• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Boiler

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har en Truma boiler version 2 i min husbil. Den använde de från 1992-1993. I min husbil satt det fel kretskort så varmvattenberedaren fungerade inte. Har nu fått tag i ett nytt kretskort. Som är gjord för denna beredare. Nu till min fundering den grå lådan på bilden ca 6x4 cm. Till den kommer ledning med nr 1 från elcentralen går igenom lådan och byter senare färg till röd och blå ledning. Nära siffran 2 (skall vara det enligt Truma) och in till kretskortet. Men enligt Truma så skall 12v ledningen gå in till kretskortet direkt. Så är det någon som har en beredare och ids kolla hur det är kopplat. Finns den grå lådan i eran version: För om man tittar så ser de gula kopplingsstiften hemmagjort ut. Den grå lådan innehåller kondensator och spolar. Tror att det är någon spänningsstabilisering. Det är lite tråkigt och koppla in kortet och så är det något fel och då kanske det nya kortet rasar. Dyrt och trist. Kom gärna med tips hur jag kan göra för bästa resultat
Ha det

Norge 08 Lister husbil 058.JPG
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Hej
Har du ingen instruktionsbok om truma värmaren. Har för mig ett det brukar ligga sådana böcker i bilarna. Jag skall se om det står något i den boken jag har visserligen är det en annan årsmodell -96.

Kollade i min bok /samt beredaren/ men hittade inget som kunde hjälpa dig.
Prova med någon husbilsfirma och deras servicefolk. De brukar vara behjälpliga med de problem som dyker upp.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Boiler

Det er mulig å laste ned dokumentasjon for Truma sine boilers fra Truma - Boiler i flere språk. Når en vet hvilke spenninger som skal inn på kortet så er det "bare" å kontrolmåle. For 10 år siden overhalte jeg en serie 1 bolier, med en dårlig kopi av noen sider fra installajonsmanualen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Problemet är att den grå dosan inte finns med i Trumas installationsanvisning. . Vet ej om tidigare ägare har gjort en egen "konstruktion" Vet inte om den grå dosan är en orginalinsstalation av truma. I Trumas beskrivning står det att 12v skall kopplas in på plinten ovanför kretskortet. Denna plint fattas på min boiler. Genom att plinten fattas så vet jag inte var ledningarna skall fortsätta.Så jag är lite rädd om det nya kretskortet det kostade 1800kr. Så det får inte bli fel. Det enklaste för mig vore om någon hade en boiler typ 2 tillverkad mellan 1992-1993. Och få en beskrivning hur 12v ledningen går.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Nu tog jag bilder. Men tyvärr kollade jag inte kvaliten på dom. Oskarp men jag kan säga att på kretskortet är det 1 kondensator och 2 kopparspolar, tror att dom kallas drosslar. 12 volt in i den ena ändan och 12 volt ut (tror jag) Jag tror själv att den stabiliserar spänningen till 12v.
 

Bilagor

  • IMG_0061 kretskort.jpg
    IMG_0061 kretskort.jpg
    622,1 KB · Visningar: 18

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Boiler

Går ikke den svarte kablen til gnisttenneren. Tror dette er den automatiske tennermekanismen. Den er koblet til 12 v på den ene siden og har kobling til en føler og til magnetventil for gassen. Denne finnes i alle gassdrevne enheter med automatisk tenning. De fleste har i dag også en timer som stenger helt av etter en tid hvis det ikke tenner - muligens også med en alarmlampe.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Den svarta kabeln går till metallen på boilern. Dom två andra går till + o -. Fick lite papper från Alde. Bla en bild på kretskortet. Där står det att tändaren sitter på kortet. Det hade varit enkelt om någon som har en -93 att kolla om dom har en sådan här liten låda. Lyfta på dynan till dinetten se var kablarna kommer till boilern. Går de direkt till boilern eller går kablarna igenom en liten låda. Jag kommer att byta ut brännare. tempgivare och magnetventil. Genom att det har varit monterat ett felaktigt kretskort. Så att det inte har blivit några följdfel. Men jag är tasksam om ni kommer med förslag och tips.
Ha det
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Ett störningsfilter helt enkelt, för att hindra ev. störningar alstrade av t.ex. fläktmotorn utt komma ut i ledningsnätet och ströra andra enheter. Troligen rätt ineffektivt med den monteringen, borde suttit innan för en skärmburk och ledningarna in i boilerna även under avskärmningen !
// Göte J
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma Boiler

Nu är jag glad. Fick igång beredaren. Mätte upp tempgivaren (varmledare ntc) som är inne i boilern konstaterade att den var trasig. Mätte även upp så det inte var kortis på tändstiften.Monterade in det nya kortet. Fyllde upp med vatten höll andan och satte igång boilern. Allt funkade som det skulle. Den slår av vid uppnådd temperatur. Jag köpte mina reservdelar i sista minuten. Nu finns de inte att få tag på. Truma måste ha stoppat försäljningen för det känns lite konstigt att hela Tyskland har slut på kretskort samtidigt. Det känns inte bra att det inte går att få tag i reservdelar.
Ha det
 
F

F.d. 19050

Guest
Sv: Truma Boiler

Hei.
At lednigene skifter farge til rød og blå gjør ingen forskjell. Dette kan betraktes som en skjøt. I Truma anlegget mitt (1988-1991) er Rød = pluss 12V og Blå = minus 12V.
 
F

F.d. 19050

Guest
Truma Boiler 1988 -1991

Hei. Da var det på`n igjen.
crying.png

Har tidligere skrevet om boiler 10L og printkortet. Har satt inn nytt kort som Conny skaffet meg, og vært ute med tanken 2 ganger for rengjøring. Bolieren tenner og brenner i ca 10 sek. og så stenger magnetventilen. Dette er nok riktig fordi magnetventilen har 2 spoler. 1 for full åpning ved tenning, og 1 for lavere åpning i samarbeid med gasstrykket. Dette er vel sikkerheten som gjør at ventilen stenger ved feil på gasstilførselen. Konklusjon min er at det kommer for lite gass (trykk) til at ventilen klarer å holde seg åpen. Har tatt ut ventilen flere ganger, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal rense brennerventilen. Er det noen som har tips å komme med, eller kanskje har en brennerventil til salg for Truma Boiler 1988-1991 modell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Boiler 1988 -1991

En kjapp en: hvor gammel er regulatoren som brukes på gassflaska? De har en levetid på ca. 10 år og vil gradvis gro igjen og redusere gassmengden som kommer gjennom.
 
F

F.d. 19050

Guest
Sv: Truma Boiler

Hei igjen. Ny reglator ga mere fart på alt gassutstyr UNNTATT boileren.
frown2.gif

Er det noen som har brenner med magnetventil liggende fra en gammel boiler B 10L ca -88 til -92 modell? Eller kanskje hele tanken, men mangler printkort, så er jeg interessert i å kjøpe.
 
Toppen