Brittmarie & Sune
HBK Medlem
Sv: Hjullager
Just precis LasseF.
Det är distanshylsan, som tyskarna säger, eller shimsen ,som du skriver. som ger lagerspelet. Det kan man inte påverka med navmutter. Bara dra med rätt moment för att den ska sitta.Med ett max axialspel på 0,1 mm ger det ett rätt bra glapp på hjulet vilket alltså är helt OK. Problemet är bara vissa FIATverkstäder och vissa Bilprovare uppenbarligen inte känner till detta.
Hur många problem har denna okunskap förorsakat? Själva har vi åkt med bärgningsbil
två gånger i Tyskland, bytt lager hos tyska FIAT där man också garanterat att lagerspelet är helt OK och ligger inom toleransen. Ändå har svensk FIATverkstad och Bilprovningen dömt ut det nya lagret. 7-8 tusen kr har det kostat, förmodligen helt i onödan. FIAT i Bühl debiterade bara 1,5 tim för lagerbytet. Imponerande snabbt jobbat.
Du har väl läst mitt brev till Bilprovningen med förslag till utarbetande av provutrustning?
Svaret blev "goddag yxskaft", oseriöst.
Just precis LasseF.
Det är distanshylsan, som tyskarna säger, eller shimsen ,som du skriver. som ger lagerspelet. Det kan man inte påverka med navmutter. Bara dra med rätt moment för att den ska sitta.Med ett max axialspel på 0,1 mm ger det ett rätt bra glapp på hjulet vilket alltså är helt OK. Problemet är bara vissa FIATverkstäder och vissa Bilprovare uppenbarligen inte känner till detta.
Hur många problem har denna okunskap förorsakat? Själva har vi åkt med bärgningsbil
två gånger i Tyskland, bytt lager hos tyska FIAT där man också garanterat att lagerspelet är helt OK och ligger inom toleransen. Ändå har svensk FIATverkstad och Bilprovningen dömt ut det nya lagret. 7-8 tusen kr har det kostat, förmodligen helt i onödan. FIAT i Bühl debiterade bara 1,5 tim för lagerbytet. Imponerande snabbt jobbat.
Du har väl läst mitt brev till Bilprovningen med förslag till utarbetande av provutrustning?
Svaret blev "goddag yxskaft", oseriöst.
Senast ändrad: