• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
I senaste numret av tidningen Motor finns en artikel om vad man ska se upp med vid köp av beg husbil, bla hjullager. Under förra höstens resa söderöver råkade vi ut för två lagerhaverier på samma framhjul. Lagren som rasade var helt nya.
Efter att ha skrivit till FIAT Sverige, skrivelsen bifogas, fick jag ett artigt svar där man meddelade att det axiella spelet skall vara min 0,02- max 0,1 mm. Det ska alltså finnas ett spel och med max 0,1 mm axiellt spel måste detta rimligen kunna märkas som ett glapp när man känner efter ute vid däcket. Nu har bilen rullat ytterligare ca 1000 mil utan
problem men jag förväntar mig samma diskussion med bilprovningen vid nästa besiktning. Jag får nog skaffa en mätklocka och kolla upp allting.

Sune
 

Bilagor

  • Husbilsklubben lagerhaveri.doc
    40,5 KB · Visningar: 636

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Ett bra tips är att ta för vana att efter körning känna på fälgarna om de är varma.
Man ska inte ha bromsat för mycket innan. Är fälgarna varma närmast navet
är det dags att se över lagren både fram och bak. Särskilt bakhjulslagren tar
mycket stryk på husbilar eftersom de nästan alltid körs maxlastade. Försök
gärna få tag på ersättningslager, gärna SKF, eftersom de nästan alltid har högre
kvalitet än originallagren på vissa av husbilschassierna. Har ni själva inte kunskap om
lagerbyten låt verkstaden fixa detta, eftersom ett lagerhaveri i hög fart kan få
ödestigra konsekvenser. Varma fälgar kan också bero på att bromsarna ligger an.
Lämplig kan vara att se över bromsar och hjullager innan första körningen på våren.
Det är inte alltid lager och bromskontroll ingår i servicen om Ni lämnar bilen på verkstad.
Kolla om det ingår.
 
F

F.d. 52971

Guest
Sv: Hjullager

på min ford så höll orginalhjullagren 4500mil som jag bytte på fordverkstad ,nästa omgång lager höll bara 1800mil så va uppmärksam på vad verkstan sätter dit kräv SKF M,V.H jonny
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager FIAT 230 1994-2001

Fiat modellen som du har av typ 230 har aldrig haft problem med hjullager på framhjulen,att det känns ett stort glapp på den modellen är helt normalt .Problemet är oftast att verkstaden/bilprovningen dömmer ut lagret och det byts ut och lagerspelet blir för litet.Det är stora lager som värms på längre körsträckor och då minskar spelet.Det
svårt och tidskrävande att byta hjullager på Fiat.Enligt min uppfattning så var orginal
lagren felfria och byttes ut i onödan och dom nya var felmonterade med för litet lagerspel.Tidigare så förde jag ca 100st Fiat Ducato till bilprovningen/år och i början
var det alltid samma tjafs om lagren.Dom nyare modellerna 244 från 2002 har problem
med hjullagren speciellt med 15" hjul.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Hjullager

Tankar kring hjullager

Avsikten med distansröret som skall monteras mellan inre och yttre lager är väl att man alltid skall försöka uppnå rätt lagerspel oberoende av temperatur. Hjullagrets inre och yttre del med mellanliggande distans skall enligt vad jag läst en gång i tiden, noggrant dras med ett avpassat moment. Mycket viktigt.
Materialets ländutvidgningskoefficient i distansrör och hjulaxel styr nu lagerspelet vid temperaturändringar i lagren. Det är nog också så att distansröret bör ha god värmeöverföring till axeln och vara av samma material som axeln för att uppnå rätt funktion.
Vid för litet lagerspel och för hög temperatur i lagret tappar fettet sin smörjande egenskap och materialet i lagret går över sin hållfasthetsgräns, lagerbanan demoleras och lagret förstörs.

Hjullagren mår ju heller inte så bra av att stå orörda under längre tid med hög belastning, typ vinteruppställda husbilar. Det kan då uppstå skador i lagerbanorna som i sin tur minskar lagrets livslängd.
Tror/ Lars
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

I MOB-förråden är bilarna upp-pallade. På hjulen hänger en skylt "snurra på hjulen". Orsaken är som Lars beskriver.
Esbjörn
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Jag har en Fiat uttagen juni 2006 där vänster framhjulslager skurit efter 4200 mil. Inträffade en månad efter att garantin gått ut (rep. kostnad 4500:). Enligt verkstaden är det inget onormalt att hjullagret (kompaktlager) inte håller mer än 4000 mil på vänster framhjul. Försökte få någon goodwillersättning av Fiat importören i Sverige men dom var inte intresserade eftersom bilen inte levererats genom Fiat organisationen i Sverige.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hjullager

4500 Kr för att byta ett framhjulslager ??:swoon:
Måste väll gå att få bytt billigare Märkesverkstad eller??

Gurra
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Tack alla ni som svarat med egna erfarenheter.
Jag kan inte befria mig från tanken på att redan första lagerbytet var onödigt. Helt klart att lagret monterades fel av första verkstaden. Felet återuppades sedan av den första tyska verkstaden.
Jag har skaffat en tysk verkstadshandbok som föreskriver samma inbyggnadsmått som FIAT angett till mig. Inmätning av lagerspel är en noggrann procedur. Anvisning finns i boken. Distanshylsorna finns med ett intervall om 0,04 mm från längden 21,29 mm till 21,97 mm dvs 17 st.
Jag avser att skriva till bilbesiktningen och begära deras utlåtande och besked om vilka
anvisningar deras personal har. Får jag svar återkommer jag med besked.
Sune
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Tankar kring hjullager

Avsikten med distansröret som skall monteras mellan inre och yttre lager är väl att man alltid skall försöka uppnå rätt lagerspel oberoende av temperatur. Hjullagrets inre och yttre del med mellanliggande distans skall enligt vad jag läst en gång i tiden, noggrant dras med ett avpassat moment. Mycket viktigt.
Materialets ländutvidgningskoefficient i distansrör och hjulaxel styr nu lagerspelet vid temperaturändringar i lagren. Det är nog också så att distansröret bör ha god värmeöverföring till axeln och vara av samma material som axeln för att uppnå rätt funktion.
Vid för litet lagerspel och för hög temperatur i lagret tappar fettet sin smörjande egenskap och materialet i lagret går över sin hållfasthetsgräns, lagerbanan demoleras och lagret förstörs.

Hjullagren mår ju heller inte så bra av att stå orörda under längre tid med hög belastning, typ vinteruppställda husbilar. Det kan då uppstå skador i lagerbanorna som i sin tur minskar lagrets livslängd.
Tror/ Lars




Det är väl bakre lagret du beskriver efter som det är koniskt och distansen kan ju även vara för att stadga upp dom inre lagerbanorna mot varann .

I fram så är det val som vanligt att man får pressa ut hjulnavet och sedan lagret ur den nedre delan av fjäder benet eller vad man kan kalla det då fjäderbenet är delbart .


Är dom största problemen med hjullagren i fram eller bak ?

På ebay kostar dom bakre lagren 30 euro/sida plus frakt .
Radlager Satz hinten FIAT:DUCATO[230,230L]2.8 TDI 2.5 D bei eBay.de: Lenkung Achsaufhängung (endet 12.09.09 23:04:35 MESZ) jobbet är ju "busenkelt" .

I fram kostar dom tom. 2002 40 euro för båda sidorna :
2x Radlager Satz VORNE Fiat Ducato 280 290 230 BJ 82-02 bei eBay.de: Lenkung Achsaufhängung (endet 05.09.09 11:41:17 MESZ) likaså där är inte arbetet mera krävande än för en personbil bara att man måste ligga ute och mecka.

Hade det varit denna typen av lager Radlager Hinten Fiat Ducato+ Boxer+Jumper ab Bj.04.2002 bei eBay.de: Lenkung Achsaufhängung (endet 25.09.09 14:33:40 MESZ) så är ju dom här med dubbla lagerbanor i ett kullager inte lika känsliga som dom ovan med 2 lager .
Och sådana har man väl bytt 20 stycken på olika vänners audisar .
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hjullager

Hej

Skulle vilja vet hur man hör att ett hjullager är slut
Har ett konstigt ljud från min framvagn på förarsidan, inne låter det som ett vagt dunk ljud och ute som ett metalliskt knäppande ljud
Det är inte drivknutarna, Fiat 04 3700mil

någon som vet?

Mvh Mats
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjullager

Normalt "morrar" hjullagret, rulla framåt, sväng lite mjukt från vänster till höger. Vanligen kan man höra att ljudet ändras, det "morrar" mer i höger lager när man svänger till vänster.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Hej

Skulle vilja vet hur man hör att ett hjullager är slut
Har ett konstigt ljud från min framvagn på förarsidan, inne låter det som ett vagt dunk ljud och ute som ett metalliskt knäppande ljud
Det är inte drivknutarna, Fiat 04 3700mil

någon som vet?

Mvh Mats
Låter som ett löst hjul. Men hjulbultarna har du väl kollat
bosse b
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjullager

Hej

Skulle vilja vet hur man hör att ett hjullager är slut
Har ett konstigt ljud från min framvagn på förarsidan, inne låter det som ett vagt dunk ljud och ute som ett metalliskt knäppande ljud
Det är inte drivknutarna, Fiat 04 3700mil

någon som vet?

Mvh Mats
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Mats, jag är lite tveksam om det kan hända på en Fiat där muttern normalt är dragen utav bara ----- och dessutom rejält låst. Men ljudet du beskriver låter som det som hörs när centrummuttern under mittenkåpan har lossnat lite så att bommarna/splinesen rör sig lite mellan drivaxeln och navet.

Kan vara värt att kolla om du inte hittar någon annan förklaring. JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

I senaste numret av tidningen Motor finns en artikel om vad man ska se upp med vid köp av beg husbil, bla hjullager. Under förra höstens resa söderöver råkade vi ut för två lagerhaverier på samma framhjul. Lagren som rasade var helt nya.
Efter att ha skrivit till FIAT Sverige, skrivelsen bifogas, fick jag ett artigt svar där man meddelade att det axiella spelet skall vara min 0,02- max 0,1 mm. Det ska alltså finnas ett spel och med max 0,1 mm axiellt spel måste detta rimligen kunna märkas som ett glapp när man känner efter ute vid däcket. Nu har bilen rullat ytterligare ca 1000 mil utan
problem men jag förväntar mig samma diskussion med bilprovningen vid nästa besiktning. Jag får nog skaffa en mätklocka och kolla upp allting.

Sune


Jösses skall det vara glapp redan när dom är nya ?? Jag jobbar ju som svarvare och då kör man med 1/100 delar som toleranser och alla dom lagrena som jag bytt på audisar är tajta .


Är det fram eller bakhjulslagrena som vi skriver om som är så känsliga ?
 
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Det gäller framhjulslager.
Jag häller med, det är stora inbyggnadstoleranser. Med maxmått blir det ett helt kännbart spel som dock är OK.
Sune
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Men det är väl "slutna lager" och inte koniska och då måste ju glappet bli mellan kulorna och lagerbanorna för att man brukar ju pressa i lagren och då är ju toleransen 0,008 mellan navet och lagret ( iallafall då vi kör detta på jobbet .. )

(jobbat/jobbar 26 år som svarvare)
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Hjullager

Ja, det konstiga är den konstruktion Fiat valt för sina framhjulslager, iaf på de inte allra nyaste bilarna.

Lagerkonstruktionen består av två motstående koniska rullager av samma typ som funnits på framhjulen på bakhjulsdrivna bilar sedan bilens barndom.

Det som är speciellt är att lagerspelet skall justeras med shims mellan de båda innerlagerbanorna. Sen ska drivaxeln dras stumt med föreskrivet moment.
 

Bilagor

  • VKBA-1428.jpg
    VKBA-1428.jpg
    9,5 KB · Visningar: 57
Toppen