• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Lithiumbatteri

F

F.d. 54597

Guest
Jag tänkte byta ut batterierna i min Westfalia Columbus 2014 till Lithium. Har någon tips på verkstad/hjälp i Stockholmsområdet? Vill gärna ha någon som är erfaren av just Lithium-installationer.
 
Finns mängder av trådar angående litium,många anser att det går utmärkt att byta rakt av,installatörer som är insatt i husbilsel samt litium är det betydligt färre, jag skulle inte lämna in min bil för en installation utan att vara väldigt övertygad att dom klara detta, om det nu inte bara är fråga om att byta rakt av.
 
Hej, köper du ett batteri med inbyggt bms så kan du byta ut befintligt batteri rakt över. Det kan du göra själv om du är lite händig. Bms, ser till att du får rätt laddning till batteriet.
Vill du ha rätt fakta från en leverantör som vet vad som gäller så rekommenderar jag att du ringer Henrik på Awimex. Han kan säkert ta fram ett batteri som passar dig, och hänvisa till en verkstad i din närhet. Lycka till.
 
Hej, köper du ett batteri med inbyggt bms så kan du byta ut befintligt batteri rakt över. Det kan du göra själv om du är lite händig. Bms, ser till att du får rätt laddning till batteriet.
Vill du ha rätt fakta från en leverantör som vet vad som gäller så rekommenderar jag att du ringer Henrik på Awimex. Han kan säkert ta fram ett batteri som passar dig, och hänvisa till en verkstad i din närhet. Lycka till.
Så är det inte alltid eller snarare nästan aldrig.
 
[Kollade på Makspower.no och hittade denna bild: Vad sker om man kopplar in ett Lifepo4 på nedanstående sätt och bara kör ? Blir alla batterierna förstörda eller bara Lifepo4 batteriet ? eller inget av dem ?
Parallellkopplade batterier försöker ju utjämna så vid förbrukning borde ju lifepobatteriet ladda de vanliga batterierna tills spänningen börjar sjunka i hela batteribanken. Lifepo har vad jag förstår hög spänning under hela urladdningen förutom de sista 10 %, så då tar de vanliga batterierna och ser till att hela batterbanken har samma spänning ner till ca 11,5V (under belastning) BMS bryter vid ca 9V och det kommer man inte i närheten av.

Vid laddning vet jag inte vad som sker, kanske lifepo hjälper till att ladda de vanliga (utjämning) eller så rusar strömmen till lifepo4.

Det verkar för enkelt så det måste väl finnas en hake.

upload_2019-8-20_9-57-7.png




Visa bilaga 178493
 
Hade kontakt med Makspower idag och de rekommenderar numera inte lösningen med parallellkoppling av olika typer av batterier. De rekommenderade mig att byta till en ren Lifepo4 installation när mina nuvarande batterier har gjort sitt.
 
Tekniska tror jag, de hade kört lyckade test med nya AGM batterier men inte med äldre

Från Makspower
Quote
Vi har testet dette med nye AGM batterier 660 ah vs 100 ah LiFeP4.

Det fungerte helt fint. Etter 200 ah uttak av hele banken så leverteLiFePo4 batteriet 100 ah og AGM banken 100 Ah.
Vi ladet med ca. 100 ampere pluss til hele banken.
LiFePo4 batteriet ble raskt ladet opp. AGM banken på 660 ah tok mye lenger tid.

Det er med andre ord LiFePo4 batteriet som gjør mesteparten av jobben.

Vi så ingen åpenbare feil i dette eksperimentet. Batteriene fungerte side om side.

Vi har ikke testet dette i praktisk bruk eller med gamle AGM batterier.

Det er grunn til å tro at gamle (og kanskje nye) AGM batterier vil trekke strøm ut av LiFePO4 batteriene.

Vi anbefaler ikke denne løsningen.

unquote

men tydligen finns det något som avgör att de inte rekommenderar detta.Rent affärsmässigt så tror jag det finns många som gärna vill utöka sin nuvarande batteribank med ett extra Lifepo4 batteri om det vore så enkelt som det såg ut att vara.
 
Det er et vesentlig punkt i den testen. AGM pakken er over 6 ganger så stor som LFP.

Med samme størrelse på begge bankene så blir det knapt noe igjen for AGM delen av forbruk, og lademessig vil en og ligge med topp ladespenning i lengre tid for LFP batteriet etter det er fyllt helt - dette vil gi overladning av LFP batteriet og redusert levetid.
 
Kort bara men än en gång man kan inte prova sig fram, det måste fungera teoretiskt!!

Går alltså inte att lyssna på en bilverkstad, dom har noll noll koll.
 
Hej,
Vilken litiumladdare passar bäst till mina 2x100ah litiumbatterier med bms, vill ha minst 25ah.
Tacksam för tips!"
 
Tillbaka
Toppen