• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Just precis LasseF.
Det är distanshylsan, som tyskarna säger, eller shimsen ,som du skriver. som ger lagerspelet. Det kan man inte påverka med navmutter. Bara dra med rätt moment för att den ska sitta.Med ett max axialspel på 0,1 mm ger det ett rätt bra glapp på hjulet vilket alltså är helt OK. Problemet är bara vissa FIATverkstäder och vissa Bilprovare uppenbarligen inte känner till detta.
Hur många problem har denna okunskap förorsakat? Själva har vi åkt med bärgningsbil
två gånger i Tyskland, bytt lager hos tyska FIAT där man också garanterat att lagerspelet är helt OK och ligger inom toleransen. Ändå har svensk FIATverkstad och Bilprovningen dömt ut det nya lagret. 7-8 tusen kr har det kostat, förmodligen helt i onödan. FIAT i Bühl debiterade bara 1,5 tim för lagerbytet. Imponerande snabbt jobbat.
Du har väl läst mitt brev till Bilprovningen med förslag till utarbetande av provutrustning?
Svaret blev "goddag yxskaft", oseriöst.
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Hjullager

Ja, det konstiga är den konstruktion Fiat valt för sina framhjulslager, iaf på de inte allra nyaste bilarna.

Lagerkonstruktionen består av två motstående koniska rullager av samma typ som funnits på framhjulen på bakhjulsdrivna bilar sedan bilens barndom.

Det som är speciellt är att lagerspelet skall justeras med shims mellan de båda innerlagerbanorna. Sen ska drivaxeln dras stumt med föreskrivet moment.


Hej LasseF!

Så här ser framhjulslagret ut på FIAT Ducato, Peugeot Boxer & Citroen Jumper f.o.m. 2002 och är av Fabrikat SKF. Mycket välkänt företag i sin bransch.



Därför undrar jag har inte de övriga märken några framhjulslager bekymmer eller är det enbart FIAT ????

Bilen är ju exat samma och tillverkas av en samägd fabrik som ligger c;a 10 mil söder ROM och heter SEVEL.
 

Bilagor

  • R140_17.jpg
    R140_17.jpg
    361,7 KB · Visningar: 25
  • SKF Logga.JPG
    SKF Logga.JPG
    9,2 KB · Visningar: 1.186
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Hjullager

På vår Eura Mobil 585 ls fick jag byta framhjulslager både på vänster- och högersida.

Denna lager typ var t.o.m. 2001 ev några i 2002 år modell.

Det konstaterades att Husbilen som hade stått oanvänd i 1,5 år och var inte uppallat i framvagnen varvid fettet hade runnit och lagt sig på nedresidan.

Fick rådet att ALLTID palla upp Husbilen när den står längre tid oanvänd, t.ex. VINTERFÖRVARING.

Husbilen är ju fullt lastat hela tiden. 3000 kg till 4000 kg.

Tänk om vi fick bära 3 gånger vår egen vikt hela tiden!
Det skulle nog bli krämpor lite här och där.


Häls 571

:mcride:
 

Bilagor

  • VKBA3428.jpg
    VKBA3428.jpg
    51,8 KB · Visningar: 11
  • SKF Logga.JPG
    SKF Logga.JPG
    9,2 KB · Visningar: 1.179
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Hjullager

Ja, suneAl, det är jag också medveten om - alltså att det är ett komplett lager på nyare bilar. Det har alltså inte så stor betydelse hur hårt man drar fast drivaxelns mutter, det ger ingen större variation på lageransättningen/lagerspelet.

Jag ville bara förklara lite hur det sett ut tidigare och därmed gör det lite svårare att få rätt lagerspel. Jag har inte sett den konstruktionen på någon annan bil än Fiat ännu, men det finns det säkert.

Jag har inte hängt med på vilka bilar och årsmodeller som har problem med lagren, postade bara ett inlägg tidigare, i en annan tråd, med referenser till vilka lager som passar till vad eftersom vissa i forumet vill tro att samma lager används till allt från Fiat Uno till Ducato... OBS! med en glimt i ögat...

Mvh
Lasse
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hjullager

Ja, suneAl, det är jag också medveten om - alltså att det är ett komplett lager på nyare bilar. Det har alltså inte så stor betydelse hur hårt man drar fast drivaxelns mutter, det ger ingen större variation på lageransättningen/lagerspelet.

Jag ville bara förklara lite hur det sett ut tidigare och därmed gör det lite svårare att få rätt lagerspel. Jag har inte sett den konstruktionen på någon annan bil än Fiat ännu, men det finns det säkert.

Jag har inte hängt med på vilka bilar och årsmodeller som har problem med lagren, postade bara ett inlägg tidigare, i en annan tråd, med referenser till vilka lager som passar till vad eftersom vissa i forumet vill tro att samma lager används till allt från Fiat Uno till Ducato... OBS! med en glimt i ögat...

Mvh
Lasse

Jag håller med Dig Lasse.

Att jämnföra Lastbil och Personbil är flera OCEANERS SKILLNAD.

Lastbilen är och förblir ett ARBETSFORDON ( LASTBÄRARE ) med olika påbyggnader.

Personbilen den fraktar vi våra lekamen med.

Tack än en gång för kunskapensman.

Häls 571

:mcride:
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hjullager

Hej

Nu är felet lokaliserat, låsningen på vänster drivaxel har gått sönder.
Det innebär att själva axeln som går in i ytter drivknut glappar där av klonk inne och metalliskt klonk ute.
Mvh Mats
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjullager

Hej Mats, fint att du hittade problemet. Det är nog inte där man letar först. Drivaxlarna brukar vara "flytande" endast hållas på plats av en fjädrande ring på axeln. Eller satt den med en spårring inne i "rezeppaknuten"? Mycket jobb för ett skitfel!
Leffe
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hjullager

Hej Leffe!
Lämnade in bilen på verkstad där man konstaterade felet, när man tar i axeln och vrider så gappar den fram och tillbaka. tydligen fabrikations fel. är den fjädrande ringen som gått sönder.
Bilen är köpt hos Bossing så dom skickar väl en ny drivaxel, har återförsäljargaranti.
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Hjullager

Hej

Nu är felet lokaliserat, låsningen på vänster drivaxel har gått sönder.
Det innebär att själva axeln som går in i ytter drivknut glappar där av klonk inne och metalliskt klonk ute.
Mvh Mats

Hej Mats

Är detta rätta?

Detta är drivknuten.

Häls 571

:mcride:
 

Bilagor

  • lb172-54_1.jpg
    lb172-54_1.jpg
    38,4 KB · Visningar: 12
  • lb172-54_2.jpg
    lb172-54_2.jpg
    38,4 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hjullager

Hej
Kan vara, tar man i den långa axel som går mellen ytter och inre så kluckar det
Mvh Mats
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Hjullager

Hej
Ja, det är tydligen någon låsning som gått av så dom byter hela delen, bild nr 2 som du visar

Mvh Mats
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager

Ett litet förtydligande. Dom äldre Fiaterna - 2002ca. hade en riktig lagerkonstruktion bestående av 2 motställda koniska lager, en lagertyp som används på alla tyngre maskiner. Dyrt och kunskapskrävande att monter rät.
Antagligen där för man gått över till kompaktlager, billigt lättmonterat bara pressa dit.
En orsaktill haverier på dessa kan vara för hård lagerpassning, lagret krynper för mycket med inre friktion som följd
.
Böt damasker på min 92a och märkt att det är ganaka stort lagerglapp, men det får gå.
har hållit 16000 tusen mil nu. Anm: det var förvånande lätt attdemontera axlarna för byte damasker. 7€ st på Axael augustin.

Jägarn
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hjullager

Det viktigaste när det gäller lager på bilar runt 2000 är att man hat rätt axialspel, de flesta använder samma mellanring som fanns i det gamla lagret. Enkelt men kan innebära ett nytt lagerbyte efter orimlig kort tid.
 
K

Kaninbur

Guest
Sv: Hjullager

Tråden startade 2010.
Men vid senaste besiktiningen 2015, fick jag höra att min Fiat Ducato 98 har stort glapp i framlagrerna.
Jag tackade för informationen men gjorde inget åt det.
Vi är nu i Norge, och jag tycker mig höra ett svagt vinande höger fram, ungefär som dålig fläktmotor.

Jag berättar mer när jag vet :wink:
 
K

Kaninbur

Guest
Sv: Hjullager

Tråden startade 2010.
Men vid senaste besiktiningen 2015, fick jag höra att min Fiat Ducato 98 har stort glapp i framlagrerna.
Jag tackade för informationen men gjorde inget åt det.
Vi är nu i Norge, och jag tycker mig höra ett svagt vinande höger fram, ungefär som dålig fläktmotor.

Jag berättar mer när jag vet :wink:

Nu vet jag mera!
Ljudet kom från bilens radioantenn!
Ändrade läget lite så försvann ljudet.
Luftens strömmar skapade missljudet.
 
Toppen