• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med Truma VVB från 1988

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Hjälp med äldre Truma BO från 1988! Min varmvattenberedare funkar inte och jag tycker jag har försökt allt, kanske någon har haft samma problem och har löst det?

Skyddet på utsidan är av. Det kommer gasol. Det finns el. Glassäkringen i den grå boxen längst ner till höger i bild från kontrollboxen är hel. När jag drar reglaget till start så klickar brännaren, ibland så tänds den men slocknar snabbt och den röda lampan lyser. Jag har blåst rent med tryckluft från utsidan och rensat hålet under skorstenen för avrinningen.

Den gula ventilen släpper ut vatten så jag antar att den är till tömning. Jag har pumpat vatten från varmvattenkranen ett par minuter för att fylla upp boilern innan jag provade att starta.

Några tips? Finns det en service manual till denna? Jag tycker att jag har letat runt men alla länkar är döda. Tacksam för hjälp!

fHnbBpwh.jpg
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Tack för tipset! Hittade inte manualen på Trumas egen hemsida men den finns här om någon annan letar efter samma sak:

Truma boiler manual

Eventuellt är tanken frusen och rund i botten eller så har tändningen sotat igen. Jag vill ju helst slippa skruva isär hela beredaren så om någon sitter på någon annat man kan testa först så tas det tacksamt emot!

Fick beredare att brinna ca 5 minuter igår och det kom en skvätt ljummet vatten ur kranen men sedan tändes röd lampa och den stannade. Känns som att det är problem med antingen gasförsörjningen eller tändningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan lite svårt att gissa när den "nästan" går ibland. Jag vet inte om det kommer att hjälpa men jag brukar börja våren med att först tända den en stund (vilket du ju har haft lite problem med) och detta för att ev. fukt skall torka så det bara blir torrt damm därinne. Sedan blåser jag med full kraft med tryckluft in i alla öppningar flera gånger. Det brukar damma en del ut ur hålen faktiskt. Jag brukar även blåsa lite försiktigt först in i det lilla hålet nedanför gallret, det är ett skvallerrör som vattnet förhoppningsvis rinner ut ur om v.v.beredaren börjar läcka och bör inte heller vara täppt.
Eftersom den brann i fem minuter så verkar ju tändgnistan funka, men om den slocknar efter en stund så skulle det kanske kunna vara skräp så lågan brinner för lite eller snett och avkännaren som håller gasen flödande inte tror att det brinner och stänger av gasen.
Det finns ju lite "elektronik" i brännaren eftersom man inte själv behöver hålla gasen öppen en stund för att flamvakten skall ta över gasolflödet vid tänd låga.
Men prova med att blåsa rejält fram och tillbaka mellan hålen först innan du börjar operera.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Tack för svaren! Jag börjar misstänka att felet ligger i att beredaren inte fyller på vatten ordentligt. När jag var ute nu igår så började vatten spola ut från undersidan av husbilen. Den gula säkerhetsventilen bredvid truman inne i bilen går ej att stänga utan så länge pumpen går så spolar den vatten ur urtappningsslangen på undersidan.

Kan det vara så att Truma BOA stänger av gasolen om den inte har vatten i tanken? Jag får plocka loss
säkerhetsventilen/avtappningskranen och se om jag kan laga den, stiftet verkar fastnat i öppet läge även när reglaget är nedfällt.

qb6R0lz.jpg


4d3mJIS.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag är ganska säker på att det inte finns någon säkerhetsspärr i de äldre beredarna mot att ha dem igång utan vatten. Man brukar få tänka sig för rejält och bara ev. testköra några minuter utan vatten, och det har alltid funkat utan att slockna då jag provat.

Det kan vara ett membran som är trasigt inne i din ventil.

M.v.h. JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej man får ju tänka sig för och bara starta den allra högst några minuter för att kolla så att lågan funkar. När vattnet är borta och inte tar hand om tillförd värme så är väl troligen varken termostaten eller annat inte alls att lita på, så allt kan säkert bli överhettat.
Utan vatten så brukar jag tända den, springa ut och lyssna vid avgasgallret så det brinner jämnt och fint och sedan in och stänga av den, och sedan blåsa rent torrt damm och sot ute genom gallret.
Det står någonstans att man kortvarigt kan testa så, el/elektroniken/tändningen funkar utan vatten har jag för mig.

Jepp.
Truma.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Montreal, olika bud men den instruktionen är till en modernare variant, inte en gammal veteran åttiotalare. Det finns ju t.o.m. elpatron i den lyxboilern :D.
En 850W elpatron överlever ju inte länge alls utan att ha vatten omkring sig. Så då är det nog läge och enklast att sätta totalt eldningsförbud utan vatten i beredaren för skärhets skull.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Renoverte en gang en 1985 utgave av boileren, på den var brenner ringen rustet slik at flammene var litt ande steder enn de skulle :D den brant også en stund før flammevakten stengte gassen. En skittjobb å ta ut boileren og dele den (var for meg ikke mulig å dele den på plass) full opprensing i brennkammeret for det som ikke kunne blåses ut slik JANKRO beskriver. Brennerringen fikk jeg fatt på hos et servicefirma og byttet i seg selv var enkelt. En helt annen sak var at det faktisk var en lekasje på tanken som jeg også fikset samtidig og byttet ut isolasjonen som var blitt vatnskadet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen Montreal, olika bud men den instruktionen är till en modernare variant, inte en gammal veteran åttiotalare. Det finns ju t.o.m. elpatron i den lyxboilern :D.
En 850W elpatron överlever ju inte länge alls utan att ha vatten omkring sig. Så då är det nog läge och enklast att sätta totalt eldningsförbud utan vatten i beredaren för skärhets skull.

Jag har svårt att föreställa mej att behållaren lever särskilt länge om man eldar under den utan att ha vatten i den, f.ö. finns beredaren också utan elpatron, vi har en sådan. Annars är väl den här beredaren en direkt efterföljare till frågeställarens, så samma principer bör säkert gälla.

Ha det bra. M.v.h. Montreal
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Tack för feedbacken!

Jag lyckades ta ut och renovera avtappningsventilen så det sluter tätt igen. Det var mycket riktigt ett membran som hade kommit ur läge och gjorde att vatten rann förbi.

Tändningsproblemet kvarstår dock trots ventilation, munblås och byte av säkringen. Brännaren än envis och vägrar brinna längre än några sekunder innan den slocknar. Någon som har några andra idéer innan jag skruvar isär allt för att kolla om den är rund i botten? Filmade en snutt så man kan se hur det går till när den släcker, har skruvat av gallret för att komma åt bättre.


Och här är en bild på kretskortet som verkar tända som det ska?

 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den brann med gul låga vilket visar att det är ett fel på brännaren eller gastillförseln, lågan skall vara blå. Jag skulle tro att en rengöring löser det hela.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fargen på flammene tyder på feil luft/gass blanding. Flere muligheter, men koksing i gasstilførselen til dysen som skal sørge for blandingen kan gi for lite gass i forhold til luft eller skitt i luftrøret til blanderen gir for lite luft. Begge deler gir feil flamme og for lav temperatur for flammevakten.

Om jeg husker rett så må en ta av kappen rundt hele pannan og sku løs vanntanken fra bunnen som holder brenneren. Litt pillejobb.
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
En sista uppdatering på strulet med den gamla varmvattenberedaren från Truma! Efter att ha sotat pannan så fungerar nu allt som det ska! Det var mycket riktigt igensotat och därför kommer det inte tillräckligt med gas eller luft och brännaren kom inte igång. Den elektriska tändningen fungerar som den ska.

Lämnade in för sotning på verkstad på grund av tidsbrist och det gick på en tusenlapp.

Om det är någon som har samma problem i framtiden så kolla den elektriska tändningen i styrlådan först och sota pannan så ska det fungera!
 
Toppen