet jag inte därimot, där kan det ju vara centrum mutter och förspännda lager?
Men nå´n på forumet borde ju bytt på en fiat dukato någongång?
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

hej
det ska vara ganska mycket glapp,åtminstone i framhjulen 0,02-0,1mm.
känns som ganska mycket ute i däcken.
ha de bra
Ronny
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

hej
det ska vara ganska mycket glapp,åtminstone i framhjulen 0,02-0,1mm.
känns som ganska mycket ute i däcken.
ha de bra
Ronny

Det här blev ju svårt..:/
jag tycker det känns som en millimeter, det låter då inget när jag kör
och det är exakt samma glapp i alla hjulen
låter samtidigt konstigt om alla hjullagren skulle vara slut efter 8000 mil och dessutom samtidigt?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Det har förekommit trådar om Fiats framhjulslager här på forumet. Sök på Fiat och Framhjulslager. Det finns bl.a. en bild som visar att det finnes en spalt inne i kompaktlagret som gör att det är viktigt att ha rätt distanser och dra med rätt moment, annars pajar dom igen! Dessutom tror jag att det ska normalt vara rätt stort glapp. Bilesiktningen har tydligen anmärkt på glapp som sen visat sig normalt.
Såp förivra dig inte!
//Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Jag har en 2005:a och jag har bytt 2 st vänster fram hjullager på 7500 mil köpte du bilen på firma bör det ju vara garanti på bilen , annars inte .
Bra priser på ebay.de
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Hissade precis upp bilen och gjort en grundlig undersökning och det är garanterat för mycke, det klapprar dvs låter klonk klonk när man rycker hjulet fram och åter.

Bengt åke eller nå´n annan, vilket lager skall jag ha, gärna en länk till Ebay..=)

första registrering 2001-03-30
Fälgar 16
Byggd på 230 dukato

som jag fattar det så skall jag då ha dom dubbla lagren med distansringar??

Kan det vara det här lagret?

RADLAGERSATZ VORN CITROËN FIAT - RADLAGER LINKS o. RECHTS | eBay
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjullager

Hej, bakhjulslagren på din bil är nästan säkert av den sorten som går att lägga åt med centrummuttern. Troligen en höger och en vänstergängad mutter.
Fram är det nog den sorten med distansring/shims för att ställa lagerspelet, på nyare bilar är det fasta framhjulslager.
Framhjulslagren med distansring skall "ha ett kännbart glapp", och kan vara glappare än man tror är ok. men ändå inom normen.
Om du sätter dit nya, lägg inte åt dem för hårt för då kan de paja av det.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Hej, bakhjulslagren på din bil är nästan säkert av den sorten som går att lägga åt med centrummuttern. Troligen en höger och en vänstergängad mutter.
Fram är det nog den sorten med distansring/shims för att ställa lagerspelet, på nyare bilar är det fasta framhjulslager.
Framhjulslagren med distansring skall "ha ett kännbart glapp", och kan vara glappare än man tror är ok. men ändå innom normen.
Om du sätter dit nya, lägg inte åt dem för hårt för då kan de paja av det.

M.v.h. JANKRO.

Vars får man tag i shims, så att man kan sjustera?
det måste väll vara enklare att byta lagren när det är dubbla lager, inget pressande med specialverktyg?
hur mäter dom axialspelet, måste vara svårt att göra exakt, man får väll gå på kännsla och lämna ett litet glapp?

Måste bara säga, detta forum är guld värt och jag är oerhört tacksam för all hjälp och info man får.=))
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Hjullager

Låt det vara ... på en fiat 230 är det helt i sin ordning fram .
Dra åt lite i bak om det kännbar glapp så att du kan flytta på brickan med viss möda .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjullager

Hej, jag har tyvärr aldrig bytt på på just din variant av bil, och ring eller shims har jag "tyvärr" aldrig haft problem med utan kunnat att fixa eller slipa själv.
Antar att det finns någon låda med shimssortiment.

Men om man skall göra det rejält och helseriöst :p:, så bör man ha hela spindeln lös och fastspänd i ett skruvstycke. Sedan två tillsvarvade stora brickor och en gängstång eller en lång bult med mutter och då kunna spänna åt lagren/shimsen med det, och sedan mäta axialspelet med en mätklocka.
Det går säkert med genvägar också men om man inte får koll på nya glappet förrän allt är ihopskruvat med drivaxelns stora mutter så är det mycket att skruva sönder igen.

Trösten är ju att lager har väldigt snäv tolerans, och till de nya lagren brukar det funka med de gamla shimsen om det var bra från början. För shimsningen kompensarar oftast för skillnaden i de svarvade naven/lagerhållarna och inte för olikheter på själva lagren. Men lagerlägena kan ju tyvärr ha glappat upp sig lite, så ny shimsning ändå behövs.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Centrummuttern sitter av bara h......

Håller med JamoSwe, låt det vara och avvakta....Hur länge är det sedan senaste besiktningen ???
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Hej, jag har tyvärr aldrig bytt på på just din variant av bil, och ring eller shims har jag "tyvärr" aldrig haft problem med utan kunnat att fixa eller slipa själv.
Antar att det finns någon låda med shimssortiment.

Men om man skall göra det rejält och helseriöst :p:, så bör man ha hela spindeln lös och fastspänd i ett skruvstycke. Sedan två tillsvarvade stora brickor och en gängstång eller en lång bult med mutter och då kunna spänna åt lagren/shimsen med det, och sedan mäta axialspelet med en mätklocka.
Det går säkert med genvägar också men om man inte får koll på nya glappet förrän allt är ihopskruvat med drivaxelns stora mutter så är det mycket att skruva sönder igen.

Trösten är ju att lager har väldigt snäv tolerans, och till de nya lagren brukar det funka med de gamla shimsen om det var bra från början. För shimsningen kompensarar oftast för skillnaden i de svarvade naven/lagerhållarna och inte för olikheter på själva lagren. Men lagerlägena kan ju tyvärr ha glappat upp sig lite, så ny shimsning ändå behövs.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Centrummuttern sitter av bara h......

Håller med JamoSwe, låt det vara och avvakta....Hur länge är det sedan senaste besiktningen ???

Den besiktades i slutet av december med vita papper och har gått ungefär 150 mil
120 av dessa mil gjorde jag förra helgen.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager

Låt det vara ... på en fiat 230 är det helt i sin ordning fram .
Dra åt lite i bak om det kännbar glapp så att du kan flytta på brickan med viss möda .

ja bak glappar det lika som fram. väldigt mycke enligt min mening
ska göra som du säger och lugna ner mig..
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

hej
besiktningen är på mej med varje år,dom har väldigt svårt att tro att det ska
vara så mycket glapp.PS på youtube finns en film som visar hur det går till
attbyta lager på en 01,sök på,byta framhjulslager fiat dukato.
lycka till
Ronny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjullager

ja bak glappar det lika som fram. väldigt mycke enligt min mening
ska göra som du säger och lugna ner mig..
---------------------------------------------------------------------------

Ja gör som JamoSwe föreslår, ta det lugnt och kolla över situationen. Lägg åt bakhjulen lite och damma ur bromsarna i stället.
Om du vill byta framhjulslagren så kolla upp delar och shims m.m. i lugn och ro.
Jag törs nästan lova att fram klarar sig bra ett bra tag till, så du i stället kan gå till attack väl förbredd med info och delar vid ett lämpligt tillfälle i stället för i halvpaniik nu på stunden.

Hoppas jag har rätt :D.
Du får kasta småsten på mig annars om vi träffas på vägarna :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen